طلا

قیمت طلا و سکه در چهار روز معاملاتی هفته جاری نوسانات محدودی را پشت سر گذاشت. تعطیلی روز گذشته به مناسبت اربعین و افت محدود طلای جهانی در روزهای اخیر به شرایط رکودی این بازار دامن زده است. با این حال اما باید دید با پایان یافتن ایام سوگواری و نوسانات طلای جهانی، بازار طلا و سکه نیز حرکت جدیدی را آغاز خواهد کرد.

به گزارش ایران‌پژواک، قیمت طلا و سکه در چهار روز ابتدایی هفته جاری که بازارها باز بودند، در روند متوازنی از یکدیگر قرار نگرفتند. طلا تمایل بیشتری به افزایش قیمت داشت و قیمت سکه‌های سنگین نوسانات محدود کاهشی داشتند و قیمت سکه‌های سبک نیز تغییر قیمتی چندانی نداشتند.

گفتنی است طلای جهانی نیز در روند کاهشی قرار گرفته بود و طی دو روز گذشته ۲۰ دلار کاهش قیمت داشت و اکنون نیز نوسانی است.

فرصت خرید طلاست

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، با اشاره به نوسان قیمت جهانی طلا گفت: «این نوسانات در روزهای گذشته چشمگیر نبوده و انس جهانی طلا به ‌علت رویدادهای اقتصادی و سیاسی جهانی بین ۱۰ تا ۲۵ دلار نوسان داشته است.»

وی با تاکید بر کاهش تقاضا در بازار طلا افزود: «از ابتدای سال جاری قیمت در بازار طلا کاهش ۷ تا ۹ درصدی داشته است و نبود تقاضا در بازار و کاهش قیمت‌ها به صنعت طلا و واحدهای تولیدی ضربه وارد کرده است.»

وی در مورد پیش‌بینی قیمت در بازار طلا و سکه خاطرنشان کرد: «پیش‌بینی می‌شود کاهش قیمت طلا بیش از این ادامه‌دار نباشد و به مردم توصیه می‌شود در هر زمانی که تصمیم به خرید دارند، خرید خود را انجام دهند.»

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره خرید سکه پارسیان با هدف سرمایه‌گذاری گفت: «این قطعه تنها جنبه هدیه دارد و برای سرمایه‌گذاری مناسب نیست، مردم بهتر است برای سرمایه‌گذاری بلندمدت مصنوعات طلا یا سکه خریداری کنند.»

وی با اشاره به اینکه خرید مصنوعات طلا به صرفه است و به تولید کشور کمک می‌کند، تاکید کرد: «با توجه به اینکه سکه دارای حباب قیمتی است بهتر است که مردم برای سرمایه‌گذاری همان مصنوعات طلا را خریداری کنند.»

حمایت و مقاومت قیمت سکه کجاست؟

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی و سرمایه‌ای هم با اشاره به منطقه تعادلی قیمت در بازار فلز زرد گفت: «محدوده ۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی، منطقه محافظت شده‌ای برای قیمت سکه است. سقف مقاومتی این قطعه به‌عنوان متر اندازه‌گیری در بازار فلز زرد را می‌توان، قیمت ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در نظر گرفت.»

وی با تاکید بر اینکه بازار طلا با روندی خنثی در حرکت است افزود: «اگر قیمت ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شکسته شود، قیمت تا ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز قابلیت اصلاح دارد. در صورت افزایش قیمت تا منطقه ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی نیز می‌توان گفت بازار در روند صعودی قرار گرفته است.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به محدوده فعلی قیمت طلا و سکه خاطرنشان کرد: «شاید منطقه فعلی ارزندگی زیادی نداشته باشد اما به‌عنوان ناحیه تصمیم‌گیری برای معامله‌گران از آن یاد می‌شود. با توجه به مفروضات فعلی اثرگذار بر قیمت در بازار فلز زرد، ما در زیر میانگین تعادلی یا منطقه ارزشی سکه هستیم.»

معامله‌گران دنبال نقطه‌زنی نباشند

وی به معامله‌گران بازار طلا توصیه کرد که به دنبال نقطه‌زنی نباشند و گفت: «در شرایط فعلی خریدهای پله‌ای مساعد است. زیرا ما در فضای رکود تورمی هستیم و همه بازارها این شرایط را دارند. معامله‌گران باید نوع عملکردشان را بر اساس خریدهای پله‌ای بگذارند.»

دیبا در ادامه تاکید کرد: «در زمانی که بازارها حرکت خود را شروع کنند و از رکود خارج‌ شوند، میانگین خرید و بازدهی بازار هم بالا خواهد رفت. زیرا شرایط ورود در مناطق ارزنده‌ای صورت گرفته است. بنابراین منطقه فعلی را می‌توانیم محدوده درست تفسیر کنیم و بهتر است خرید برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت صورت گیرد.»

نوسانات بازار طلا؛ ناشی از افت و خیز حباب

جواد فلاحیان، کارشناس اقتصادی هم به نقش قیمت دلار در نوسانات محدود قیمت طلا و سکه اشاره کرد و گفت: «سکه همیشه حباب دارد و معمولا در رشد قیمت، این حباب بزرگتر می‌شود. باید در نظر داشت که بازار طلا همبستگی بالایی با قیمت دلار دارد؛ اما وقتی قیمت دلار پایین می‌آید شدت کاهش قیمت سکه بیشتر می‌شود.»

این کارشناس اقتصادی معتقد است در حال حاضر قیمت طلا و سکه، از الگوی تخریب یک بازار و جهش بازار دیگر پیروی می‌کند؛ وی در این‌ باره گفت: «روند قیمت در بازارهای مالی ناشی از اخبار مساعد سیاسی، انجام توافقات با کشورهای مجاور و برخی تهدیدها و بخشنامه‌های دستوری است. باید توجه داشت این نوسانات افزایشی و کاهشی در واقع از افت و خیز قیمت حباب، در بازار طلا تبعیت می‌کند و ناشی از تقاضا نیست.»

وی با اشاره به اینکه اگر سد سیاست‌گذار نباشد دلار و متعاقب آن طلا و سکه به راحتی می‌تواند در کانال‌های بالاترِ قیمتی قرار گیرد، افزود: «تاثیر نقدینگی و افزایش پایه پولی را نمی‌توان انکار کرد و هر اقدامی از سوی سیاست‌گذار برای مهار قیمت‌ها کوتاه‌مدت، مقطعی و ناچیز است و قیمت‌ها مسیر حرکتی خود را می‌روند.»

بازدهی دلار بیشتر است یا طلا و سکه؟

اگرچه افسار دلار در دست سیاست‌گذار است و قیمت این ارز در بازار طلا و سکه موثر، اما بخشی از وظیفه تعیین قیمت در بازار طلا و سکه، بر عهده قیمت انس جهانی طلاست؛ اما با توجه به متغیر قیمت انس، ‌طلا و سکه در ۶ ماه دوم سال بازدهی بیشتری از دلار خواهند داشت؟

سجاد بوربور، کارشناس بازارهای مالی اظهار کرد: تا زمانی که سیاست‌های انقباضی آمریکا برقرار باشد امیدی به رشد انس جهانی طلا نداریم. اما نشانه‌هایی نیز وجود دارد که آمریکا در رکود تورمی افتاده و دیر یا زود باید اعلام کند که نیازی به افزایش نرخ بهره نیست.

وی افزود: در حال حاضر تورم انتظاری در آمریکا بین دو تا ۲.۵ درصد و تورم شهرهای آمریکا حدود سه درصد است. یعنی تورم کلان‌شهرهای آمریکا از ۹ به سه درصد رسیده است. به نظر من بانک مرکزی این کشور به اهدافشان رسیده‌اند و فدرال رزرو با افزایش نرخ بهره اشتباه بزرگی می‌کند. باید در نظر داشت که اقتصاد آمریکا تقریبا شکننده شده است.

بوربور اظهار کرد: اگر سیاست‌های انقباضی آمریکا همانند آگوست ۲۰۱۹ به سیاست‌های انبساطی تبدیل شود؛ آن زمان طلا جان افزایش قیمت خواهد داشت. بنابراین آن موقع طلای ایران و طلای جهانی همسو می‌شوند. پیش‌بینی من این است که دلار تا پایان سال در کریدور هفتم قرار می‌گیرد و سکه به راحتی بالای ۴۰ میلیون تومان خواهد رفت و قطعا بازدهی سکه بیشتر از دلار است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی