• ۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
  • کد خبر: 34017
زرتشتیان

ایران یکی از قدیمی ترین ادیان جهان را در دل خود نگه داشته است؛ زرتشتی.

به گزارش ایران‌پژواک از شفقنا، سیمین، راهنمای تور پذیرایی از بازدیدکنندگان آتشکده زرتشتیان در استان مرکزی یزد در ایران، می‌گوید: آتش مقدس معطر، که در یک جام بزرگ برنزی نگهداری می‌شود، «بیش از ۱۵۰۰ سال است که می‌سوزد».

قدمت دین زرتشتی به ۳۵۰۰ سال قبل بازمی‌گردد، اما قرن‌ها مخاطرات مختلف از تعداد آن کاسته شده است و دنیای مدرن که به سرعت در حال تغییر است، آن را در تقلا برای سازگاری قرار داده است. این دین که توسط زرتشت پیامبر تأسیس شد، تا زمان ظهور اسلام با فتوحات اعراب در قرن هفتم، دین غالب امپراتوری ایران باستان بود. امروزه جمعیت زرتشتیان حدود ۲۰۰۰۰۰ نفر تخمین زده می شود که عمدتاً در ایران و هند زندگی می کنند. آنها آتش را به عنوان عالی ترین شکل پاکی ارج می نهند.

اینجا در یزد فقط موبدان زرتشتی مجاز به حضور در آتشگاه مقدس هستند و صورت خود را می پوشانند تا بخار و نفس آتش مقدس را آلوده نکنند، زیرا در طول روز به نوبت می توانند شعله را روشن نگه دارند. بازدیدکنندگان فقط می توانند از پشت شیشه های رنگی این مراسم را مشاهده کنند.

در ایران، رهبران زرتشتی می گویند که این جامعه امروزه حدود ۵۰۰۰۰ عضو دارد. آخرین سرشماری ملی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، تعداد آنها را ۲۴۰۰۰ نفر اعلام کرد.

بهرام دمهری، یک مؤمن ۷۶ ساله یزدی می گوید: «مذهب ما هنوز در تاریخ جهان جایگاهی دارد و به حیات خود ادامه خواهد داد».

او به خبرگزاری فرانسه گفت: جوهر دین زرتشتی، مانند سایر ادیان، مبتنی بر توحید، نبوت، اعتقاد به زندگی پس از مرگ و خیرخواهی است. زرتشتیان بر این باورند که «پندار نیک، گفتار نیک، کردار نیک» کلید شادی و معنویت است. آنها معتقدند مسیحی به نام ساوشیانت روزی باز خواهد گشت و جهان را با مبارزه با اشتباهات نجات خواهد داد.

تهران زرتشتیان را به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت می شناسد و به آنها آزادی عبادت و نمایندگی در مجلس را می دهد که همچنین کرسی هایی را برای سایر اقلیت ها از جمله ارامنه، آشوری ها و یهودیان در نظر گرفته است.

برخی از آیین‌های زرتشتی از بین رفتند زیرا پیروان مجبور شدند با احتیاط مناسک خود را انجام دهند. مراسم تشییع جنازه معروف به «دخمه» از اواخر دهه ۱۹۶۰ به دلایل بهداشتی در ایران ممنوع شد. این شامل افشای اجساد مرده در بالای سکوی معروف به “برج سکوت” است تا توسط پرندگان لاشخور بلعیده شود. در عوض، زرتشتیان ترجیح داده‌اند که درگذشتگان خود را در گورستان‌ها بگذارند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی