چین

هفته‌نامه نیوزویک اقدام اخیر شی جین‌پینگ،‌ رئیس‌جمهور چین در تغییر دادن رهبران نیروی موشکی ارتش کشورش را که ناظر بر تمامی حدودا ۴۰۰ کلاهک‌ هسته‌ای آن هستند، در راستای تدارک پکن برای جنگ دانسته است.

به گزارش ایران‌پژواک، هفته‌نامه نیوزویک در این تحلیل با مطرح ساختن ادعاهایی درباره علل و چرایی برنامه رئیس‌جمهور چین برای تدارک یک جنگ نوشته است: «شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین در اقدامات بی‌سابقه‌ای رهبران ارشد نیروی موشکی چین را که مسئول کل تعداد حدودا ۴۰۰ فروند (یا بیشتر از آن) کلاهک‌های هسته‌ای کشورش هستند با مقامات جدیدی جایگزین کرد. این تغییرات را می‌توان در راستای تحولی که به شکل تقریبا مسلمی، شوم‌ترین تحول این دوران است، دانست. این طور به نظر می‌رسد که شی جینپینگ در اندیشه استفاده از مخرب‌ترین تسلیحات خود یا دست کم تهدید به استفاده از این تسلیحات بوده و به عبارت دیگر چین در حال برنامه‌ریزی برای ورود به جنگ است.

حدود دو هفته پیش شی جینپینگ، رئیس جمهور چین، لی یوچائو، فرمانده نیروی موشکی کشورش و شو ژونگبو، کمیسر سیاسی او را از سمتهایشان کنار گذاشت. از بعد از آن هیچ یک از آنها در انظار عمومی مشاهده نشدند. لیو گوانگبین، معاون لی و ژانگ ژنژونگ، معاون سابقش هم ناپدید شدند.

رسانه آمریکایی نوشت: حذف همزمان دو مقام ارشد نیروی موشکی چین اتفاقی بی سابقه است. مورد بی سابقه دیگر جایگزین کردن این دو مقام با مقاماتی از شاخه‌های دیگر ارتش چین است. وانگ هوبین، فرمانده جدید نیروی موشکی چین متعلق به نیروی دریایی چین بوده و ژو ژیشنگ، کمیسر جدید او هم از نیروی هوایی چین است.

این نشریه آمریکایی در توضیح این ادعای خود می‌نویسد: ناظران آمریکایی ظاهرا معتقدند که هدف از طراحی این تصفیه گسترده مقامات نیروی موشکی چین، مبارزه با فساد گسترده در میان مقامات ارشد ارتش آزادیبخش خلق چین است. به عنوان مثال کریس باکلی، تحلیلگر نیویورک تایمز این تحول را به عنوان "تغییراتی توضیح داده نشده که ظن وجود فساد یا تخلفات دیگر را نشان می‌دهند" توصیف کرده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی