• ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۷
  • کد خبر: 33534
ولودیمیر زلنسکی

رئیس‌جمهوری اوکراین امروز (چهارشنبه) گفت که پیشروی این کشور علیه مواضع نیروهای مسلح روسیه «کندتر از حد مطلوب» پیش می‌رود؛ اما کی‌یف سربازانش را که در حال عبور از میدان‌های خطرناک مین هستند وادار به تسریع این عملیات نخواهد کرد.

به گزارش ایران‌پژواک، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت: بعضی‌ها فکر می‌کنند این (ضدحمله مانند) یک فیلم هالیوودی است و از همین حالا انتظار نتیجه دارند. این‌طور نیست؛ جان مردم (سربازان اوکراینی) در خطر است!

به گزارش رویترز، اوکراین می‌گوید در جریان ضدحملاتی که از ماه‌ها پیش فضا را برای آن آماده کرده، تا امروز تنها کنترل هشت روستای خود را از روسیه پس گرفته است.

نیروهای اوکراینی هنوز نتوانسته‌اند در خطوط دفاعی که روسیه ماه‌ها مشغول تقویت آن‌ها بوده نفوذ کنند. گفته می‌شود که کی‌یف ۱۲ تیپ نظامی خود را برای این ضدحمله اختصاص داده هنوز اکثر آن‌ها وارد میدان نبرد نشده‌اند.

رویترز از برخی از روستاهای پس گرفته‌شده در جریان این ضدحمله بازدید و پیشرفت چندکیلومتری اوکراین را تأیید کرده است. مسکو می‌گوید که از اوایل ماه میلادی جاری در حال مقاومت در برابر پیشروی نیروهای اوکراینی است.

بی‌بی‌سی به نقل از زلنسکی نوشت که کار ارتش اوکراین در این نبرد دشوار است، زیرا ۲۰۰ هزار کیلومترمربع از خاک اوکراین توسط نیروهای روسیه مین‌گذاری شده است.

زلنسکی گفت: مهم نیست بعضی‌ها چه بخواهند، از جمله اینکه ما را تحت‌فشار قرار دهند. در نهایت احترام باید بگویم که ما هر طور که صلاح بدانیم در میدان نبرد پیشروی می‌کنیم.

مقامات اوکراینی می‌گویند که در حال حاضر نیروهای این کشور در جنوب مشغول تقویت مواضع تصرف‌شده و در شرق مشغول عقب نگه‌داشتن سربازان روسیه هستند.

مصاحبه زلنسکی با بی‌بی‌سی هم‌زمان با برگزاری نشستی لندن روی داد که در آن متحدان غربی وعده میلیاردها دلار کمک مضاعف را به اوکراین دادند.

از آغاز حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، غرب میلیاردها دلار سلاح و تجهیزات نظامی به اوکراین فرستاده است؛ سلاح‌هایی که در این ضدحمله اوکراین نقشی حیاتی دارند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین خواستار پس‌گرفتن تمامی مناطقی است که روسیه در این جنگ یا حمله قبلی در سال ۲۰۱۴ ضمیمه خاک خود کرده است. چهار منطقه «زاپوریژیا، دونتسک، لوهانسک و خرسون» که بخشی از خاک اوکراین محسوب می‌شوند، در اواخر سال ۲۰۲۲ با برگزاری همه‌پرسی توسط نیروهای روسیه، به خاک این کشور ضمیمه شدند. روسیه در سال ۲۰۱۴ نیز شبه‌جزیره کریمه را به خاک خود الحاق کرد. کرملین اما می‌گوید صلح زمانی ممکن خواهد بود که اوکراین به کشوری بی‌طرف بدل شده، قید عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا را زده و حاکمیت روسیه بر مناطق تصرف‌شده را به رسمیت بشناسد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هفته گذشته گفت: حمله (اوکراین) آغاز شده و اوکراینی‌ها در حال پیشروی هستند. هنوز در روزهای نخست هستیم؛ اما آنچه از آن مطمئنیم این است که هرچه اوکراین مقدار بیشتری از خاکش را آزاد کند، در مذاکرات دست بالاتری خواهد داشت.

اما کرملین می‌گوید که ضدحمله اوکراین در نفوذ در خطوط دفاعی روسیه ناتوان بوده، نیروهای اوکراینی متحمل تلفات سنگین شده و به عقب رانده شده‌اند. اخیراً مسکو اعلام کرده که چندین دستگاه تانک آلمانی لئوپارد ۲ و نفربر زرهی بردلی (ساخت آمریکا) نابود یا در میدان نبرد رها شده‌اند.

نیویورک‌تایمز هم اخیراً در گزارشی اظهار کرد که اگر اوکراین نتواند دستاورد چشمگیری از این ضدحملات کسب کرده و آن را در قالب نوعی پیروزی معرفی کند، احتمال دارد که کمک‌های تسلیحاتی غرب قطع شود؛ کمک‌هایی که از آغاز جنگ تا امروز نقشی حیاتی در سرپا نگه‌داشتن اوکراین داشته‌اند.

نیویورک‌تایمز در گزارش خود اظهار کرد که غرب تنها در صورتی ضدحملات اوکراین را موفقیت‌آمیز قلمداد خواهد کرد که یا مناطق کلیدی که در خلال جنگ به کنترل روسیه درآمده، پس گرفته شود؛ یا اینکه ضربه‌ای «مهلک» به روسیه وارد شود که کرملین را وادار به بازنگری در ادامه جنگ کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی