دلار

براساس مدل‌سازی جدید سازمان برنامه و بودجه که براساس مفروضات فعلی اقتصاد ایران انجام شده است، نرخ ارز در سال ۱۴۰۲، حداکثر ۵۲ هزار تومان پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایران‌پژواک، محمد جعفری رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه در خصوص گزارش غیررسمی سازمان برنامه و بودجه که برای سال ۱۴۰۶ پیش بینی های نامتعارف برای نرخ ارز مطرح کرده بود، گفت: این گزارش براساس یک مدل سازی در سال ۱۳۹۹ انجام شده بود اما باید توجه داشت که این گزارش براساس سناریو فروش ۲۰۰ هزار بشکه‌ای نفت تدوین شده بود و با تغییر این فروض نتیجه تغییر پیدا کرد.

وی با تاکید براینکه فرض این گزارش فروش تنها روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت بود، گفت: این میزان فروش کمترین رقم فروش نفت طی سال‌های اخیر است که در سال ۱۳۹۹ رخ داد. طبیعتا با تغییر این فروش پیش‌بینی‌ها تغییر پیدا خواهد کرد. در حال حاضر مجموع فروش نفت و میعانات نزدیک ۲ میلیون بشکه در روز است. بنابراین با توجه به این میزان صادرات نفت و میعانات گازی پیش‌بینی‌ها متفاوت خواهد شد.

رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی در مورد پیش‌بینی‌های جدید این سازمان گفت: براساس مدلسازی جدیدی که براساس شرایط کنونی انجام شده است، نرخ ارز در سال ۱۴۰۲، حداکثر ۵۲ هزار تومان است. خروجی مدل تهیه شده نشان میدهد در سال ۱۴۰۶، قیمت ارز یک سوم نرخ گزارش قبلی خواهد بود. البته یک ضریب خطای حدود ۵ درصدی را نیز باید در این خصوص در نظر گرفت.

وی گفت: باید در نظر داشت که این محاسبات با ادامه شرایط کنونی تحریم ولیکن افزایش بهره وری و اجرای الزامات رشد ۸ درصدی و مهار تورم انجام شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی