خودرو

پیش‌بینی یک بند برای واردات خودرو بازار خودروهای دست دوم و از رده خارج را در ایران داغ کرد.

به گزارش ایران‌پژواک، همه چیز مهیای افزایش قیمت خودرو در بازاری راکد بود. رکود بازار خودرو در حدی است که دیگر کاهش و افزایش قیمت‌ها نیز تاثیری بر روند حاکم بر بازار ندارد. فعالان این بازار می‌گویند بازار با کاهش شدید متقاضی روبروست و دلیل را جدا از اخبار پرشمار متمرکز بر واردات خودروهای نو و دست دوم، ناشی از کاهش شدید قدرت خرید مردمی می‌دانند که قدرت بالفعل کردن تقاضای بالقوه را ندارند.

حالا در شرایطی از پیکان سه میلیارد تومانی در بازار تهران رونمایی شده است که قرار بود واردات خودروهای دست دوم بتواند این بازار را با آرامشی نسبی مواجه کند.

قیمت‌های نجومی و غیرقابل باور برای خودروهای قدیمی/ چرا پیکان سه میلیارد تومان شد؟

زیر پوست خودرو چه خبر است؟

رشیدی کوچی در تازه‌ترین اظهاراتش درباره‌ی واردات خودرو گفته است: اسقاط یک خودروی فرسوده به ازای هر خودروی کارکرده وارداتی در آیین‌نامه واردات خودرو پیش‌بینی شده است. مطابق با این بند هر فرد حقیقی و حقوقی برای واردات یک دستگاه خودروی کارکرده باید گواهی اسقاط یک دستگاه خودروی فرسوده را دریافت کند.

انتشار همین خبر که برای واردات خودرو، از رده خارج کردن خودروی اسقاط لازم است. این چنین بود که در مدت زمانی کوتاه انفجار قیمتی بر روی خودروهایی که سن و سالشان از پانزده سال فراتر می‌رفت ایجاد شد. پراید و پیکان سوژه‌های خوبی برای افزایش قیمت بودند چرا که هم در فضای مجازی مشتری آنها بیشتر است و هم خبر افزایش قیمت آنها بیش از پیش می‌پیچد.

این چنین بود که آگهی پشت آگهی در فضای مجازی فایل شد. پراید پانصد میلیون تومانی، پیکان سه میلیارد تومانی، پراید اسقاطی چهارصد میلیون تومانی و در مدت زمانی بسیار کوتاه‌تر بهای خودروهای فایل شده‌ی دیگر نیز همگام با خودروهای اسقاطی بالا رفت.

بازی گنج؛ این بار با خودرو

به نظر می‌رسد جویندگان طلا و گنج حالا در جستجوی گنج راه‌های بدیع‌تری از گذشته را پیش گرفته‌اند. روزی بازار چرخ‌خیاطی‌های قدیمی داغ می‌شود. با این شایعه که در این چرخ‌ها جیوه‌ی قرمز است. قیمت چرخ‌های خیاطی قدیمی تا مرز یک میلیارد و دو میلیارد تومان پیشروی می‌کند و سپس تب ماجرا فروکش می‌کند اما این بازی برخی را راضی نگه می‌دارد. مترصد می‌مانند تا ابزار تازه‌ای را برای دور جدید بیابند.

پیش از این‌ها نیز بازی گنج با سکه‌های زرد پنج تومانی قدیمی طراحی شد. قیمت یک سکه پنج تومانی در شرایطی تا پنج هزار تومان پیروی کرد که حقوق یک کارگر ساده کمتر از پانصد هزار تومان در ماه بود. می‌گفتند فلز این سکه‌ها ارزشمند و قدیمی است. پس از آن این بازی با بیست و پنج تومانی‌های دوتکه دهه هشتاد ادامه یافت و حالا این خودروهای اسقاطی قدیمی هستند که فرصت عرض اندام را در این فضا یافته‌اند. کار بدان جا رسیده که قیمت یک پیکان اسقاطی از یک خودروی صفر کیلومتر داخلی بیشتر شده است. نکته مهم اینجاست که بعد از قرارگیری چرخ خیاطی و سکه پنج تومانی وبیست‌وپنج تومانی در بازی گنج، قیمت این اقلام هیچ‌گاه به قبل بازی برنگشت و بیم آن می‌رود خوروهای قدیمی فرسوده بیش از پیش از دسترس طبقه‌ی متوسط و ضعیف خارج شده و حتی اردات خودرو به زیان این طبقات تمام شود.

قیمت‌های نجومی و غیرقابل باور برای خودروهای قدیمی/ چرا پیکان سه میلیارد تومان شد؟

همه چیز تقصیر فضای مجازی است؟

وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای خواستار تعطیلی دو سایت بزرگ آگهی شده است. در حالی این درخواست زیر پای فعالان فضای مجازی را سست می‌کند که اگر آگهی‌ها اینجا و در این سایت‌ها ثبت نشود، ده‌ها صفحه و سایت مجازی هستند که بتوانند خیل مشتاقان درج اگهی را به خود جلب کنند.

در اولین ساعات رخ‌نمودن خبر جدید بود که سایت‌های درج کننده‌ی آگهی نسبت به توقف اعلام قیمت اقدام کردند. حالا دیگر متقاضی لازم بود با تماس به آگهی دهنده از قیمت مطلع شود.

قیمت‌های نجومی و غیرقابل باور برای خودروهای قدیمی/ چرا پیکان سه میلیارد تومان شد؟

واکنش‌ها به یک خبر

در عین حال بسیاری از فعالان بازار خودرو کارشناسان و فعالان حوزه‌ی خبر تلاش کردند با انتشار مطالبی در صفحات شخصی خود در این باره اطلاع رسانی کنند.

علی خسروانی، فعال بازار خودرو در صفحه‌ی شخصی خود نوشت: گول بازی‌های جدید قیمت خودروهای مدل پایین برای اسقاط را نخورید. وزارت صمت مقرر کرده قیمت گواهی اسقاط توسط سازمان حمایت از مصرف کننده تعیین شود. فعلا این قیمت حدود سی میلیون تومان است. ماشین ۱۵۰ میلیونی را به هوای اسقاط نخرید که فردا گواهی اسقاط را نتوانید سی میلیون بیشتر بفروشید و متضرر شوید. خناسان با شایعه‌پراکنی پراید مدل پایین ۱۵۰ میلیون تومانی را هم از دسترس قشر ضعیف جامعه دور می‌کنند.

برخی نیز نوک تیز پیکان انتقاد را متوجه دولت سیزدهم می‌دانند که با تصمیم‌گیری اشتباه زمینه را برای افزایش قیمت خودروهای قدیمی مهیا کرده‌اند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی