نیکول پاشینیان

پاشینیان با انتقادات بی‌سابقه از روسیه همکاری امنیتی با مسکو را ناکارآمد خواند.

به گزارش ایران‌پژواک از ایندیپندنت، «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان در سخنانی بی‌سابقه در تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد که ارمنستان دیگر دلیل محکمی برای ادامه همکاری امنیتی با روسیه ندارد.

نخست وزیر ارمنستان سیاست‌های کاخ کرملین در بحران قره‌باغ را ناکارآمد توصیف و خطاب به ارمنستانی‌ها گفت که «اتحاد امنیتی با روسیه تا اینجای کار ناکارآمد» بوده و اقدام‌های این کشور برای حمایت از ارمنستان «ناکافی» است.

پاشینیان در بخش دیگری از سخنانش ادعاد کرد که «وقتی صحبت از حفاظت از امنیت و منافع ملی ارمنستان می‌شود، دستگاه‌های نظامی-امنیتی کشورهای متحد [روسیه و دیگر کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی] ناکارآمدند.»

پاشینیان در سخنان پایانی در تلویزیون گفت: «برای همه در ارمنستان آشکار شده است که ابزارهای سازمان پیمان امنیت جمعی و ابزار همکاری نظامی-سیاسی ارمنستان و روسیه برای حفاظت از امنیت خارجی ارمنستان کافی نیست.»

او تاکید کرد که ارمنستان باید به همکاری با متحدانی ادامه دهد که آماده برداشتن گام‌های متقابل‌اند و منافع ارمنستان را تضمین می‌کنند.

این سخنان نخست وزیر ارمنستان همزمان با آن صورت گرفته که سفارت آمریکا در ایروان اعلام کرد هیئت کنگره آمریکا برای دیدار با مقامات ارشد ارمنستان امروز شنبه وارد ایروان شده‌اند.

پیشتر نیز ارمنستان از برگزاری مانور نظامی مشترک با آمریکا خبر داده بود.

این در حالی است که وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که جدایی‌طلبان تحت حمایت ارمنستان در منطقه قره‌باغ از زمانی که توافق کردند سلاح‌هایشان را زمین بگذارند، شش خودرو زرهی و بیش از ۸۰۰ سلاح را تسلیم نیروهای جمهوری آذربایجان کرده‌اند.

نیروهای حافظ صلح روسی در این ارتباط گفتند: «تا ۲۲ سپتامبر، شش خودرو زرهی، بیش از ۸۰۰ سلاح کوچک و ضدتانک، و حدود پنج هزار گلوله مهمات تسلیم شده است.»

پیش از این، «آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره قره‌باغ اعلام کرده بود که تاکنون ۲۰۰ غیرنظامی در عملیات اخیر جمهوری آذربایجان در قره‌باغ کشته و ۴۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. به گفته وزیر خارجه ارمنستان، عملیات نظامی باکو در قره‌باغ همچنین منجر به آواره‌شدن بیش از ۱۰ هزار نفر شده است.

دور تازه تنش‌های نظامی در قره‌باغ از سه شنبه گذشته آغاز شد. حملات جمهوری آذربایجان به منطقه قره‌باغ پس از آن روی داد که باکو صبح روز سه شنبه مدعی شد، انفجار یک مین ضدزره جاسازی شده توسط نیروهای ارمنی، باعث انهدام یک کامیون متعلق به جمهوری آذربایجان و کشته شدن چند نیروی امنیتی این کشور شد. در این درگیری‌های نظامی، تاکنون ده‌ها نفر کشته و بیش از صدها نفر دیگر نیز از جمله ۱۲ کودک زخمی شدند.

بر اساس این گزارش، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه اعلام کرد، در خصوص تعلیق عملیات نظامی در قره‌باغ توافق حاصل شده است و حملات از ساعت یک عصر چهارشنبه به وقت محلی متوقف شد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه نیز چند روز پیش در اظهاراتی رسانه‌ای درباره درگیری‌های اخیر میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان اعلام کرد: نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه قره‌باغ در همکاری فعال با همه طرف‌های درگیر، هر اقدامی را برای محافظت از غیرنظامیان انجام می‌دهند. روسیه با همه طرف‌های درگیر در منطقه قره باغ در تماس نزدیک است و امیدوار است به زودی راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای این مشکل پیدا شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی