• ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶
  • کد خبر: 33544
قاچاق

به دنبال انهدام باند بزرگ قاچاق اشیاء تاریخی و کشف سه هزار و ۶۸۰ شیء تاریخی، مدیرکل موزه‌ها جزئیات بیشتری از این آثار مکشوفه را شرح داد.

به گزارش ایران‌پژواک، ماموران پلیس فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) مدتی پیش درحالی باند بزرگ قاچاق اشیاء تاریخی را به همراه سه هزار و ۶۸۰ شیء شناسایی و منهدم کردند که مرتضی ادیب‌زاده ـ‌ مدیرکل موزه‌های وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ـ اکنون، پس از پایان بررسی‌های کارشناسی اعلام کرد:‌ سه هزار و ۶۸۰ قطعه شیء تاریخی توقیف شده در فرودگاه امام خمینی (ره)، که عمده آن از حفاری‌های غیرمجاز در خوزستان به‌دست آمده است، به وزارت میراث‌ فرهنگی تحویل داده شد و به مخزن امن نیز منتقل شده است.

مدیرکل موزه‌های وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: محموله اشیاء تاریخی توقیف ‌شده در فرودگاه امام خمینی (ره) که روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ با حضور رییس پلیس پیشگیری فراجا، فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور و فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی رونمایی شد، شامل سه‌هزار و ۶۸۰ قطعه اثر فرهنگی‌تاریخی است که بیشتر آثار اصل بوده و حاصل حفاری‌های غیرمجاز در خوزستان هستند.

او افزود: اشیاء مکشوفه از دوران عیلامی، هزاره اول قبل از میلاد تا قرون میانه اسلامی را در بر می‌گیرد. آثار عیلامی شامل دستبندهای طلا و نقره، گوشواره طلا، انگشتری‌های طلای نگین‌دار و سکه‌های طلاست. همچنین مجموعه ارزشمندی از سکه‌های قرون اولیه اسلامی، سکه‌های اموی که عمدتاً ضرب خوزستان هستند در این مجموعه شناسایی شده است. علاوه‌بر این، یک مجموعه سکه عرب ‌طبری مربوط به امرای طبرستان در قرون اولیه اسلامی در این مجموعه کشف شده که جنس بیشتر آن‌ها نقره است.

ادیب‌زاده ادامه داد: آثاری از سکه‌های ساتراپی‌های هخامنشی، سلوکی، اشکانی و ساسانی و همچنین قرون اولیه اسلامی از دیگر آثار این مجموعه کشف ‌شده هستند.

مدیرکل موزه‌های وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: این مجموعه در حال حاضر به وزارت میراث‌ فرهنگی تحویل داده شده و به مخزن امن نیز منتقل شده است.

سردار رضا بنی‌اسدی‌فر ـ رئیس پلیس پیشگیری فراجا ـ درباره چگونگی شناسایی این محموله توضیح داده است: همکاران من در پلیس فرودگاه امام خمینی (ره) حین کنترل مسافران به محتویات بار همراه دو نفر از مسافران خروجی به مقصد یکی از کشورهای عربی در ارتباط با قاچاق کالا و ارز مشکوک شدند. با حضور همکاران متخصص در زمینه قاچاق و بازرسی دقیق بار آن‌ها، مقدار ۳ هزار و ۶۸۰ قطعه اشیاء تاریخی که به‌صورت بسیار ماهرانه در داخل چمدان جاسازی شده بود، کشف و ضبط شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی