ترامپ

کارشناس مسائل آمریکا به خبرآنلاین گفت: محبوبیت ترامپ بعد از دستگیری‌اش بیشتر شده است. او تاجری است که هر وضعیتی را به نفع خود تمام می‌کند.

به گزارش ایران‌پژواک از خبرانلاین، به تازگی ترامپ به عنوان‌های اتهامی متعددی در دفتر دادستانی منهتن دست‌گیر شده است. ترامپ و هواداران او این اتهامات و دادگاه‌ها را یک حرکت کاملا سیاسی در جهت مخدوش کردن چهره‌ی ترامپ می‌دانند و معتقدند این یک توطئه‌ی سیاسی است. او در مسیر دادگاه در فضای مجازی نوشت:«خیلی سورئال به نظر می‌رسد. نمی‌توانم باور کنم این اتفاق در آمریکا می‌افتد.» عنوانین اتهامی او دقیقا چه عنوانینی هستند؟ آیا این اتهامات منجر به محکومیت او خواهند شد؟ در مورد این پرسش‌ها با نعمت احمدی حقوق‌دان و کارشناس آمریکا گفت و گو کرده‌ایم:

می‌شود اتهامات او را و میزان جدی بودنشان را شرح دهید؟

خب همانطور که می‌دانید آمریکا دو حزب اصلی و فعال دارد که شدیدا علیه یکدیگر فعالیت می‌کنند. هر رییس‌جمهوری از هر کدام یکی از دو حزب که انتخاب می‌شود باید در کاخ سفید سکونت پیدا کند و زندگی کند. طبیعتا رییس‌جمهور در دوره‌ی اقامت خود به یکسری اسناد و مدارک دسترسی دارد منتها حق نگهداری آن‌ها را بعد از پایان دوره‌ی خود ندارد. دونالد ترامپ نزدیک به صد کارتون از اسناد محرمانه را در ویلای خود در فلوریدا نگهداری کرده است. اسنادی که مربوط به چین، روسیه و حتی پرونده‌ی هسته‌ایی ایران هستند. در حال حاضر دادستان فدرال ۳۷ عنوان اتهامی برای ترامپ در نظر گرفته است که مهم ترین آن ها یکی همین نگهداری اسناد محرمانه است و دومی منتقل نکردن آرام قدرت و رو آوردن به خشونت. در آمریکا سابقه ندارد که انتقال قدرت با خشونت اتفاق بیافتد اما وقتی ترامپ انتخابات را باخت هواداران او به کنگره ریختند و آنجا زد و خورد شد و چند نفر هم کشته شدند. اگر چه خودش انکار می‌کند که هوادارانش را به خشونت فرا خوانده باشد اما خب او کارهایی کرد و رفتارهایی انجام داد که الان بخاطر آن‌ها باید محاکمه شود مثل اینکه او و کابینه‌اش مکررا گفتند که در انتخابات تقلب شده است و فضای جامعه را زمان انتقال قدرت متشنج کردند.

این اتهام‌ها قدرت این را دارند که او را از شرکت در انتخابات منع کنند؟

طبق اصل دوم متمم قانون اساسی آمریکا، او حتی اگر زندانی هم شود می‌تواند در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندید شود. مگر اینکه دادگاه مجازات خاصی برای او در نظر بگیرد که او را از نامزد شدن در انتخابات محروم کند که چنین چیزی بعید به نظر می‌رسد. وقتی کارناوال انتخابات آغاز شود دیگر نمی‌شود کاری کرد یعنی نمی‌توان او را از شرکت در انتخابات بازداشت. اگر هم رای بیاورد و رییس‌جمهور شود که نمی‌شود رییس‌جمهور مستقر را زندانی کرد. چنین چیزی در آمریکا بی سابقه است. در ضمن که رییس‌جمهور در قانون اساسی آمریکا قدرت عفو دارد. البته تا به حال سابقه نداشته است که رییس‌‎جمهور محکومیت خودش را عفو کند اما به صورت قانونی او چنین قدرتی را دارد. مثلا زمان نیکسون چنین وضعیتی را شاهد بودیم. به او پیشنهاد دادند که یا محاکمه‌شوی یا از ریاست‌جمهوری استعفا دهی که نیکسون استعفا داد. حتی اگر محکوم هم می‌شد معاون رییس‌جمهور جرالد فور رییس جمهور می‌شد و بعد نیکسون را عفو می‌کرد. بنابراین من بعید می‌دانم که این دادگاه بتواند جلوی ترامپ برای کمپین‌های ریاست‌جمهوری را بگیرد مگر اینکه تا قبل از شروع انتخابات بتوانند او را محکوم کنند و اینطور دست‌کم محبوبیت او کاهش پیدا کند. اولا که خیلی بعید است تا آن زمان ترامپ محکوم شود و استراتژی ترامپ هم کش دادن دادگاه تا زمان انتخابات است و از طرفی فعلا با همین اتهامات محکومیت او افزایش پیدا کرده است. او سیاستمدار و مدیر اجرایی نیست یک بازرگان است. او استاد فن تاجری است هر موقعیتی را به نفع خودش تمام می‌کند. تا الان هم اتهامات دادگاه را به نفع خودش تمام کرده است.

چرا اینطور است؟ چگونه می‌شود با وجود سی‌هفت عنوان اتهامی از سمت دادگاه فدرال محبوبیت بیشتری پیدا کرد؟

گمان می‌کنم مردم آمریکا از شنیدن اسم‌های تکراری و شعارهای تکراری خسته‌ شدند. شما ببینید در چند دهه‎ گذشته تمام صحنه‌ی سیاسی آمریکا دست کلینتون‌ها و بوش‌ها بوده است. مردم دیگر از رفت و آمدهای تکراری دموکرات‌ها و جمهوری‌خواه‌های قدیمی و تکراری کسل شده‌اند. ترامپ چهره‌ی جدید و جالبی است. از طرفی طرفداران ترامپ بیشتر از قشر تندروها و مرکزنشینان آمریکا هستند. قشری که با رییس‌جمور شدن باراک اوباما شکاف بین آن‌ها و دیگر مردم آمریکا عمیق‌تر شد و حالا با آمدن ترامپ می‌خواهند قدرت بگیرند نژاد پرستانی که از دیدن سیاه‌پوست ها و قهوه‌ایی پوست ها بهم می‌ریزند. آن‌ها یک رگ ملی‌گرایانه دارند که ترامپ خوب بلد است آن را بجنباند. شعار او این است که اول آمریکا؛ آمریکا بر همه چیز مقدم است. این شعارها رگ ملی‌گرایانه آن طیف خاص را می‌جنباند. یک‌سری ویژگی‌های دیگر هم در جامعه‌ی آمریکا خیلی پررنگ مثل پول به ویژه پول کمپین‌ها. آمریکایی‌ها خیلی برای تبلیغات سیاسی پول خرج می‌کنند. ترامپ هم مهارت بالایی در به دست آوردن پول دارد. او سر راه دادگاهش در یک رستورانی غذا خورد و چیزی حدود دو میلیون دلار پول برای کمپین انتخاباتی‌اش جمع شد. چشم بخش زیادی از مردم آمریکا هم به تلویزیون و تبلیغات این چنینی است.

شما فکر می‌کنید بایدن بتواند ترامپ را در انتخابات شکست بدهد؟

بایدن خیر. او خیلی پیر شده و مدام بهانه‌ی مسخره شدن خودش را به رسانه ها می‌دهد. شاید کندی از حزب دموکرات بتواند رقیب خوبی برای ترامپ باشد. انتخابات پیش روی آمریکا از بسیاری از جهات انتخابات ویژه‌‎ایی و در شرایط ویژه‌ایی هم برگزار می‌شود. اما در کل، شرایط انتخاباتی در آمریکا اینگونه‌ است که وقتی همه‌ی مردم پای صندوق های رای بیایند؛ دموکرات‌ها پیروز میدان می‌شوند و وقتی مشارکت پایین باشد جمهوری‌خواه‌ها و تندروها رای می‌آورند. اگر دموکرات‌ها بتوانند کاری کنند که خیزش عظیم مردمی به سوی صندوق‌ها روانه شود می‌توانند ترامپ را در انتخابات شکست دهند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی