کرونا

ظهور و پیدایش زیرسویه جدیدی از کروناویروس در ایالات متحده و بخش‌هایی از اروپا، باعث نگرانی در سراسر جهان شده است. گونه «BA.۲.۸۶» با نام غیر رسمی «پیرولا»، یک گونه تازه کشف‌شده و جهش‌یافته از سویه غالب «اومیکرون» است، اما در مقایسه با زیرسویه‌های قبلی اومیکرون، جهش‌های ژنتیکی بیشتری دارد.

به گزارش ایران‌پژواک، به گفته متخصصان بیماری‌های عفونی، «BA.۲.۸۶» یا «پیرولا (Pirola)» گونه‌ای جدید از سویه غالب اومیکرون است، اما در مقایسه با زیرمجموعه‌های پیشینِ اومیکرون، که قبلاً شناسایی شده بودند، جهش‌های بیشتری دارد. این زیرسویه در مقایسه با زیرسویه قبلی اومیکرون (به نام XBB.۱.۵)، دارای بیش از ۳۰ جهش در پروتئین اسپایک است. این اختلاف جهش، مشابه تعداد جهش‌هایی است که بین دلتا (از سویه‌های اولیه کروناویروس) و اومیکرون وجود داشت. زمانی که سویه اومیکرون در زمستان ۲۰۲۱ شیوع پیدا کرد، آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کووید به طرز عجیبی افزایش یافت؛ زیرا سویه اومیکرون بسیار متفاوت‌تر از نوع دلتا بود و در برابر مصونیتِ حاصل از ابتلای قبلی به عفونت و ایمنیِ واکسیناسیون مقاومت می‌کرد.

تا کنون کدام کشورها درگیر این زیرسویه شده‌اند؟

گونه BA.۲.۸۶ یا پیرولا اولین بار ۲۴ جولای ۲۰۲۳ در دانمارک شناسایی و سپس در ماه اوت در ایالات متحده و کانادا ظاهر شد. پیرولا تا کنون حداقل در شش کشور مشاهده شده است و میان موارد شناسایی‌شده ارتباطی وجود ندارد؛ که این موضوع نشان‌دهنده درجاتی از انتقال ویروس در سطح گسترده [جهانی] است که هنوز چندان قابل درک و شناسایی نیست.

طبق آخرین اطلاعات، پیرولا در دانمارک، اسرائیل، کانادا، سوئد، بریتانیا و ایالات متحده امریکا (در چهار ایالت‌ نیویورک، ویرجینیا، اوهایو و میشیگان) شناسایی شده است.

تا کنون گزارشی مبنی بر مرگ و میر ناشی از ابتلا به پیرولا ثبت نشده است و به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های امریکا، بستری‌های فعلی کرونا احتمالاً درگیر زیرسویه جدید نیستند و مبتلا به گونه‌های خنثی‌شده (ویروس‌های نسل XBB) هستند.

عملکرد واکسیناسیون در کنترل پیرولا چگونه است؟

بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های امریکا، انتظار می‌رود نسخه به‌روزشده واکسن کووید در جلوگیری از ابتلا به ویروس جدید، کاهش شدت بیماری و پیشگیری از بستری شدن در بیمارستان مؤثر باشد. از همین رو، دانشمندان در حال ارزیابی اثربخشی واکسن تقویت‌کننده و دوز یادآور کووید-۱۹ در برابر گونه جدید هستند.

این مرکز، به‌روزرسانی تمام واکسن‌ها، به‌ویژه واکسن‌های تقویت‌کننده کووید-۱۹، را به عنوان اقدامی سالانه برای ایمن‌سازی در برابر بیماری توصیه می‌کند.

طبق گزارش‌های اولیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های امریکا، شواهدی مبنی بر اینکه زیرسویه پیرولا باعث بیماری شدیدتر، مرگ یا بستری شدن در بیمارستان می‌شود، وجود ندارد، اما توصیه می‌شود افراد مسن و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، برای کاهش احتمال بروز علائم شدید، واکسن یادآور دریافت کنند.

هم‌چنین تست‌های خانگی و بیمارستانی تشخیص کووید، برای تشخیص پیرولا نیز کاربرد دارند.

مسئله نگران‌کننده درمورد گونه جدید

از آنجایی که BA.۲.۸۶ دارای جهش‌های بسیار زیادی است که آن را از سایر گونه‌های ویروس کرونا متمایز می‌کند، برای بسیاری از متخصصان و پزشکان جای سؤال است که آیا چنین قابلیتی می‌تواند دفاع ایمنی [حاصل از واکسن یا ابتلا به عفونت طبیعی] را دور بزند یا نه.

از سوی دیگر، عدم ارتباط میان موارد شناسایی‌شده و پراکندگی ویروس در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که این سویه بیشتر از آنچه تصور می‌شد در حال گردش است، به‌ویژه از زمانی که نظارت بر کووید-۱۹ کاهش یافته است.

اما نکته خوشبینانه این است که به لطف ایمنی گسترده‌ای که امروز حاصل شده، جهان به اندازه سال ۲۰۲۰ در برابر بیماری شدید یا عفونت ناشی از ویروس کرونا آسیب‌پذیر نیست. هم‌چنین به گفته CDC، در حال حاضر شواهدی مبنی بر اینکه این گونه باعث بیماری شدیدتر شود، وجود ندارد.

علائم پیرولا چیست؟

به گفته متخصصان، برای تشخیص اینکه گونه BA.۲.۸۶ علائم جدید و خاصی دارد یا نه، خیلی زود است. اگر این گونه هم عملکردی مشابه دیگر گونه‌های اومیکرون از خود نشان دهد، ممکن است علائم مشخصی اعم از: آبریزش بینی، سردرد، خستگی، گلودرد، تب، عطسه و سرفه‌های خشک داشته باشد.

زیرسویه جدید چه تفاوتی با زیرسویه‌های دیگر دارد؟

این گونه جدید از نظر ژنتیکی با سویه اومیکرون متفاوت است؛ همانطور که اومیکرون هم با سویه اصلی که در ووهان پدیدار شد، تفاوت دارد.

به نظر می‌رسد که پیرولا (با نام رسمی BA.۲.۸۶)، یک نسل از نوع BA.۲ (زیرسویه اومیکرون) باشد، اما گونه جدید بیش از ۳۰ جهش در پروتئین اسپایک خود دارد که در چسبیدن ویروس به سلول‌ها و ایجاد عفونت کمک می‌کند. این امر می‌تواند باعث فرار از مصونیتِ حاصل از واکسن‌ها و عفونت‌های گذشته شود.

نکات لازم برای حفظ ایمنی و عدم ابتلا به پیرولا

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های امریکا توصیه می‌کند افراد تا جایی که ممکن است با رعایت نسبی پروتکل‌های بهداشتی، خود را ایمن نگه دارند و نسبت به حضور در اماکن پرازدحام و ارتباط با اشخاص دارای علائم، هوشیار باشند تا در معرض بیماری جدی قرار نگیرند؛ زیرا هنوز مشخص نیست که این زیرسویه به چه شکل منتقل می‌شود.

برای حفظ ایمنی در برابر ویروس، بهتر است اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهید:

• واکسن‌های کووید-۱۹ را دریافت کنید.

• جهت اطلاع از ابتلا به ویروس، از کیت‌های تشخیص کووید استفاده کنید.

• اگر تحت درمان خانگی کرونا هستید و احساس می‌کنید به جای بهبودی، حالتان رو به وخامت می‌رود، به پزشک مراجعه کنید تا دارو و درمان تخصصی برایتان تجویز شود.

• اگر ماسک استفاده می‌کنید، از انواع باکیفیت آن استفاده کنید و روی بینی و دهان خود را بپوشانید.

•دست‌هایتان را مرتب بشویید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی