محرم اینجه

«محرم اینجه» نامزد مستقل انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و مورد حمایت حزب متبوع خود(حزب مملکت) اعلام کرد که از رقابت انتخاباتی ترکیه کنار کشید.

به گزارش ایران‌پژواک از شبکه تی.آر.تی خبر، با انصراف اینجه از رقابت انتخابات ریاست جمهوری ترکیه سه روز مانده به رای گیری، انتخابات در روز یکشنبه هفته آینده بین «رجب طیب اردوغان» نامزد مورد حمایت ائتلاف جمهور، «کمال قلیچداراوغلو» نامزد مورد حمایت احزاب میز ششگانه و ائتلاف ملت و «سینان اوغان» نامزد مورد حمایت ائتلاف «آتا» ادامه خواهد یافت.

محرم اینجه چند روز پیش در واکنش به پیشنهاد انصراف از رقابت به علت آرای پایین و عقب ماندن از رقبای خود بر اساس نتایج نظرسنجی‌های انتخاباتی اعلام کرده بود که تا آخر، در صحنه رقابت باقی می ماند.

اینجه با انتقاد از عملکرد همه یاران قلیچداروغلو اعلام کرده بود که تنها در صورتی از صحنه رقابت انتخابات ترکیه کنار می کشد که احمد داووداوغلو و علی باباجان از ائتلاف ملت جدا شده و از حمایت قلیچداراوغلو دست بردارند.

در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که همزمان با انتخابات پارلمانی این کشور برگزار می شود، چهار نامزد نهایی از جمله رجب طیب اردوغان از سوی ائتلاف جمهور، کمال قلیچداراوغلو از سوی ائتلاف ملت، محرم اینجه از سوی حزب مملکت و سینان اوغان از سوی ائتلاف آتا در حال رقابت بودند که اینجه امروز اعلام انصراف کرد.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در داخل این کشور در روز یکشنبه ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار می‌شود و در صورت کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم، دور دوم این رقابت سیاسی در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(۷ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

۶۴ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۹۴۱ نفر برای حضور در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه واجد شرایط رای دادن هستند که سه میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸ نفر از آنها در خارج از کشور ترکیه به سر می برند.

بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

برای حضور در رقابت بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی ترکیه نیز که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری این کشور در حال برگزاری است، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه به رقابت می‌پردازند.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی