سرپرست معاونت نوآوری و فناوری وزارت علوم

سرپرست معاونت نوآوری و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فناوری و نوآوری خلاق و هنری ایران نیاز به بازطراحی برای عرضه طعم فناوری ایرانی به جهان دارد که وظیفه عمده آن به عهده پارک‌های علمی و فناوری است.

به گزارش ایران پژواک، امید رضایی‌فر در آیین افتتاحیه هفدهمین دوره جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی، ضمن تقدیر از حمایت استانداری اصفهان و استقبال شرکت‌های دانش‌بنیان از این جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی، اظهار کرد: اگر برای نوآوری و فناوری سد و مانعی ایجاد نکنیم، زیست‌بوم فناوری می‌تواند راه خود را طی کند بنابراین نیاز است که نوآوری را به عنوان جریان قلمداد و از مسیر انتخابی آن را حمایت کنیم.

وی به تصویب آیین نامه قانون جهش تولید دانش بنیان اشاره و اضافه کرد: مسئله این است که چگونه به این قانون عمل کنیم؛ یکی از راهها، استفاده از ساختارهای مجموعه صنایع اصلی و بزرگ با تکیه بر ماده ۱۱ و ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان است. بر اساس این ظرفیت، آن‌ها می‌توانند بخش تحقیق و توسعه خود را راه‌اندازی و از تخفیف‌های مالیاتی استفاده کنند.

سرپرست معاونت نوآوری و فناوری وزارت علوم تصریح کرد: نیاز است که صنایع بزرگ با نگاهی ویژه به این حوزه ورود کنند و وظیفه‌ای که برای رشد خود در ارتباط با فناوری دارند انجام دهند.

وی با تاکید بر لزوم توجه به زیرساخت‌های فناوری و نوآوری ادامه داد: مجموعه مدیریت استان‌ها موظف هستند زمین و زیرساخت لازم را در اختیار دانش‌بنیان‌ها قرار دهند اما تاکنون در کشور شاهد موفقیت جدی در این خصوص نبوده‌ایم اما توجه به این موضوع یکی از فعل‌های جدید قانون جهش تولید دانش بنیان است؛ البته در این میان تلاش‌هایی در برخی استان‌های نمونه مانند اصفهان تاکنون شکل گرفته است و امیدواریم بتوانیم از این راه حداقلی‌ها را فراهم کنیم.

رضایی‌فر افزود: در تمام حوزه‌های فناوری و نوآوری از جمله هنر و خلاقیت، نیاز به بازطراحی داریم تا فناوری ایرانی را به جهان عرضه کنیم. شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان می‌تواند برای این اقدام پیشگام باشد تا بتوانیم طعم تکنولوژی ایرانی را به دنیا بچشانیم.

وی با اشاره به تقابل و تاثیر مجموعه‌ها و شرکت‌های تاثیرگذار و بزرگ بر فناوری گفت: ایجاد جریان نوآوری در این شرکت‌ها علاوه بر به عهده‌گرفتن مسئولیتی که در این زمینه دارند، سبب ارتقای رقابت‌پذیری و نیروی بهره‌ور می‌شود.

سرپرست معاونت نوآوری و فناوری وزارت علوم ادامه داد: شرکت‌های بزرگی وجود داشته‌اند که با وجود سهم زیاد از بازار گذشته اکنون اثری در دنیای فناوری ندارند، در مقابل شرکت‌هایی نیز وجود دارد که با ایده‌پردازی مختصر و پیگیری توانسته‌اند جای آن‌ها را بگیرند.

وی با اشاره به اهمیت تکامل فضای اقتصادی و فناوری در تعامل صنعت و دانش، اظهار کرد: شرکت‌های کوچک برای استفاده از ابزارها و مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها نیازمند ارتباط با شرکت‌های بزرگ هستند. در مقابل شرکت‌های بزرگ نیز برای بقای خود به ایده‌پردازی و فعالیت شرکت‌های کوچک نیازمند هستند. بنابراین لازم است مجموعه‌های بزرگ برای حفظ بقا خود از مراکز نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور حمایت کنند.

رضایی‌فر با تاکید بر اینکه وقفه‌ها، در مسیر توسعه تکنولوژی تاثیر جدی می‌گذارد، گفت: شرکت‌ها با ایجاد آزمایشگاه نوآوری‌ از نیروهای خود، مرکز رشد شرکتی، شتابدهنده، همکاری استراتژیک، سرمایه‌گذاری جسورانه، مراکز نوآوری و خرید دانش فنی می‌توانند فعالیت جسورانه داشته باشند.

وی با بیان اینکه درخصوص خرید دانش قنی برنامه جدی داریم، تصریح کرد: شاید برخی شرکت‌های بزرگ قصد نداشته باشند که به صورت مستقیم به حوزه فناوری ورود کنند و مجموعه‌های دانشی نیز برای بقای خود نیاز داشته باشند تا دانش خود را منتقل کنند بنابراین این برنامه می‌تواند قابل توجه باشد.

سرپرست معاونت نوآوری و فناوری وزارت علوم همچنین بر اهمیت توسعه صندوق‌های شرکتی، حمایت از شتابدهنده‌های این حوزه و فرهنگسازی‌ها، شبکه‌سازی و همرسانی جدی و کاهش ریسک برای تعامل جدی تاکید کرد.

رضایی‌فر تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های وزارت علوم برای اتصال دانشگاه و صنعت، طرح دستیار فناوری بوده است که سال گذشته با استقبال بسیاری مواجه شد. امسال نیز به همه صنایع مجوز اجرای این طرح داده شده است. طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری در حوزه‌های فناور در دنیا ۱۰ برابر شده که نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است.

وی ادامه داد: وزارت علوم از مراکز نوآوری و خرید دانش فنی حمایت می‌کند. توسعه صندوق‌های شرکتی، زیرساخت‌های اکوسیستم فناوری، توسعه فرهنگ کارآفرینی، شبکه‌سازی و کاهش ریسک بنگاه‌های کوچک از جمله اهداف وزارت علوم است.

سرپرست معاونت نوآوری و فناوری وزارت علوم با تاکید بر لزوم جلوگیری از بی انگیزگی در فضای نوآوری خاطر نشان کرد: سامانه نظام ایده‌ها و نیازها در شش ماهه اول سال جاری در دستورکار خواهد بود که به عرضه و تقاضای فناوری برای ارتقای زیست بوم استان‌ها می‌پردازد. برای تحقق اهداف این نظام نیازمند همکاری دستگاههای مختلف با محوریت پارک‌های علم و فناوری هستیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی