ولودیمیر زلنسکی

رئیس جمهور اوکراین مدعی شده که صلح بدون کریمه برای کیف معنا ندارد.

به گزارش ایران‌پژواک، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در گفتگویی با سی ان ان به ملاقات اخیر خود با رئیس سازمان جاسوسی آمریکا اشاره کرد و ضمن تائید این ملاقات از رسانه‌ای شدن خبر این دیدار و گفتگو ابراز شگفتی کرد.

روز شنبه گذشته یک مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفته بود که «ویلیام برنز»، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، اخیراً از کیف بازدید کرده و با زلنسکی و مقامات اطلاعاتی اوکراین دیدار کرده است.

در این ارتباط نیز، زلنسکی گفت که از دیدن خبرهای مربوط به دیدار با برنز در رسانه‌ها شگفت زده شدم. او گفت: «ارتباطات من با رئیس سیا همیشه باید در پشت صحنه و مخفیانه ادامه یابد. ما در مورد چیزهای مهم صحبت می‌کنیم و در دیدار اخیر نیز درباره اینکه اوکراین به چه چیزی نیاز دارد و چگونه اوکراین آماده عملیات است، گفتگو صورت گرفت.»

برنز به عنوان یک دیپلمات کهنه کار و اکنون رئیس سازمان سیا به یک مذاکره کننده قابل اعتماد برای اوکراینی‌ها تبدیل شده است و در طول جنگ نیز چندین سفر به اوکراین داشته است. به نظر می‌رسد که سفر برنز به اوکراین در طول جنگ بیش از سایر مقامات ارشد آمریکا به اوکراین بوده است و مقامات اوکراینی درخواست‌های خود را به طور معمول با رئیس سازمان سیا در میان می‌گذارند.

زلنسکی گفت: «ما هیچ رازی برای پنهان کردن از سیا نداریم، زیرا روابط خوبی با آن‌ها داریم و سرویس‌های اطلاعاتی ما با یکدیگر همکاری تناتنگی دارند.»

رئیس جمهور اوکراین افزود: «وضعیت بسیار ساده است. ما با رئیس سیا روابط خوبی داریم و در حال گفتگو هستیم. من در مورد همه چیزهای مهم مربوط به میدان جنگ که ما به آن نیاز داریم با او گفتگو کردم و قرار شد نیازهای اوکراین در جنگ مورد پیگیری قرار گیرد.»

پیشتر هم یک مقام آمریکایی گفته بود که رئیس سیا در سفر به اوکراین با زلنسکی یک ملاقات طولانی و چندین ساعته داشته است. این مقام آمریکایی به سی ان ان گفت برنز قبل از شورش پریگوژین و گروه واگنر به کیف سفر کرده بود و در آن زمان موضوع شورش واگنر در سطح رسانه‌ها مطرح نشده بود.

زلنسکی همچنین در سخنان و ادعاهای خود این را نیز افزود که شورش پریگوژین، رئیس گروه واگنر به شدت بر قدرت روسیه در میدان جنگ تاثیر گذاشته و این وضعیت می‌تواند برای ضد حمله اوکراین مفید باشد.

همچنین در حالی که محور تلاش‌های کیف بر بازپس گیری قلمرو در جنوب و شرق این کشور متمرکز شده است، زلنسکی به رئیس سیا گفته است که هدف نهایی او آزادسازی کریمه است، شبه جزیره‌ای که در سال ۲۰۱۴ به روسیه ضمیمه شد و کشورهای غربی انضمام کریمه به روسیه را نقض قوانین بین المللی می‌دانند.

زلنسکی همچنین افزود: «ما نمی‌توانیم اوکراین را بدون کریمه تصور کنیم. در حالی که کریمه تحت اشغال روسیه است، این فقط یک معنا دارد و آن اینکه جنگ هنوز تمام نشده است.»

زلنسکی در پاسخ به این سوال که آیا سناریویی وجود دارد که براساس آن صلح بدون کریمه برقرار شود، زلنسکی گفت: «صلح بدون کریمه برای اوکراین معنا ندارد و پایان جنگ بدون کریمه پیروزی نخواهد بود.»

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی