• ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۴
  • کد خبر: 32529
سوئد

سوئدی‌ها علیه عضویت این کشور در پیمان نظامی ناتو دست به تظاهرات زدند.

به گزارش ایران‌پژواک از شین‌هوا، اعتراضات علیه عضویت سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز شنبه در ۱۷ شهر سراسر این کشور برگزار شد.

چندین سازمان و شبکه مردمی از جمله «انجمن صلح و داوری سوئد»، «نه به ناتو»، «نه به سلاح‌های هسته‌ای» به همراه احزاب سیاسی این رویداد اعتراضی را سازماندهی کردند. تنها در استکهلم، پایتخت سوئد صدها نفر در این تظاهرات شرکت کردند.

پلاکاردها و بنرهایی با پیام‌هایی مانند «نه به ناتو»، «جنگ ناتو فرزندان ما را در ازای یک دلار می‌کشد» و «آرورا ۲۳ را متوقف کنید» از سوی معترضان در این راهپیمایی حمل و نشان داده می‌شد. آرورا ۲۳ نام مانور نظامی است و اشاره به تمرین نظامی دارد که قرار است با حضور ۲۶ هزار شرکت‌کننده عمدتاً از کشورهای عضو ناتو به میزبانی سوئد برگزار شود. گفته شده این رزمایش نظامی، بزرگترین رزمایش سوئد در نوع خود در طی بیش از ۲۵ سال گذشته خواهد بود و در ماه آوریل و می ۲۰۲۳ یعنی تا کمتر از یک ماه دیگر در جنوب سوئد و در گوتلند و اطراف آن برگزار خواهد شد.

«نلی پوگ»، شهروند سوئدی که در اعتراض به پیوستن کشورش به ائتلاف نظامی، روز شنبه در مرکز استکهلم در اعتراضات حضور داشت، به شینهوا گفته است: «ناتو چیزی نیست جز ماشین جنگی ایالات متحده.» پوگ گفت: «ناتو یک اتحاد دفاعی آنطور که آنها ادعا می‌کنند، نیست، بلکه ناتو سازمانی است که وظایف ایالات متحده را انجام می‌دهد.»

پوگ گفت: «مانورنظامی آرورا ۲۳ و تمرین‌های مشابه قبلی ثابت می‌کنند که سوئد به طور فزاینده‌ای با ناتو ادغام شده است و سوئد نیز به ناتو تسلیحات خواهد داد.»

یکی دیگر از شرکت کنندگان با نام «کریستر هولم»، که از اعضای حزب کمونیست سوئد است، به شینهوا گفت که سوئد بهتر است در منازعات بین‌المللی بی طرف باقی بماند. هولم گفت: «اگر ما بی طرف باشیم، برای توسعه جامعه، دموکراسی و فرهنگ سوئد بهتر خواهد بود. ناتو یک اتحاد جنگی است که ممکن است سوئد را به درگیری بکشاند که ما نمی‌خواهیم بخشی از آن باشیم.» هولم گفت: «عضو ناتو بودن برای مالیات دهندگان سوئدی نیز هزینه زیادی خواهد داشت، زیرا بودجه دفاعی دو برابر می‌شود و بودجه سیستم آموزشی و مراقبت‌های بهداشتی کاهش می‌یابد.» هولم و همچنین پویگ ابراز نگرانی کردند که در صورت عضویت سوئد، سلاح‌های هسته‌ای ممکن است در خاک سوئد مستقر شود. هولم گفت: «سوئد به طور سنتی برای خلع سلاح هسته‌ای تلاش کرده و استقرار تسلیحات هسته‌ای با سیاست سنتی سوئد سازگار نیست.»

هولم گفت که اگرچه سوئد احتمالاً عضو ناتو خواهد شد، اما مبارزه علیه عضویت سوئد در ناتو متوقف نخواهد شد. هولم افزود: «ما به مبارزه با عضویت در ناتو ادامه خواهیم داد و زمانی که سوئد به عضویت (ناتو) درآمد، برای جدایی از ناتو تلاش خواهیم کرد.»

بیشتر سوئدی‌ها به طور سنتی نسبت به پیوستن به ناتو نظر منفی دارند، اما پس از تشدید درگیری روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، این وضعیت کمی تغییر کرد و اکنون گرایش بیشتری در میان جامعه سوئد برای عضویت در ناتو وجود دارد. در عین حال مخالفت‌ها با عضویت در ناتو نیز در سوئد بسیار زیاد و پرسروصداست.

در واقع سوئد زمانی سیاست‌های عدم تعهد نظامی خود را پس از چند دهه کنار گذاشت و خواستار عضویت در ناتو شد که نظرسنجی‌ها نشان داد که نظر اکثریت سوئدی‌ها، یعنی حدود ۵۳ درصد، طرفدار عضو شدن در ناتو است. همچنین نظرسنجی انجام شده توسط مؤسسه Statistics سوئد در نوامبر گذشته نشان داد که نظر ۶۷.۸ درصد سوئدی‌ها در مورد عضویت در ناتو کاملاً یا بسیار مثبت است.

با این حال، بسیاری از سوئدی‌ها همچنان نگران پیامدهای منفی عضویت کشورشان در اتحاد نظامی ناتو هستند. تا حدودی به این دلیل که روسیه به صراحت اعلام کرده است که اگر سوئد و فنلاند به ناتو بپیوندند «دیگر نمی‌توان درباره وضعیت عاری از سلاح هسته‌ای برای بالتیک صحبت کرد.»

در ۲۲ مارس یعنی حدود یک ماه پیش نیز پارلمان سوئد به نفع عضویت این کشور در ناتو رأی داد، اما تاکنون مجارستان و ترکیه به عنوان اعضای ناتو هنوز به پیوستن سوئد چراغ سبز نشان نداده‌اند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی