• ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
  • کد خبر: 33406
صفیه السهیل

"صفیه السهیل" سیاست‌مدار باتجربه عراقی و سفیر سابق عراق در ایتالیا و عمان روز دوشنبه با ارائه استوارنامه خود در ریاض تاریخ ساز شد.

به گزارش ایران‌پژواک، انتصاب او در برهه زمانی‌ای حیاتی صورت می‌گیرد زمانی که روابط میان دو کشور همسایه در حال رسیدن به سطوح تازه‌ای از همکاری است.

صفیه السهیل کیست؟

او در سال ۱۹۶۵ میلادی در بغداد متولد شد و دخترشیخ "طالب السهیل" رئیس قبیله بنی تمیم در عراق طایفه‌ای عرب است که از نجد در شبه جزیره عربستان سرچشمه می‌گیرد. پدر خانم سهیل یکی از چهره‌های برجسته اپوزیسیون عراق بود و در سال ۱۹۹۴ توسط ماموران اطلاعاتی صدام حسین در بیروت پایتخت لبنان ترور شد.

صفیه السهیل در دوران پس از سقوط رژیم صدام حسین به یک شخصیت سیاسی لیبرال و مستقل تبدیل شد. او به دلیل تعهدش به مسائل حقوق بشری و امور زنان مشهور است. سهیل برای دو دوره در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ میلادی به عنوان نماینده مستقل پارلمان عراق فعالیت کرد و کرسی خود را خارج از سهمیه ۲۵ درصدی که قانون اساسی برای زنان در نظر گرفته بود به دست آورد.

سهیل عضو کمیته روابط خارجی و ریاست کمیته دوستی پارلمانی عراق و اتحادیه اروپا بود و در سال ۲۰۱۴ میلادی عنوان سفیر در وزارت خارجه در بغداد به او اعطا شد. او در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ میلادی به عنوان سغیر عراق در اردن و در فاصله سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ میلادی به عنوان سفیر عراق در ایتالیا فعالیت کرد.

انتصاب او در عراق نشان دهنده قدردانی از مشارکت زنان در دیپلماسی است و به آینده‌ای فراگیرتر و متنوع‌تر در زمینه روابط بین الملل اشاره دارد.

پادشاهی سعودی روابط خود را با عراق پس از حمله نیروهای صدام حسین به کویت در سال ۱۹۹۰ قطع کرد، اما ریاض و بغداد در سال ۲۰۱۶ روابط فیمابین را ترمیم کردند. عربستان سعودی سفارت خود را در عراق بازگشایی کرد و دو کشور شورای هماهنگی را برای ارتقای روابط تشکیل دادند. از آن زمان به این سو تغییر قابل توجهی در روابط میان دو کشور رخ داده که مشخصه آن بهبود همکاری و تعهد به ثبات منطقه است. دو کشور مجموعه‌ای از توافق نامه‌های مربوط به سیاست، امنیت و تجارت را امضا کرده اند که منجر به باز شدن یک گذرگاه بزرگ مرزی شده است.

"عبدالعزیز الشماری" سفیر عربستان سعودی در عراق روز دوشنبه از امضای قرارداد یک میلیارد دلاری برای ساخت یک منطقه مسکونی و تجاری در بغداد خبر داد. پروژه خیابان بغداد در نزدیکی فرودگاه بین المللی پایتخت ساخته خواهد شد و قرار است با رستوران ها، مغازه ها، دفاتر تجاری، ۴۰۰۰ آپارتمان و ۲۵۰۰ ویلا به بزرگترین منطقه خرید در عراق تبدیل شود.

ماه گذشته صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان از سرمایه گذاری در صنایع سراسر عراق با سرمایه ۳ میلیارد دلاری خبر داد. شرکت سرمایه گذاری عربستان و عراق در زیرساخت ها، معدن، کشاورزی، توسعه املاک و خدمات مالی و سایر بخش‌ها سرمایه گذاری خواهد کرد.

هم چنین، وزارت نفت عراق در حال مذاکره با شرکت‌های سعودی از جمله آرامکو در مورد سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز از جمله یک میدان گازی بزرگ در نزدیکی مرز سوریه است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی