ترامپ

روزنامه وال استریت ژورنال با اعلام نتایج یک نظرسنجی مطرح کرد که رییس جمهور سابق آمریکا با وجود پرونده کیفری علیه او، از حمایت بیشتر رای‌دهندگان در مرحله مقدماتی انتخاب کاندیدای این حزب برخوردار است.

به گزارش ایران‌پژواک، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی با تشریح نتایج یک نظرسنجی انجام شده توسط این روزنامه درباره میزان محبوبیت کاندیداهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نوشت: دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا در میان رای‌دهندگان به این حزب از محبوبیت بیشتری برخوردار است، چراکه بیشتر رای‌دهندگان چهار پرونده‌ای را که علیه او تشکیل شده است، فاقد ارزش دانسته و تقریباً نیمی از آن‌ها نیز می‌گویند، این اتهامات موجب افزایش حمایتشان از او می‌شود.

وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که آنچه رقابتی میان دو تن برای نامزدی انتخابات بود، تبدیل به رقابتی غیرمتعادل شده است که در حال حاضر، ترامپ در آن هیچ رقیب قدری ندارد. رییس جمهور پیشین آمریکا انتخاب اول ۵۹ درصد از رای‌دهندگان حزب جمهوری‌خواه است، ۱۱ درصد بیشتر از ماه آوریل که وال استریت ژورنال کاندیداها را اعلام کرد.

برتری ترامپ بر ران دیسانتیس، سناتور فلوریدا که رقیب اصلی اوست، اخیرا و از ماه آوریل دو برابر شده و به ۴۶ درصد رسیده است. دیسانتیس با ۱۳ درصد حمایت‌کننده، تقریبا از بقیه جلوتر است که درصد حمایت از هیچ یک دو رقمی نشده است.

این نظرسنجی یکی از ویژگی‌های قابل توجه رقابت اولیه کاندیداها را مشخص می‌سازد؛ پیگردهای قانونی کیفری علیه یک کاندیدا که در دوره‌های قبلی ممکن بود موجب کاهش میزان محبوبیت یک کاندیدا شود،‌ موجب تقویت جایگاه حریف اصلی این رقابت شده است. دو مورد از اتهامات ترامپ شامل تلاش‌های او برای ماندن در قدرت پس از شکست در انتخابات ۲۰۲۰ است که ادعاهای کذب او مبنی بر اخلال گسترده در انتخابات از جمله آن‌ها بود.

پاسخ بیش از ۶۰ درصد از رای‌دهندگان اولیه به سوالی درباره اتهامات ترامپ این بود که با انگیزه‌های سیاسی مطرح شده‌اند و فاقد ارزشند. حدود ۷۸ درصد هم اقدامات ترامپ پس از انتخابات ۲۰۲۰ را تلاشی مشروع برای اطمینان یافتن از رای‌گیری دقیق تلقی کرده بودند. با این وجود، ‌۱۶ درصد گفتند که ترامپ به طور غیرقانونی تلاش کرده بود مانع صدور گواهی کنگره درباره شکست او در انتخابات شود. حدود نیمی از شرکت کنندگان نیز گفتند که این اتهامات احتمال رای دادن آن‌ها به ترامپ در سال ۲۰۲۴ را بیشتر کرده است، در حالی که ۱۶ درصد گفتند این موضوع باعث شده است احتمال حمایتشان از او برای انتخاب مجددش کم شود.

همچنین طبق این نظرسنجی، میزان محبوبیت ترامپ در میان تمام شرکت‌کنندگان، حالا با میزان آرای بایدن در تکرار فرضی انتخابات ۲۰۲۰ دقیقا برابری می‌کند. ۴۰ درصد از ترامپ و ۳۹ درصد از بایدن حمایت کرده بودند. حزب سبز و حزب لیبرال نیز به طور کلی ۳ درصد آرا را به خود اختصاص دادند و ۱۷ درصد نیز ممتنع بودند.

در ادامه این گزارش با اشاره به اظهارنظر تونی فابریزیو، یکی از طراحان این نظرسنجی آمده که حیرت‌آور است چگونه یک رقابت میان رییس جمهور پیشین و رییس جمهور فعلی، با وجود اتهاماتی که علیه ترامپ مطرح است، تا این حد نزدیک است.

همچنین در این نظرسنجی، نتایج دیگری نیز درباره رقابت اولیه جمهوری‌خواهان یافت شده است.

-جایگاه دیسانتیس با برخورداری از حمایت ۱۳ درصدی، نسبت به آوریل که ۲۴ درصد بود، افت داشته است.

-رای‌دهندگان جمهوری‌خواه عقیده دارند که ویوِک راماسواوی، و نیکی هیلی نسبت به بقیه ۸ کاندیدای رقیب ترامپ،‌ در مناظره انتخاباتی تلویزیونی که ۲۳ اوت برگزار شد، از حد انتظارات فراتر رفتند. اما این نظرات هنوز به حمایت چشمگیر در رای‌گیری تبدیل نشده‌اند؛ هیلی اولین انتخاب ۸ درصد و راماسواوی انتخاب ۵ درصد بوده است.

-تیم اسکات، سناتور کارولینای جنوبی پس از سه ماه برگزاری کارزار انتخاباتی، ۲ درصد از آرا را به خود اختصاص داد.

-جمهوری‌خواهان در کل کشور در حال کنار گذاشتن کاندیداهایی هستند که بی‌پرده‌تر از بقیه از ترامپ انتقاد می‌کنند. کریس کریستی، فرماندار پیشین نیو جرسی و آسا هاچینسون، فرماندار پیشین آرکانزاس به ترتیب ۳ درصد و یک درصد از آرا را به خود اختصاص دادند. کریستی نامحبوب‌ترین کاندیدای جمهوری‌خواه است که ۷۳ درصد با او مخالفند.

تصویر مایک پنس، معاون پیشین دونالد ترامپ که با تصمیم او برای مسدود کردن کنگره مخالفت کرده بود نیز در میان رای‌دهندگان رنگ باخته است. در آوریل، ۵۴ درصد دیدگاه مساعدی درباره او داشتند. حالا ۳۰ درصد این نظر را درباره‌اش دارند و ۶۰ درصد نیز دیدگاه خوبی ندارند. او در مجموع، انتخاب ۲ درصد از رای دهندگان برای نامزدی از این حزب است.

در حالی که نظرسنجی وال استریت ژورنال دیدگاه رای‌دهندگان اولیه جمهوری‌خواهان را در کشور بررسی کرد، روند کاندید کردن رقابتی است که از یک ایالت به ایالتی دیگر انجام می‌گیرد و چند ماه به طول می‌انجامد. این روند از ۱۵ ژانویه در آیووا در گردهم‌آیی‌های انجمن‌های حزبی آغاز می‌شود. ترامپ در آیووا و نیوهمپشایر پیشتاز است اما برخی نظرسنجی‌های نیز این میزان را کمتر از میزانی نشان می‌دهند که در نظرسنجی وال استریت ژورنال به دست آمده بود.

برخی عوامل ممکن است این رقابت را دگرگون کند، از جمله حضور قوی و غیرمنتظره یک کاندیدا در ایالت‌هایی که در آن‌ها رای‌گیری زودهنگام انجام می‌شود. ده‌ها میلیون دلار به زودی صرف تبلیغات تلویزیونی خواهد شد که دیدگاه کاندیداها را تغییر خواهد داد.

طبق این نظرسنجی، رای‌دهندگان اولیه جمهوری‌خواهان در کل کشور دیدگاه مساعدی نسبت به بیشتر کاندیداها دارند. ۷۰ درصد نسبت به دیسانتیس نظر مساعدی دارند که از میزان ۸۴ درصدی آوریل افت کرده است اما نسبت به دیگر کاندیداها، به جز ترامپ، بیشتر است.

به همین ترتیب، بیش از نیمی از رای‌دهندگان جمهوری‌خواهان دیدگاه مساعدی نسب به هیلی و راماسوای دارند و تقریبا دو سوم آن‌ها نیز نظرشان درباره اسکات مثبت است. علاوه بر این، برخی از رای‌دهندگان نیز می‌گویند که اطلاعات کافی درباره کاندیداها ندارند تا نظری درباره‌شان ارائه دهند و حدود یک چهارم نیز همین دیدگاه را درباره اسکات دارند که باعث می‌شود انتظار داشته باشیم، شناخته‌تر شدن کاندیداها به حمایت بیشتر از آن‌ها منجر خواهد شد.

در این نظرسنجی یافته‌های دیگری نیز نشان می‌دهند که تغییرات چشمگیر غیرمحتمل‌اند. حدود ۶۰ درصد حامیان ترامپ می‌گویند نسبت به او متعهدند و نظرشان را تغییر نخواهند داد. در حالی که ۲۵ درصد رای‌دهندگان به دیسانتیس می‌گویند تصمیمشان را گرفته‌اند. میزان کمتری از رای‌دهندگان به راماسوای، هیلی و کریستی نیز می‌گویند کاملا نسبت به انتخابشان متعهدند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی