ترامپ

«دونالد ترامپ تاکنون دو کیفرخواست را دریافت کرده و احتمال دارد که کیفرخواستهای بیشتری نیز علیه او مطرح شوند. مفسران زمانی بر طبق خرد سیاسی، نامزدی او برای دومین دور ریاست جمهوری را صرفا یک خیال واهی می‌دانستند. اما حالا اکثر ما خوب می‌دانیم که این یک خیال واهی نیست.

به گزارش ایران‌پژواک، شبکه سی.ان.ان آمریکا در تحلیلی با بررسی نظرسنجی‌های اخیر و برتری‌های کم سابقه دونالد ترامپ بر رقبایش در حزب جمهوریخواه نتیجه گیری کرده که احتمال پیروز شدن ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا بالا است.

شبکه سی.ان.ان در تحلیلش درباره بالا بودن شانس دونالد ترامپ برای پیروزی در رقابت مقدماتی حزب جمهوریخواه و رسیدن به دومین دور ریاست جمهوری در انتخابات ۲۰۲۴ نوشته است:

«دونالد ترامپ تاکنون دو کیفرخواست را دریافت کرده و احتمال دارد که کیفرخواستهای بیشتری نیز علیه او مطرح شوند. مفسران زمانی بر طبق خرد سیاسی، نامزدی او برای دومین دور ریاست جمهوری را صرفا یک خیال واهی می‌دانستند. اما حالا اکثر ما خوب می‌دانیم که این یک خیال واهی نیست.

ترامپ حالا نه فقط به لحاظ تاریخی در جایگاهی قدرتمند برای پیروز شدن در رقابت مقدماتی کسب نامزدی ریاست جمهوی حزب جمهوریخواه است بلکه همچنین موضعش نسبت به هر زمانی در طول کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ و حتی کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ برای کسب یک پیروزی انتخاباتی دیگر بهتر است.

آمارها نشان می‌دهند در دوران مدرن آمریکا در تمام رقابت‌های مقدماتی تعیین نامزد ریاست جمهوری یک حزب که در آن رئیس جمهور سابقی شرکت نداشته، هر کسی که جایگاه فعلی ترامپ را در نظرسنجی‌ها داشته، نهایتا پیروز رقابت بوده است.

نظرسنجی‌های جدید نشان داده‌اند، ترامپ در رقابت مقدماتی جمهوریخواهان در سطح ملی بیش از ۵۰ درصد رای دارد که از مجموعه آرای همه رقبایش در کنار هم بیشتر است.

امروز ران دیسانتیس، نزدیکترین رقیب دونالد ترامپ در رقابت مقدماتی جمهوریخواهان و فرماندار فلوریدا، در نظرسنجی‌های در سطح ملی زیر ۲۰ درصد رای دارد. به غیر از او هم هیچ کس دیگری از نامزدهای ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه بالای ۱۰ درصد رای ندارد. به این ترتیب اختلاف ترامپ در نظرسنجی‌ها با تمام رقبای دیگرش در حزب جمهوریخواه ۳۰ درصد یا بیشتر است.

بررسی نظرسنجی‌های قبلی نشان می‌دهد سابقه داشته که کاندیداهایی که سابقا در نظرسنجی‌های قبل از رقابت مقدماتی برتری ۱۰ درصدی بر رقبایشان داشتند در رقابت شکست بخورند اما در هیچ کدام از آنها سابقه نداشته کسی با برتری ۳۰ درصد مشابه با وضعیت فعلی ترامپ نهایتا از رقبای دیگر شکست بخورد. در تمامی نظرسنجی‌های دوران مدرن آمریکا که در نیمه دوم سابق قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برگزار شدند، رقم ۲۰ درصد بالاترین رکورد کاندیدایی است که در نظرسنجی‌ها بر رقبایش در انتخابات مقدماتی برتری داشت اما بعدا در رقابت شکست خورد. (جورج مک گاورن در سال ۱۹۷۲، جیمی کارتر ۱۹۷۶ و باراک اوباما در سال ۲۰۰۸).

ترامپ در حال حاضر نه فقط در نظرسنجی‌های در سطح ملی بلکه همچنین در نظرسنجی‌های ایالتهایی که رای گیری در آنها زودتر برگزار می‌شود نیز پیشتاز است. او هم اکنون در ایالتهای آیووا، نیو همپشایر و کارولینای جنوبی برتری دو رقمی دارد.»

سی.ان.ان در ادامه این تحلیل همچنین با بررسی نتایجی که ترامپ در نظرسنجی‌ها در رقابتهای فرضی با جو بایدن کسب کرده شانس او برای پیروزی نهایی بر این رئیس جمهور آمریکا را نیز بالا دانسته است.

سی.ان.ان می‌نویسد: «ترامپ تقریبا در همه نظرسنجی‌ها در مورد رقابت درون حزبی جمهوریخواهان که در هشت سال گذشته منتشر شده پیروز میدان بوده است. اما مساله تعجب برانگیزتر این است که ترامپ در رقابت فرضی مجدد بالقوه با جو بایدن نیز پتانسیل رقابت بالایی نشان داده است. یک نظرسنجی که هفته گذشته توسط دانشکده حقوق دانشگاه مارکت برگزار شد، نشان داد که بایدن و ترامپ تقریبا جایگاهی برابر دارند و ترامپ تنها درصد خیلی کمی برتری داشت.

این نظرسنجی تنها یکی از چندین نظرسنجی است که نشان می‌دهد ترامپ در آن یا با بایدن جایگاه برابری دارد و یا از او جلوتر است. شرکتهای ای.بی.سی نیوز/واشنگتن پست نیز تاکنون سه نظرسنجی با موضوع تکرار رقابت فرضی بین ترامپ و بایدن برگزار و منتشر کرده که در همه آنها ترامپ برتری اندکی که در چارچوب ضریب خطای نظرسنجی بوده بر بایدن داشته است.

در چند نظرسنجی دیگر نیز بایدن برتری صرفا ناچیزی داشته است.

این حقیقت که رقابت بایدن و ترامپ هم اکنون بسیار در نظرسنجی‌ها نزدیک است نباید چندان جای تعجب باشد. در یک انتخابات رای دهندگان باید بین دو کاندیدا یکی را انتخاب کنند. ترامپ محبوبیت چندانی ندارد اما بایدن هم همینطور است. هر دو نفر را در صورتی که ارقام محبوبیت آنها در نظرسنجی‌ها به همین منوال باقی بماند می‌توان به عنوان نامحبوب‌ترین نامزدهای شرکت کننده در یک انتخابات ریاست جمهوری فرضی در تاریخ نظرسنجی‌ها در نظر گرفت.

با در نظر گرفتن مجموع نتایج نظرسنجی‌ها، احتمالا در انتخابات سال ۲۰۲۴ چند ایالت تاثیرگذار می‌توانند نتیجه انتخابات را تعیین کنند.

نظرسنجی اواخر ماه ژوئن دانشگاه کوئینیپیاک پنسیلوانیا می‌تواند یک علامت هشداردهنده بزرگ برای دموکراتها باشد. این ایالت در چند کارزار انتخاباتی گذشته تعیین کنندگی بالایی داشته و در انتخابات سال ۲۰۱۶ ترامپ در آن برتری اندکی پیدا کرد و در انتخابات ۲۰۲۰ نیز بایدن با برتری اندکی در آن پیروز شد.

در این نظرسنجی ترامپ بر بایدن به میزان یک درصد برتری داشت که در چارچوب ضریب خطای نظرسنجی قرار دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی