• ۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
  • کد خبر: 34064
کارگران

درحالی طرح «بیمه فراگیر خانواده ایرانی» در راستای گسترش پوشش بیمه‌ای زنان خانه‌دار، دختران، دانشجویـان، خوداظهاری شغلی (صاحبان حرف و مشاغل آزاد) و همچنین بیمه اختیاری از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی در حال اجراست که بیش از پنج میلیون نفر از شاغلین کشور هنوز تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی نیستند حال آنکه نحوه پوشش تغییر کرده و ارائه بیمه به اقشار کم درآمد و دهک‌های پایین درآمدی مطرح است که نیازمند پیاده‌سازی نظام چندلایه تامین اجتماعی است.

به گزارش ایران‌پژواک، برابر اصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برخورداری از تامین اجتماعی حقی همگانی و در ماده یک قانون تامین ‏اجتماعی مصوب تیرماه سال ۱۳۵۴ اجرا و تعمیم و گسترش انواع بیمه‏‌های اجتماعی از تکالیف و وظایف ذاتی سازمان تامین اجتماعی قلمداد شده است، از طرفی دیگر باتوجه به سیاست‏‌های کلی تامین‏ اجتماعی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد نظامی کارآمد، توانمندساز، عدالت بنیان، کرامت‌بخش و جامع برای تامین اجتماعی همگان که اهمیت موضوع را بیش از پیش مورد تاکید قرار داده، سازمان تامین اجتماعی حسب وظیفه قانونی خود نسبت به شناسایی گروه‏‌ها و اقشار مختلف جامعه که تاکنون تحت پوشش حمایت‏‌های بیمه‏‌ای قرار نگرفته‏‌اند، با ایجاد ساز و کارهای لازم باید اقدام کند.

در این میان، گسترش پوشش بیمه‌ای در قالب تداوم طرح «بیمه فراگیر خانواده ایرانی» و پیگیری توسعه پوشش بیمه‌ای کارفرمایان، مشاغل پلتفرمی و مجازی، اتباع خارجی، ورزشکاران، شاغلین میادین تره بار و سایر گروه‌هایی که ذیل چتر پوشش بیمه‌ای قرار نگرفته‌اند، تعریف شده است.

موضوع پوشش بیمه‌ای باید از سه بعد دامنه پوشش، عمق پوشش و میزان حق بیمه مورد توجه قرار گیرد و سوال اصلی در خصوص دامنه پوشش، جمعیت هدف بیمه‌های اجتماعی در قالب افراد شاغل یا شهروندان است.

بیش از پنج میلیون نفر از شاغلین کشور تحت پوشش بیمه اجتماعی نیستند

براساس آخرین آمارهای ارائه شده از سوی سازمان تامین اجتماعی، در حال حاضر بیش از پنج میلیون نفر از شاغلین کشور که عمدتا در بخش غیررسمی و مناطق روستایی شاغل‌اند، تحت پوشش بیمه اجتماعی نیستند.

همچنین چنانچه جمعیت هدف بیمه‌های اجتماعی در قالب شهروندان ۱۸ تا ۵۰ سال تعریف شود، موضوع نحوه پوشش تغییر کرده و ارائه بیمه به اقشار کم درآمد و دهک‌های پایین درآمدی مطرح می‌شود که نیازمند پیاده‌سازی نظام چندلایه تامین اجتماعی و نحوه تامین منابع مالی آن است.

نمی‌توان پوشش بیمه‌ای ارزان با خدمات پایین، تعریف و انتظار جلب رضایت افراد را داشت

اما در حوزه عمق پوشش، تعداد و کیفیت خدمات مطرح است؛ به عبارتی نمی‌توان پوشش بیمه‌ای ارزان با خدمات پایین، تعریف و انتظار جلب رضایت افراد را داشت. در خرداد ماه دو دستور اداری جهت پوشش بیمه‌ای کارگران شاغل در غرفه‌های مستقر در میادین میوه و تره بار، بازارهای محلی اعم از ثابت یا روزانه، کشتارگاه‌ها و بازارهای مرغ و ماهی و همچنین بیمه ورزشکاران، مربیان، داوران و سایر فعالین حوزه‌های ورزشی به واحدهای اجرایی ابلاغ شد. به عبارتی، در راستای تداوم طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی شامل بیمه زنان خانه‏‌دار، دانشجویان، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و ادامه بیمه به طور اختیاری از ابتدای سال ۱۴۰۱ با هدف انعقاد قرارداد به تعداد یک میلیون فقره در دستور کار سازمان تامین اجتماعی قرار گرفت.

پنج میلیون نفر از شاغلان کشور «بیمه» نیستند

از همین رو به دنبال این اقدام و براساس آخرین آمارهای موجود از بیمه ‏شدگان تا اسفندماه ۱۴۰۱ تعداد بیمه شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد به یک میلیون و ۲۵ هزار و ۴۰۲ نفر، تعداد دانشجویان بیمه شده به ۵۳ هزار و ۳۱۷ نفر، زنان خانه‌دار و دختران به ۴۵۴ هزار و ۱۶۸ نفر، ادامه بیمه به طور اختیاری به ۷۰۱ هزار و ۸۸ نفر و تعداد کارفرمایان بیمه شده به ۱۸۹ هزار و ۷۵۶ نفر رسیده است که در مجموع این رقم معادل ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۷۳۱ نفر بیمه شده را در این زمینه شامل می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی