• ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹
  • کد خبر: 34924
هواشناسی

رئیس مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: امسال پاییز پر بارشی را تجربه می‌کنیم و میزان بارندگی‌ها از میانگین ۳۰ سال گذشته بیشتر خواهد بود.

به گزارش ایران‌پژواک، صادق ضیائیان گفت: پاییز امسال طبق مدل‌های پیش بینی‌ هواشناسی که وجود دارد نسبت به میانگین ۳۰ سال گذشته با احتمال بین ۶۰ تا ۷۰ درصد پر بارش خواهد بود و ما شاهد افزایش میزان بارش‌ها هستیم. در اغلب نقاط کشور از جمله حاشیه زاگرس و شمال شرق کشور بارش‌های بیش از نرمال را تجربه خواهند کرد.

به گفته رئیس مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی، پیش بینی‌های فصلی به طور معمول به صورت احتمالی بیان می‌شود بنابراین با احتمال، پاییزی خواهیم داشت که نسبت به ۳۰ سال گذشته بارش‌های بیشتری را به همراه دارد.

ضیائیان گفت: امکان اعلام عدد و رقم دقیق میزان بارش وجود ندارد و احتمال خطا در این زمینه هست، اما طبق پیش بینی‌های صورت گرفته پاییز امسال پاییز پر بارش است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی در خصوص جبران کم آبی کشور طی سال‌های گذشته با وجود این بارش‌ها گفت: بارش‌های پاییز مربوط به سهم امسال است و خوشبینانه آن است که ما امسال در بارش‌ها سهم پاییزی را کامل دریافت خواهیم کرد و ممکن است کمی بیشتر از سهم نرمال را هم دریافت کنیم.

او افزود: در سه سال گذشته به صورت پی درپی کم بارشی را تجربه کردیم و در طول ای سال‌ها با وجود مصارفی که وجود داشت مجبور به استفاده از سفره‌های زیرزمینی و منابع ذخیره شده بودیم بنابراین احتمال اینکه تمامی این ذخیره‌های آبی مصرف شده طی سه سال گذشته با بارش‌های پاییزی امسال جبران شود، کم است اما امیدواریم بخشی از این کمبودها برطرف شود.

پدیده ال‌نینو و تقویت سامانه بارشی تا اوایل زمستان

امیر حسین نقشینه کارشناس هواشناسی هم در خصوص شرایط آب و هوایی پاییز گفت: پدیده ال نینو کل خاورمیانه را تحت تاثیر قرار داده و باعث می‌شود که بارش و دما تحت تاثیر این شرایط قرار گیرد و میزان بارندگی‌ها در برخی از مناطق بیشتر از نرمال شود.

او افزود: طبق پیش بینی‌های فصلی که داشته ایم پدیده ال نینو بیشتر نواحی زاگرس شمالی و شمال غرب و جنوب و شمال شرق را درگیر خواهد کرد و ما شاهد بارش‌ها بیش از نرمال در این مناطق خواهیم بود. این پدیده تا اوایل زمستان در این مناطق دیده می شود و سامانه بارشی در کشور تقویت خواهد شد.

نقشینه افزود: تا اوایل زمستان احتمال وقوع بارش بیش از نرمال در جنوب شرقی کشور ۳۵ درصد، نیمه غربی خزر و بخش‌های از جنوب وشرق کشور ۵۰ درصد و سایر مناطق کشور بیش از ۶۵ درصد برآورد می‌شود.

او گفت: میانگین دمای هوا از نیمه شهریور تا نیمه آبان در سراسر کشور بین نیم تا ۲ درجه بیش از نرمال خواهد بود و از اواخر آبان به جز شمال غرب کشور متعادل می‌شود.

کارشناس هواشناسی افزود: پدیده ال نینو از نیمه دوم زمستان به تدریج فروکش می‌کند و نابه هنجاری دمای اقیانوس هند در هفته‌های منتهی به زمستان مثبت می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی