• ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳
  • کد خبر: 34787
پوتین و کیم

شبکه دویچه وله در گزارشی با بررسی توانایی‌ نظامی کره شمالی در زمینه‌های مختلف برای حمله به جنوب گزارش داد: پیونگ یانگ به تازگی یک سری مانورهای نظامی بی‌سابقه انجام داده و تهدید کرده است که در تهاجم به کره جنوبی از سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد. کارشناسان می‌گویند که شمال تا حد زیادی پس از اتحادهای نزدیک‌تر با روسیه و چین برای انجام این کار تشویق شده است.

به گزارش ایران‌پژواک از شبکه دویچه وله، پیونگ‌یانگ در روزهای اخیر با انجام مانورهای نظامی سبب شد تا تنش‌های تشدید شده در شبه جزیره کره افزایش یابد.

اقدامات اخیر کره شمالی همزمان با اعلام برگزاری نشست بین کیم جونگ اون، رهبر این کشور و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ولادی وستوک، در سواحل اقیانوس آرام بر اتحاد رو به رشد پیونگ یانگ و مسکو تاکید دارد.

رسانه‌های دولتی کره در هفته جاری گزارش دادند که کیم از تمرین‌های نظامی بازدید کرده است که حمله هسته‌ای به جنوب و پس از آن حمله به منطقه غیرنظامی شده که شبه جزیره را تقسیم می‌کند، شبیه‌سازی کرده و سپس اشغال کره جنوبی، رقیب ایدئولوژیک کره شمالی را به دنبال دارد.

کره شمالی گفت که در حالی دست به این اقدام زده است که کره جنوبی و ایالات متحده در حال طراحی یک حمله هسته‌ای پیشگیرانه به شمال بودند و افزود: [ارتش خلق کره] یک حمله هسته‌ای تاکتیکی با شبیه‌سازی حملات به مراکز فرماندهی اصلی و فرودگاه‌های عملیاتی گانگسترهای نظامی [کره جنوبی] انجام داد.

این رزمایش علاوه‌ بر این شامل شلیک دو موشک بالستیک تاکتیکی از پرتابگرهای متحرک نزدیک به پیونگ یانگ بود.

پیونگ یانگ همچنین خاطرنشان کرد که در حال ارسال پیامی روشن به سئول و واشنگتن است که اخیرا مانور نظامی مشترک ۱۱ روزه «سپر آزادی اولچی» را به پایان رساندند. این مانور شامل بمب‌افکن‌های استراتژیک B-۱B با قابلیت اتمی ایالات متحده بود که با اسکورت جنگنده بر فراز شبه جزیره پرواز می‌کنند.

کره شمالی تاکید داشت که این پروازها نشان می‌دهد، ایالات متحده به سمت یک حمله پیشگیرانه هسته‌ای از پیش برنامه‌ریزی شده علیه پیونگ یانگ حرکت می‌کند.

رسانه‌های دولتی کره شمالی همچنین گزارش دادند که پیونگ یانگ روز شنبه به این تمرین نظامی با «حمله هسته‌ای تاکتیکی شبیه سازی شده» با پرتاب دو موشک کروز حامل کلاهک‌های هسته‌ای ساختگی واکنش نشان داد.

تحلیل‌گران می‌گویند که واضح است کره شمالی در توسعه سلاح‌های هسته‌ای و سیستم‌های موشکی دوربرد خود گام‌های بلندی برداشته است اما با وجود ارتش ثابت ۱.۳ میلیون نفری، شانس کمی برای حمله و اشغال نیمه جنوبی شبه جزیره کره دارد.

لنس گاتلینگ، تحلیلگر امنیت و هوافضا و بنیانگذار موسسه Gatling Associates مستقر در توکیو در این باره اظهار داشت: کره شمالی در گذشته سرمایه‌گذاری هنگفتی در توپخانه و ساختن تجهیزات مهمات خود انجام می‌داد، اما تقریباً همه اینها مربوط به دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ است.

وی در ادامه به دویچه وله گفت: بنابراین، آنها مقدار زیادی از این مواد و توپخانه‌های موشکی دارند، اما در بردهای طولانی بسیار دقیق نیستند. همچنین، قابلیت‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی همه جانبه کشورهای پیشرفته تأثیر زیادی بر هر گونه قابلیت تهاجمی آنها [کره شمالی] گذاشته است.

بنابر گزارش دویچه وله، وجود ماهواره‌هایی که در ۵۰۰ کیلومتری (۳۱۰ مایلی) بالای زمین می‌چرخند و توانایی ارائه اطلاعات ۲۴ ساعته در هر شرایط آب و هوایی را دارند، بدان معناست که هرگونه حمله احتمالی کره شمالی از قبل قابل مشاهده خواهد بود.

مشکل دیگری که شمال با آن مواجه است، این است که به دلیل موقعیت جغرافیایی شبه جزیره، تنها دارای سه مسیر زمینی بالقوه برای حمله به جنوب است که هر گونه حمله به مناطق باریک منتهی و به سرعت منجر به چیزی می‌شود که کارشناسان آن را «دره مرگ» برای مردم می‌نامند، چراکه تانک‌ها و واحدهای پیاده نظام کره شمالی فاقد تجهیزات در دست نیروهای کره جنوبی و ایالات متحده هستند.

گارن مولُوی، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه دایتو بونکا در ژاپن و کارشناس مسائل نظامی معتقد است که این وضعیت برای نیروی هوایی شمال نیز مشابه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: خلبانان جنگنده در کشورهای ناتو هر سال حداقل ۲۰۰ ساعت پرواز عملیاتی را با پیشرفته‌ترین هواپیماهای موجود در زرادخانه‌هایشان انجام می‌دهند. تخمین زده می‌شود که خلبانان کره شمالی به دلیل کمبود سوخت و ناتوانی در تهیه قطعات یدکی هواپیماهای خود تنها می‌توانند ۲۰ ساعت در سال تمرین کنند.

اما کره شمالی هیچ ابایی در تبلیغ توانایی هسته‌ای خود ندارد، به‌طوری که موسسه تحلیل دفاعی کره مستقر در سئول گزارشی را در ژانویه منتشر کرد که تخمین زده بود دانشمندان پیونگ یانگ بیش از ۲.۲ تن اورانیوم غنی شده در سطوح بسیار بالا با درجه تسلیحاتی و تا ۷۸ کیلوگرم پلوتونیوم تولید کرده‌اند.

به گزارش دویچه وله، این مقدار مواد شکافت‌پذیر برای ۹۰ کلاهک هسته‌ای کافی است و اگر توسعه با همان سرعت ادامه یابد، این موسسه معتقد است کره شمالی می‌تواند تا سال ۲۰۳۰، ۱۶۶ سلاح هسته‌ای در زرادخانه خود داشته باشد.

این، سلاحی است که کره شمالی در حال نشان دادن آن با اعتماد به نفس افزایش یافته خود ‌در نتیجه رویدادهای ژئوپلیتیکی در سایر نقاط جهان است که در مقابل به شکل‌گیری اتحادهایی با روسیه و چین منجر شده است.

ائتلاف توسعه یافته مسکو-پیونگ یانگ مسلماً مهم‌ترین تحول در سال‌های اخیر به شمار می‌آید که هر دو طرف در حال سود جستن از آن هستند.

انتظار می‌رود کیم جونگ اون اواخر این ماه با قطار زرهی به ولادی وستوک سفر کند. این احتمال وجود دارد که رهبر کره شمالی و پوتین از دیدار خود برای توافق بر سر انتقال مهمات کره شمالی در ازای سوخت و مواد غذایی روسیه استفاده کنند.

به همان اندازه که این تجارت به نفع هر دو طرف خواهد بود، چشم انداز ائتلاف در حال توسعه آنها نیز اهمیت دارد. این اتحاد، به‌ویژه مدت کوتاهی پس از پیشنهاد روسیه برای انجام تمرین‌های دریایی سه جانبه شامل چین صورت شکل گرفته است.

اما پیونگ یانگ که قبلاً هدف مجموعه‌ای از تحریم‌های بین‌المللی به دلیل برنامه تسلیحات هسته‌ای خود قرار گرفته است، تاکنون بارها ارائه تسلیحات به روسیه را رد کرده است.

لنس گاتلینگ می‌گوید: شمال در اصل گلوله‌های خود را از اتحاد جماهیر شوروی و از طریق چین دریافت کرده‌ و به تولید این نوع مهمات ادامه داده‌ است، به این معنی که ذخایر عظیمی دارد و می‌تواند به تولید بیشتر ادامه دهد.

وی ادامه داد: آنها موجودی خود را خواهند فروخت و اگرچه ممکن است قدیمی باشد، همچنان موثر و برای شمال ارزشمند خواهد بود، زیرا این مهمات به آنها اجازه می‌دهد که مواد غذایی و نفت به کشور بیاورند. برای من واضح است که این مبادله هر دو طرف را تقویت خواهد کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی