انتخابات اوکراین

برخی مقام‌ها و سیاستمداران غربی با وجود جنگ و برقراری حکومت نظامی در اوکراین برای برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در این کشور، دولت کی‌یف را تحت فشار قرار داده‌اند.

به گزارش ایران‌پژواک، به نوشته روزنامه واشنگتن پست، این پیشنهاد اولین بار توسط تینی کاکس، رئیس هلندی مجمع پارلمانی شورای اروپا ارائه شد و از سوی سناتور لیندسی گراهام در جریان سفر ماه گذشته وی به ‌کی‌یف و همچنین سناتورها ریچارد بلومنتال و الیزابت وارن مورد تاکید قرار گرفت که گفته‌اند در این صورت بر تقویت کمک‌های ایالات متحده و حمایت دو حزبی از اوکراین تمرکز خواهند داشت.

سایر جمهوری‌خواهان، ازجمله مفسران محافظه‌کار شامل تاکر کارلسون، که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را به لغو انتخابات متهم می‌کنند به این موضوع پرداخته‌اند. قانون اساسی اوکراین برگزاری انتخابات را تحت حکومت نظامی ممنوع کرده است.

به گفته مقامات اوکراینی و کارشناسان حوزه انتخابات، برگزاری یک انتخابات آزاد در زمان جنگ عملا غیر ممکن و غیر عقلانی است. اکنون نزدیک به یک -پنجم خاک اوکراین تحت کنترل نیروهای روسیه است. همچنین میلیون‌ها اوکراینی آواره هستند و بسیاری از آنها در خارج از کشور زندگی می‌کنند. ده‌ها هزار سرباز نیز در جبهه مستقر شده‌اند.

مقامات اوکراینی همچنین می‌گویند که برای برگزاری یک انتخابات گسترده در زمان جنگ باید موانع مالی، لجستیکی و قانونی قابل توجهی برطرف شود. برخی به‌طور خصوصی تاکید می‌کنند که این چشم‌انداز کاملا غیرممکن است و می‌تواند به نیروهای امنیتی مسکو ابزاری برای نفوذ و تضعیف اوکراین از داخل ارائه دهد.

یک مقام اوکراینی در دستگاه امنیتی که خواست نامش فاش نشود، مدعی شد که روس‌ها از طریق کانال‌های مخفی خود برای این امر تلاش می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه «به هیچ وجه این امکان وجود ندارد که بتوان در طول جنگ یک انتخابات دموکراتیک برگزار کرد» افزود: برگزاری انتخابات می‌تواند به روسیه فرصتی برای دستکاری و ایجاد تفرقه در جامعه اوکراین و در میان سیاستمدارانی بدهد که بیشترشان در جریان جنگ و در شرایطی که کشور برای موجودیت خود می‌جنگد برای نشان دادن همبستگی غایب بوده‌اند.

این مقام اوکراینی همچنین گفت: این کار خطرناک، برای کشور بد و از نظر سیاسی بی‌معنا است. این امر انعطاف‌پذیری سیاسی بسیار شکننده دولت اوکراین را تضعیف خواهد کرد.

اما مقامات کی‌یف نمی‌توانند ایده برگزاری انتخابات را نیز نادیده بگیرند و حمایت بازیگران سیاسی کلیدی در غرب را که خواستار برگزاری انتخابات هستند و در جهت حفظ کمک‌های مالی و نظامی بین‌المللی برای اوکراین، حیاتی هستند به خطر بیندازند.

یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق اوکراین گفت که برگزاری انتخابات در زمان جنگ منجر به شکست اوکراین در جنگ می‌شود، زیرا اختلافات سیاسی داخلی - اختلافاتی که به طور طبیعی در یک جامعه دموکراتیک رخ می‌دهد - وحدت ملی مورد نیاز برای شکست روسیه را در هم می‌شکند.

تیموشنکو افزود: بهای برگزاری انتخابات در زمان جنگ، یک جنگ باخته خواهد بود. اتحاد یک عامل ضروری برای پیروزی ماست.

ولودیمیر زلنسکی نیز در این باره گفت که اوکراین نمی‌تواند هزینه ۱۳۵ میلیون دلاری برگزاری انتخابات را در حالی که برای بقای خود مبارزه می‌کند، بپردازد. او تاکید کرد که اگر غرب خواهان برگزاری انتخابات است، باید هزینه آن را بپردازد.

وی همچنین گفته است که پول مورد نیاز برای تامین سلاح را به برگزاری انتخابات اختصاص نخواهد داد.

زلنسکی توضیح داد که این پول صرف سازماندهی رای‌گیری در میان سربازان و ۷ میلیون پناهنده اوکراینی در خارج از کشور خواهد شد و به‌علاوه غرب باید ناظران انتخاباتی را بفرستد که زمان برگزاری انتخابات حضور داشته باشند.

به نوشته واشنگتن پست، پارلمان اوکراین در ماه اوت، حکومت نظامی را ۹۰ روز، یعنی تا نوامبر تمدید کرد و در نتیجه انتخابات پارلمانی را که قرار بود حداکثر تا پایان اکتبر برگزار شود، به تعویق انداخت.

کارشناسان حقوقی می‌گویند برای برگزاری انتخابات پارلمانی، قانون اساسی باید اصلاح شود. در غیر این صورت، حکومت نظامی می‌بایست، لغو شود. اعضای پارلمان باید حکومت نظامی را برای حداقل دو تا سه ماه متوقف کنند - مدت زمانی که طبق قوانین اوکراین بین اعلام انتخابات و روز رای‌گیری لازم است - و همچنین به نامزدها فرصت کافی برای تبلیغات بدهد.

واشنگتن پست افزود: مقامات ارشد دولت بایدن گفته‌اند که تصمیم‌گیری در مورد زمان برگزاری انتخابات به اوکراین بستگی دارد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در اوایل ماه جاری در جریان سفر به کی‌یف از زلنسکی خواست تا با جامعه مدنی و مخالفان اوکراینی به طور جدی درباره زمان برگزاری انتخابات بعدی مشورت کند.

یک مقام ارشد آمریکایی که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود، گفت که دولت بایدن موانع لجستیکی فراوانی را که برای برگزاری انتخابات در زمان جنگ وجود دارد، درک می‌کند. ما آنها را برای برگزاری انتخابات تحت فشار قرار نمی دهیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی