ترامپ

با بیشترشدن پرونده‌های قضایی و جنایی علیه رئیس‌جمهور سابق آمریکا، هم‌اکنون این پرسش مطرح می‌شود که این اتهام‌های روزافزون چه تأثیری بر حیات سیاسی او خواهد داشت.

به گزارش ایران‌پژواک از مهر، در ادامه باز شدن پرونده‌های مختلف مالی و جنایی علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، روز دوشنبه هیئت منصفه دادگاه شهر فولتون در ایالت جورجیا، کیفرخواستی ۹۸ صفحه‌ای منتشر کرد که شامل ۴۱ اتهام کیفری علیه ترامپ و ۱۸ متهم دیگر بود؛ متهمانی که مشاوران و دستیارانش در دولت سابق هستند.

مارک میدوز، رئیس دفتر پیشین ترامپ در کاخ سفید، رودی جولیانی و جان ایستمن از وکلای ترامپ از جمله متهمان هستند. گفته می‌شود در این کیفرخواست ۴۲ اتهام مطرح شده که همه برای پرونده اعضای گروه‌های جرایم سازمان‌یافته استفاده می‌شود و در صورتی که این اتهام‌ها ثابت شود، تا ۲۰ سال زندان در انتظار ترامپ و همکارانش است.

پیش از این نیز ۳ پرونده دیگر علیه ترامپ باز شده که نشان می‌دهد حیات سیاسی او در ماه‌ها و سال‌های آینده با دردسرهای تازه روبرو خواهد شد، چون او اکنون یکی از مهمترین نامزدهای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ است. در پرونده جدید تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات، هتک حرمت و اخاذی از جمله اتهامات علیه ترامپ است. این چهارمین پرونده علیه ترامپ در کمتر از ۵ ماه اخیر و دومین مورد اتهام تلاش برای تغییر نتایج انتخابات ۲۰۲۰ است. او اوایل ماه جاری نیز در دادگاه فدرال واشنگتن به طراحی توطئه‌های متعدد برای تغییر نتایج انتخابات متهم شده بود.

ترامپ باید خود را تحویل زندان بدهد

هم‌زمان با انتشار کیفرخواست جدید علیه ترامپ در ایالت جورجیا، دادستان کل این ایالت با بیان اینکه دادگاه رئیس‌جمهور سابق آمریکا بابت این پرونده به‌زودی برگزار می‌شود اعلام کرد حکم بازداشت ترامپ و ۱۸ مقام دولت سابق صادر شده و آنها تا ۲۵ آگوست (۳ شهریور) فرصت دارند تا برای رسیدگی به این اتهامات، «داوطلبانه» خود را تسلیم کنند. به گفته فانی ویلیس، دادستان منطقه فولتون، پس از تسلیم متهمان تاریخ حضور آنها در دادگاه بدوی مشخص خواهد شد. این تاریخ را قاضی مشخص خواهد کرد.

یک روز پس از انتشار کیفرخواست علیه ترامپ در ایالت جورجیا، کلانتری محلی ایالت جورجیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که دونالد ترامپ به همراه مظنونین پرونده مداخله در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در حوزه انتخاباتی جورجیا، باید خود را به طور داوطلبانه به زندان «فولتون کانتی» معرفی کنند و در غیر این صورت به طور رسمی بازداشت خواهند شد.

سی‌ان‌ان به نقل از این بیانیه نوشته در این مقطع، براساس دستور واصله از دفتر دادستانی منطقه و قاضی پرونده، انتظار می‌رود که تمام ۱۹ متهم نامبرده در کیفرخواست، خود را به زندان «رایس استریت» تحویل دهند. مطابق قانون، مظنونین باید رویه رسمی بازداشت شامل بازرسی بدنی، اثر انگشت و البته گرفتن عکس در هنگام ورود به زندان را پشت سر بگذارند.

فریبکاری و پاپوش؟

دونالد ترامپ در واکنش به صدور کیفرخواستی جدید علیه وی در ایالت جورجیا، آن را «پرونده‌سازی» توصیف کرد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا مدعی است این پرونده جدید هم «فریبکاری و تقلب» است. وی دراین‌باره گفت: «چرا آنها ۲ سال و نیم پیش کیفرخواست صادر نکردند؟ چون می‌خواستند درست در بحبوحه کارزار انتخاباتی من این کار را بکنند. پاپوش و پرونده‌سازی!

به نوشته نیویورک تایمز، مشاوران ترامپ ساعتی پس از آنکه دادگاه جورجیا وی را به اشاعه اکاذیب درباره انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ متهم کرد، اسنادی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند که مدعی هستند ادعای آنها درباره وقوع تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را ثابت می‌کند.

ترامپ هم نیز اعلام کرده که دوشنبه هفته آینده در نشستی خبری با حضور هوادارانش سندی ۱۰۰ صفحه‌ای در اثبات ادعایش درباره تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری در ایالت جورجیا را منتشر خواهد کرد. به گفته ترامپ «این اسناد آن قدر قوی هستند» که پس از انتشار آن‌ها تمامی اتهامات علیه او و دستیارانش برداشته خواهد شد.

منابع آگاه به نیویورک‌تایمز گفته‌اند که وکلا و مشاوران ترامپ چند هفته مشغول جمع‌آوری این اسناد بودند و این اسناد شامل اطلاعاتی درباره تقلب‌های گسترده و ناهنجاری‌های سیاسی در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در ایالت جورجیا هستند..

همه اتهام‌ها علیه ترامپ

حلقه و فشار حقوقی علیه رئیس‌جمهور سابق آمریکا روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شود. ترامپ هم‌اکنون با ۹۱ اتهام جنایی در چهار حوزه قضائی در ایالت‌های جورجیا، فلوریدا، نیویورک و منطقه کلمبیا (واشنگتن دی‌سی) مواجه است.

این چهار پرونده که تازه‌ترین آنها در ایالت جورجیا باز شده شامل اتهاماتی از قبیل تلاش برای سرقت انتخاباتی، سو استفاده از اسناد طبقه‌بندی شده و پرداخت‌های غیرقانونی پول - چنان گسترده شده‌اند که برای هر کسی جزو سرسخت‌ترین وسواس‌های سیاسی سخت است که آنها را با جزئیات دنبال کنند.

پرونده جدید در ایالت جورجیا که تازه‌ترین پرونده است در بالا توضیح داده شد. در دو پرونده در دادگاه‌های نیویورک و واشنگتن دی‌سی، تاریخ محاکمه برای سال ۲۰۲۴ تعیین شده است. پرونده نیویورک شامل اتهام پرداخت پول و حق‌السکوت به «استورمی دنیلز» است که دادگاه آن در تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۲۴(۵ فروردین ۱۴۰۳) برگزار می‌شود و دادگاه پرونده فلوریدا که مربوط به نگهداری و سوء‌استفاده از اسنادطبقه‌بندی‌شده است نیز ۲۰ می ۲۰۲۴ (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزار می‌شود.

در پرونده چهارم که در دادگاه واشنگتن‌دی باز شده ترامپ متهم به تلاش برای بی‌اعتبارکردن پیروزی «جو بایدن»، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا و تلاش غیرقانونی برای لغو شکست خود در انتخابات ۲۰۲۰ است.

فرجام سخن

با نزدیک‌شدن به انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان برای انتخاب نامزد نهایی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، محاصره قضائی و باز شدن پرونده‌های جدید علیه ترامپ روزبه‌روز تنگ‌تر و بیشتر می‌شود؛ عزم دستگاه قضائی آمریکا برای محاکمه رئیس‌جمهور سابق این کشور بابت اتهام‌های مختلف از جمله تلاش برای بی‌اعتبارکردن پیروزی جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا و «شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱» هوادران ترامپ به کنگره از این نظر مهم است که هم‌اکنون ترامپ اصلی‌ترین نامزد جمهوری‌خواهان برای انتخابات آینده است.

ترامپ اخیراً در گفتگو با «ساندی‌تایمز» در پاسخ به پرسشی درباره احتمال پیروزی‌اش در انتخابات ۲۰۲۴ مدعی شد: «تقریباً نزدیک به ۱۰۰ درصد شانس دارم.» گرچه خودشیفتگی ترامپ را نباید دست‌کم گرفت، اما این پیش‌بینی او خیلی هم غیرواقع‌بینانه نیست. بنابر گزارش رسانه‌های آمریکا بیشتر نظرسنجی‌های فعلی نشان می‌دهد که ترامپ به وضوح نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده خواهد بود، زیرا دیگر رقبای حزبی او از جمله «ران دیسانتیس»، ۴۴ ساله فرماندار فلوریدا، شانس چندانی برای غلبه بر او ندارند.

ترامپ و مشاورانش تاکنون تمام اتهام‌ها در ۴ پرونده علیه خود را رد کرده و می‌گویند این اقدام دستگاه قضائی نه اقدام قضائی صرف که حرکتی سیاسی است و جو بایدن و دموکرات‌ها با این «پرونده‌سازی‌» ها تلاش دارند او را با اجبار از روند انتخابات ریاست‌جمهوری حذف کنند.

آن‌گونه که رسانه‌های آمریکا از تازه‌ترین نظرسنجی‌ها خبر می‌دهند از چند ماه پیش که پرونده‌های قضائی علیه ترامپ آغاز شده، نه‌تنها محبوبیت او در میان هوادرانش کم نشده، بلکه با اعلام هر اتهام و پرونده جدیدی به محبوبیت او نیز اضافه می‌شود. البته معلوم نیست که با آغاز روند جدی محاکمه ترامپ در پرونده‌های مختلف در نیمه اول سال ۲۰۲۴، یعنی درست در بحبوحه رقابت مقدماتی و درون‌حزبی جمهوری‌خواهان برای انتخابت نامزد نهایی انتخابات ۲۰۲۴، آیا این روند بالا رفتن محبوبیت او همچنان ادامه خواهد داشت، یا رقبای حزبی‌اش به او اجازه نخواهند داد که از روند محاکمه‌اش بهره‌برداری سیاسی کند و آن به نقطه ضعف او تبدیل خواهند کرد.

با جدی‌شدن روند محاکمه ترامپ و باز شدن پرونده‌های بیشتر سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که آیا ترامپ زندانی خواهد شد یا نه؟ وب‌سایت «ایندیپندنت» در گزارشی با بررسی این موضوع می‌نویسد که از همان نخستین کیفرخواست کارشناسان حقوقی اعلام کردند که وزارت دادگستری احتمالاً تلاش خواهد کرد در صورت محکومیت ترامپ، او را زندانی کند. با توجه به اتهام‌های موجود در ۴ کیفرخواست، اگر ترامپ در هر یک از این پرونده‌ها محکوم شود، دست‌کم بین ۵ تا ۲۰ سال به زندان خواهد رفت.

«کِل مک‌کلان‌هان»، وکیل امنیت ملی و استاد حقوق دانشگاه جورج واشنگتن در گفت‌وگو با «بیزینس اینساید» گفته که وزارت دادگستری آمریکا احتمالاً «خواهان زندانی شدن» ترامپ است و اتهام‌های موجود در کیفرخواست نیز تلاش دارند که تأکید کنند که ترامپ آگاهانه قانون را زیر پا گذاشته، امنیت ملی، امنیت تسلیحات هسته‌ای، و امنیت ملی دیگر کشورها را به خطر انداخته است».

به نوشته ایندیپندنت در صورت محکومیت ترامپ، دادستان‌ها، قضات فدرال و ایالتی باید تصمیم بگیرند که آیا یک نامزد ریاست جمهوری - یا حتی پیروز بالقوه در رقابت‌های ۲۰۲۴ را به زندان بیاندازند یا خیر، اما ظاهراً اکثر کارشناسان حقوقی که درباره کیفرخواست‌ها اظهارنظر می‌کنند، اتفاق‌نظر دارند که ترامپ هم‌اکنون وسط یک خطر جدی حقوقی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی