قلیچدار اوغلو

پایگاه خبری «عربی ۲۱» نوشت: درحالی که حزب عدالت و توسعه به ریاست «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور و نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از قصد خود برای انتشار "فایل‌های صوتی" درباره «کمال قلیچدار اوغلو» نامزد «ائتلاف ملت» در این انتخابات خبر داده است؛ قلیچدار اوغلو این فایل ها را جعلی دانسته است.

به گزارش ایران‌پژواک، پایگاه خبری «عربی ۲۱» در گزارش خود آورده است: به تازگی ادعاهایی مبنی بر وجود فایلی هایی از «قلیچدار اوغلو» در جریان سفر چندماه قبل او به آمریکا منتشر شده است و رسانه‌های نزدیک پیش از این به ناپدید شدن هشت‌ساعته رهبر حزب جمهوری خواه خلق اشاره و به طور تلویحی از نشست او با عناصر سازمان «گولن» همراه با سرو "همبرگر " خبر داده بودند.

در مقابل، «قلیچدار اوغلو» در یک مصاحبه تلویزیونی درباره سفرش به آمریکا به طور تلویجی رقیب انتخاباتی خود (حزب عدالت و توسعه) را به تقلب متهم کرده و گفته است: من در سفری هشت‌ساعته به واشنگتن رفتم و اطلاعاتی به من رسید که آن‌ها سعی دارند از این طریق چیزی را به شکل فایل صوتی یا کلیپ ویدئویی استخراج و با دستکاری آن علیه من تولید محتوا کنند.

قلیچدار اوغلو در پاسخ به سوال مجری تلویزیون در مورد این صحبت‌هایش که طبق اطلاعاتی که دریافت کرده این فایل ها ظرف ۱۰ روز پخش خواهد شد و اینکه آیا طرح (انتشار این فایل ها) همچنان در جریان است، گفت: ما اطلاعات بیشتری دریافت نکرده‌ایم اما من این را اعلام کرده‌ام.

رقیب اردوغان در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری ترکیه افزود که اطلاعات درز کرده که ممکن است علیه او مطرح شود، مربوط به سفر خارجی اخیرش (به آمریکا) باشد.

به نوشته پایگاه عربی ۲۱، یک منبع در حزب جمهوری خواه خلق که ریاست آن را قلیچدار اوغلو برعهده دارد، در مصاحبه ای گفت که بر اساس اطلاعات آنها در ۱۰ روز قبل از زمان انتخابات، کمپینی علیه قلیچدار اوغلو با استفاده از فایل‌های صوتی و کلیپ‌هایی که این منبع آنها را جعلی خوانده است، راه اندازی خواهد شد.

اردوغان: قلیچدار اوغلو چرا در مورد ۸ ساعت صحبت نمی‌کند؟

در مقابل این اظهارات قلیچدار اوغلو، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در حساب شخصی خود در توئیتی به جلسه قلیچدار اوغلو رقیب خود در ایالت پنسیلوانیا آمریکا که در آن همبرگر خورده است، اشاره کرد و گفت: "به تدریج فاش می‌شود که آقای کمال با چه کسانی سر و کار دارد و وعده‌هایی که به قاتلان کودکان داده و آنچه که به سفرای غربی تعهد داده چیست."

وی افزود: او (قلیچدار اوغلو) هر روز صحبت و با سرعت درباره همه چیز اظهار نظر می‌کند اما در مورد وعده‌هایی که به بازماندگان سیاسی سازمان تجزیه‌طلب داده سخن نمی‌گوید و دلیل حمایت از اربابان تروریسم در منطقه قندیل را توضیح نمی‌دهد و در مورد اینکه هشت ساعت در همبرگر فروشی در پنسیلوانیا (محل زندگی فتح الله گولن) با چه کسانی چانه زده است، صحبت نمی‌کند.

اردوغان ادامه داد: او دلیل نارضایتی خود از طرح‌های محلی و ملی و کارها و خدمات ما را که آینده ملت را تضمین می‌کند، نمی‌گوید و نمی‌تواند توضیح دهد که چرا از کارخانه خودروسازی داخلی «توگ» بازدید نمی‌کند.

او با حمله به رئیس حزب جمهوری خواه خلق گفت: قلیچدار اوغلو به دلیل حمایتش از همجنس گرایی اشاره نمی‌کند و برای چه معاونان او به نوبت درب «سیلو» را می زنند (اشاره به صلاح الدین دمیرتاش) و چرا دلیل دلخوری خود از اظهارات ما در مورد تروریست‌های پنهان شده در کوهها را توضیح نمی‌دهد و طوری به موضوع نگاه می کند که انگار مقصود او هست؟ ، بگذارید آقای کمال ساکت باشد و حقیقت را نگوید.

وی افزود: خورشید حقیقت با گل و لای پوشانده نمی‌شود و ما با هم در ۱۴ مه به نمایش آن‌ها پایان خواهیم داد.

به نوشته عربی ۲۱، چند روز قبل نیز قلیچدار اوغلو، «فخرالدین آلتون» رئیس بخش ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه و تیم کاری وی را به "بستن قراردادهایی با شبکه‌های اینترنتیِ گمراه کننده که در دست اطلاعات خارجی هستند"، متهم کرد.

در مقابل، «فخرالدین التون» رئیس اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه به اتهامات قلیچداراوغلو پاسخ داد و گفت که او (قلیچدار اوغلو) سعی می‌کند اداره ارتباطات را که شبانه روز کار می‌کند و به موفقیت‌های بزرگی به ویژه در مبارزه با رویکرد گمراه کننده علیه ترکیه دست یافته است، بی‌اعتبار کند.

آلتون در توییتی افزود: برای سیاستمداری که دموکراسی را درک کرده است شرم‌آور است که به شایعات و تهمت‌ها متوسل شود و با ذکر نام، مقامات دولتی را هدف قرار دهد.

وی با بیان اینکه برای "حفاظت از دموکراسی و منافع عمومی و توسعه فرهنگ گفتگو، ما به از بین بردن شبکه‌های سرقت اطلاعات (فیشینگ) و دست‌انداز به رسانه‌های اجتماعی ادامه می‌دهیم"، افزود که "اداره تحت مدیریت او در حال مبارزه با اطلاعات گمراه کننده که بزرگترین دشمن دموکراسی ترکیه است، "می‌باشد.

به نوشته پایگاه عربی ۲۱، «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه از حزب عدالت و توسعه نیز در گفت و گو با شبکه «خبر ترک» گفت که دیداری میان ائتلاف شش جانبه مخالفان که قلیچدار اوغلو را به عنوان نامزد خود برای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه معرفی کرده است و سفیر یک کشور اروپایی برای ارائه پیش‌نویس توافق انجام شده است.

وی افزود: صورت جلسه شش جانبه از طریق نمایندگان رسمی اپوزیسیون برای سفیر یکی از کشورهای اتحادیه اروپا در ترکیه ارسال شده است که ما یک فایل صوتی از آن در اختیار داریم.

وزیر کشور ترکیه افزود: چهار ماه پیش وزیر کشور این کشور اروپایی به ترکیه آمد و من او را از کارهایی که سفیر کشورش در ترکیه انجام می‌دهد و از دخالت وی در انتخابات آگاه کردم.

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه و شدت گرفتن رقابت ها، هریک از نامزدهای ریاست جمهوری در تلاش برای برجسته کردن نقاط قوت و کمرنگ جلوه دادن نقاط ضعف خود و زیر سوال بردن رقبای انتخاباتی برای جلب نظر رای دهندگان است.

در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که همزمان با انتخابات پارلمانی این کشور برگزار می شود، چهار نامزد نهایی از جمله رجب طیب اردوغان از سوی ائتلاف جمهور، کمال قلیچدار اوغلو از سوی ائتلاف ملت، محرم اینجه از سوی حزب مملکت و سینان اوغان از سوی ائتلاف آتا در حال رقابت هستند.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در داخل این کشور ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار می‌شود و در صورت کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم، دور دوم این رقابت سیاسی در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(۷ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

۶۴ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۹۴۱ نفر برای حضور در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه واجد شرایط رای دادن هستند که سه میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸ نفر از آنها در خارج از کشور ترکیه به سر می برند.

بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

برای حضور در رقابت بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی ترکیه نیز که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری این کشور در حال برگزاری است، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه به رقابت می‌پردازند.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی