• ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۲
  • کد خبر: 35053
دیمیتری پسکوف

دیمیتری پسکوف سخنگوی مطبوعاتی رئیس‌جمهوری روسیه معتقد است که در حال حاضر موضوع اصلی مالکیت قره‌باغ حل و پیشرفت در مسیر پیمان صلح نیز تضمین شده است.

به گزارش ایران‌پژواک از اینترفکس، پسکوف در گفت و گو با خبرنگاران تصریح کرد: «اکنون بعید است که کسی وظیفه اعلام زمان (امضای پیمان صلح) را به دوش بگیرد. اما با توجه به اینکه موضوع اصلی مالکیت قره‌باغ به هر حال حل‌شده، این موضوع با تصمیم ارمنستان برای به رسمیت شناختن مالکیت قره‌باغ حل و فصل شده است، می‌توان گفت که پیشرفت قابل‌توجهی تضمین شده است.»

به گفته وی، «دوره آتش بس پایدار» در قره باغ کوهستانی در حال آغاز است و جمهوری آذربایجان این درک را دارد که منافع مشروع و امنیت اهالی ارمنی در منطقه باید تضمین شود.

دیمیتری پسکوف افزود: «تا نهایی شدن کار بر روی این پیمان بسیاری از مسائل فنی هنوز باقی مانده است.»

پیش از این نشستی بین مقامات جمهوری آذربایجان و نمایندگان ارامنه قره باغ در یولاخ برگزار شده بود. دولت الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان گزارش داد که باکو به نمایندگان ارامنه قره باغ برنامه هایی برای ادغام مجدد آنها ارائه کرده است.

به گزارش اینترفاکس در ۱۹ سپتامبر، جمهوری آذربایجان آغاز "اقدامات ضد تروریستی محلی" در قره باغ کوهستانی را اعلام کرد. به گفته گغام استپانیان، کمیسر حقوق بشر در قره باغ کوهستانی، در نتیجه اقدامات ارتش جمهوری آذربایجان در منطقه، حداقل ۲۰۰ نفر کشته و ۴۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

با میانجیگری نیروهای حافظ صلح روسیه، جمعیت ارمنی قره باغ و آذربایجان بر سر آتش بس توافق کردند. ارمنستان در این مذاکرات شرکت نکرد. الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، شامگاه ۲۰ سپتامبر( ۲۹ شهریور)، گفت که تمام وظایف «عملیات ضد تروریستی» در قره باغ کوهستانی ظرف ۲۴ ساعت تکمیل شده است.

در دوران اتحاد جماهیر شوروی، قره باغ متعلق به جمهوری آذربایجان بود. در سپتامبر ۱۹۹۱، مقامات قره باغ کوهستانی استقلال خود را اعلام کردند. مقامات جمهوری آذربایجان، قره باغ را بخشی از خاک خود می دانند. نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نیز در ماه می ۲۰۲۳ از آمادگی خود برای به رسمیت شناختن قره باغ به عنوان آذربایجانی صحبت کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی