بارش باران

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: بارش‌های پاییزی در استان اصفهان ۱۰ روز زودتر از موعد و از هفته‌های پایانی مهرماه آغاز می‌شود.

به گزارش ایران‌پژواک، نوید حاجی بابایی ظهر چهارشنبه در نشست خبری در خصوص پیش‌بینی وضعیت آب و هوایی استان در سال زراعی جدید ۱۴۰۲- ۱۴۰۳، اظهار داشت: براساس آخرین خروجی الگوهای هواشناسی از دهه سوم مهر ماه بویژه هفته‌های پایانی این ماه انتظار داریم بارش از مناطق نیمه غربی استان اصفهان آغاز شود.‌

مهرماهی گرم‌تر از معمول در انتظار اصفهان

وی با بیان اینکه افزایش دما را همچنان در مهرماه خواهیم داشت، افزود: این افزایش در بیشینه‌های دما محسوس است و به بیان دیگر مهرماهی گرم‌تر از معمول خواهیم داشت.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه بارش‌های پاییزی استان امسال ۱۰ روز زودتر از موعد آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که بارش‌های پاییزی در استان اصفهان معمولاً در ماه آبان آغاز می‌شود در حالی که امسال بدلیل پدیده اقلیمی النینو بارش‌ها از دهه سوم مهرماه شروع خواهد شد و بارش‌های مؤثر پاییزی را از هفته‌های اول آبان ماه خواهیم داشت.

حاجی بابایی ادامه داد: الگوهای هواشناسی نشان می‌دهد که بارش‌های پاییز امسال در مناطق مرکزی استان بین ۱۰ تا ۲۰ درصد و در نواحی غرب و جنوب استان بین ۳۰ تا ۴۰ درصد فراتر از نرمال خواهد بود با وجود این، بی تردید خطا در درصدهای پیش‌بینی شده نیز وجود دارد.

وی تاکید کرد: طبق پیش‌بینی‌ها بارش‌های سه ماه آینده استان بویژه در نیمه غرب و سرچشمه‌های زاینده رود بهتر از شرایط نرمال خواهد بود و امید است که از تنش خشکسالی استان کمی کاسته شود.

احتمال استمرار شرایط آلودگی هوا کم است

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه با شروع بارش‌ها دمای استان از ماه آبان و آذر به شرایط طبیعی بازمی گردد، ادامه داد: امسال پاییز و زمستان شرایط استمرار آلودگی هوا محتمل نیست زیرا گذر سامانه‌های جوی بی تردید بر کاهش آلاینده‌ها مؤثر است اما باید توجه داشت که در فاصله بین سامانه‌های جوی، پایداری هوا را در نیمه دوم پاییز (اواسط آذر) و نیمه اول زمستان در دی ماه خواهیم داشت که اگر مدیریت منابع آلاینده صورت نگیرد سبب انباشت غلظت آلاینده‌ها و آلودگی هوا بویژه در کلانشهر اصفهان خواهد شد.‌

دیم‌کاران برنامه کشت خود را زودتر آغاز کنند

حاجی بابایی با بیان اینکه کشت دیم بیشتر در مناطق غرب و جنوب استان انجام می‌شود، گفت: به کشاورزان استان توصیه می‌شود که کشت دیم را امسال مطابق تقویم منطقه خود و حتی ۱۰ روز زودتر شروع کنند.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه در فضای مجازی مطالبی مبنی بر بارش‌های بی سابقه انتشار می‌یابد اما نباید درگیر مطالب فضای مجازی شد، تصریح کرد: امسال پدیده اقلیمی النینو بدلیل نوسانات دمایی اقیانوس آرام آغاز شده است و باید توحه داشت که این پدیده اقلیمی در سراسر جهان اثر می‌گذارد و تغییراتی را در آب و هوای جهان در پیش داریم.

حاجی بابایی خاطرنشان کرد: النینو یا فاز گرم اقیانوس آرام از چند ماه قبل فعال شده و اثر آن در منطقه ما زمان بر است. عوامل مختلف نشان می‌دهد که بارش‌های خوبی را در پیش داریم، این النینو متوسط و حتی قوی است و خروجی مدل‌های هواشناسی و عوامل دور پیوندی همه نشان می‌دهد که گذر سامانه‌های جوی را بر روی ایران در پاییز خواهیم داشت و مانعی بر گذر سامانه‌های جوی نیست و سیستم‌ها براحتی فعال خواهند شد.

شرایط بارش‌های سنگین و مستمر در مناطق غرب و جنوب اصفهان وجود دارد

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌های فصلی ما بین ۶۰ تا ۷۰ درصد صحت دارد، درخصوص بارش‌های سیلابی و وقوع پدیده‌های حدی مخرب احتمالی در استان، اظهار داشت: اکنون داده‌های هواشناسی نشان می‌دهد مناطق غرب و جنوب استان و مناطق همجوار با استان‌های چهار محال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد از نیمه آبان تا نیمه آذر و حتی تا نیمه دی ماه شرایط بارش‌های سنگین و مستمر دارند که روان آب ایجاد می‌کند مخصوصاً در بازه آبان و آذر که بارش‌ها بشکل باران است هرچند که این بارش‌ها سامانه‌ای و سیستماتیک است و آنی رخ نمی‌دهد.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان همچنین به بارش‌های سال زراعی گذشته (مهر ۱۴۰۱ - شهریور ۱۴۰۲) اشاره کرد و گفت: میانگین وزنی بارش‌های استان در سال زراعی گذشته برابر با ۱۴۲.۵ میلیمتر بوده است که نسبت به بلند مدت ۶ درصد (۸.۸ میلیمتر) کاهش نشان می‌دهد اما نسبت به مدت مشابه سال آبی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱، ۲۴ درصد افزایش داشت.

حاجی بابایی با بیان اینکه بیشترین افزایش بارش مربوط به نواحی جنوب استان و بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بوده است، خاطرنشان کرد: وضعیت بارشی شهرستان‌های مناطق مرکزی استان نرمال و در نیمه شمالی و شمال غرب کمتر از نرمال بوده و در مناطق شمالی و شرقی بین ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش بارندگی داشتیم‌.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی