تعطیلی

یک نماینده مجلس درباره طرح افزایش تعطیلات، میزان نهایی کاهش ساعت کار، مقایسه تعطیلات ایران با دنیا و سرنوشت این لایحه با همشهری آنلاین گفت وگویی داشته است.

به گزارش ایران‌پژواک، گفت وگو حسین گودرزی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس را می خوانید:

با توجه ترافیک بالای سفرها و رکوردشکنی مصرف بنزین در تعطیلات پایان ماه صفر امسال، لایحه ساماندهی تعطیلات آخر هفته کی قانون می‌شود؟

از خردادماه امسال گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس درباره لایحه ارسالی دولت تکمیل شد و این لایحه را به هیات رئیسه ارسال کردیم تا در نوبت بررسی صحن قرار گیرد. لایحه دولت یک لایحه عادی بود و بررسی لایحه‌های عادی زمان می‌برد. بنده به سراغ نمایندگان رفتم و حدود ۱۱۱ نفر امضا کردند که مطابق ماده ۱۰۰ آیین‌نامه داخلی مجلس، خارج از نوبت رسیدگی شود. طی مراجعه حضوری که بنده به آقای محمدباقر قالیباف ریاست محترم مجلس داشتم، گفتند الآن ۱۷مورد ماده ۱۰۰ داریم که در نوبت است. آقای قالیباف قول دادند که در اثنای بررسی لایحه هفتم این لایحه نیز به بررسی گذاشته شود.

اهمیت تدوین این لایحه چه بوده است؟

ما الآن حدود ۷۸روز تعطیلات مناسبتی و جمعه داریم، یعنی ۲۶روز مناسبتی و ۵۲جمعه. میانگین جهانی تعطیلات حدود۱۲۰روز است. بنابراین ما خیلی فاصله داریم. تعطیلات تاریخی ما اگرچه به علت قدمت تاریخی و مناسبت‌های مذهبی بالاست، ولی ۲روزه شدن تعطیلات پایان هفته حتما می‌تواند سفرهای گردشگری کوتاه و فرهنگ ایرانی اسلامی کنار خانواده بودن را تقویت کند. ما در عین حال ۴ساعت کار هفتگی را نیز کاهش دادیم. ساعت کار هفتگی ۴۴ساعت است، پیشنهاد دولت ۴۲.۵ ساعت بود و ما در مجلس آن را به ۴۰ساعت رساندیم. این ۴۰ساعت نرمال جهانی است و کشورهای توسعه‌یافته ۴۰ساعت کار در هفته انجام می‌دهند. ما معتقدیم با این لایحه یک تحول بزرگ در کشور اتفاق می‌افتد.

در نسخه نهایی همان تعطیلی جمعه و شنبه مطرح است؟

رای نمایندگان مجلس جمعه و شنبه بوده است که البته می‌تواند پنج‌شنبه و جمعه باشد و بستگی به پیشنهاد نمایندگان دارد. آنچه برای ما مهم‌تر است این است که ۲روز در هفته تعطیل باشد؛ به‌خصوص با بازگشایی مدارس و توجه به این نکته که دانش‌آموزان ۲روز در هفته تعطیل هستند، طبیعی است که اگر خانواده‌ها هم تعطیل باشند، می‌توانند زمان‌شان را با هم تنظیم کنند و بیشتر در کنار یکدیگر باشند. این همان هدفی است که ما در ترویج الگوی ایرانی و اسلامی زندگی به دنبال انسجام بیشتر خانواده‌ها هستیم. این لایحه کیفیت زندگی مردم را بالاتر می‌برد. این که دانش‌آموزان زمان بیشتری در کنار خانواده‌هایشان باشند مقوله بسیار مهمی است.

این لایحه بر مقوله اوقات فراغت خانواده‌ها تاثیر می‌گذارد. اوقات فراغت زمانی که هر فردی می‌تواند سوای مسئولیت‌های اجتماعی و تکالیف اجباری به خویشتن اختصاص دهد. این امر بسیار مهمی در دنیای مدرن و نظریه‌های جامعه‌شناسی است که زمانی برای آدم‌ها باشد تا خودشان برای زندگی‌شان و نحوه گذراندن آن تصمیم بگیرند. این فوق‌العاده مهم است. با توجه به تکالیف زیادی که جامعه و کار برای انسان تعیین کرده‌اند، انتخاب نحوه گذران زندگی در تعطیلات ۲روزه پایان هفته در بالاتر رفتن کیفیت زندگی، تعامل اعضای خانواده و روابط عاطفی و همدلی آنان با یکدیگر اثر می‌گذارد و می‌تواند حس در کنار هم بودن را احیا کند. ساماندهی تعطیلات و اوقات فراغت فوق‌العاده بر سلامت اجتماعی و روانشناسی اجتماعی خانواده‌ها اثر بگذارد.

به نظر شما اگر این لایحه به سامان برسد از اتفاقاتی همچون ترافیک قفل بزرگراه‌ها در تعطیلات مناسبتی کشور جلوگیری کند؟

بله. این لایحه تعطیلات را در طول سال توزیع می‌کند. تعطیلات سال قمری چون در مقایسه با سال شمسی ما گردشی است، مردم تعطیلات جمعه را با تعطیلات مناسبتی نزدیک به آن ادغام می‌کنند و یک‌دفعه ترافیک بسیار بالای جاده‌ای شکل می‌گیرد. اگر لایحه تصویب شود، ترافیک روان‌تر می‌شود.

برای ساماندهی تعطیلات مناسبت‌های سال قمری نیز برنامه خاصی دارید؟

خیر. لایحه دولت تنها ۲روز تعطیلی پایان هفته و کاهش ساعت کاری هفتگی را پیشنهاد داده بود. ما هم برخی اصلاحات روی آن داریم. ما درخواست داریم رسانه‌ها اهمیت این کار بزرگ مجلس یازدهم را برای مردم توضیح دهند. سال‌ها مبارزه صورت گرفته است که ساعات کار هفتگی کم شود. ما امیدواریم آقای قالیباف رئیس مجلس توجه ویژه به این لایحه داشته باشند. جامعه ما الآن نیازمند آرامش است و این لایحه می‌تواند این آرامش را ایجاد کند. اثر این لایحه بسیار زیاد است و مردم خیلی زود اثر آن را می‌بینند. خیلی از طرح‌ها و لایحه‌هایی که ما در مجلس تصویب می‌کنیم، مردم ممکن است اثر آن را به‌صورت ملموس و روزمره در زندگی خود احساس نکنند، ولی اثر این لایحه فورا در زندگی مردم احساس خواهد شد.

فکر می‌کنید هیات نظارت مجمع و شورای نگهبان مخالفتی با لایحه نداشته باشند؟

خیر. لایحه مشکلی ندارد. این لایحه با تفاهم دولت و مجلس تدوین شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی