گندم

براساس اطلاعیه سازمان برنامه و بودجه کشور قرار است مطالبات باقی مانده گندم کاران که تاکنون حدود ۷۱ درصد آن (۱۱۰.۷ همت) پرداخت شده است تا پایان مهر ماه تسویه شود.

به گزارش ایران‌پژواک، سازمان برنامه و بودجه کشور در اطلاعیه‌ای با اشاره به گزارش‌های پخش شده پیرامون وضعیت تسویه بدهی دولت به گندمکاران تاکید کرده است که منابع پیش بینی شده در قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور برای خرید تضمینی گندم بالغ بر ۱۰۴/۵ هزار میلیارد تومان برای خرید ۹ میلیون تن گندم با نرخ مصوب ۱۱,۵۰۰ تومان بر کیلوگرم بود و مقرر شده بود ۱,۵۰۰ تومان به صورت غیر نقدی با توزیع نهاده با نرخ ترجیحی به رقم فوق افزوده شود.

پس از تصویب قانون بودجه در مجلس شورای اسلامی دولت برای تشویق بیش از پیش کشاورزان تصمیم گرفت ۲,۰۰۰ تومان به عنوان جایزه تحویل به رقم نقدی قبلی بیفزاید و علاوه بر آن یارانه نهاده ۱۵۰۰ تومانی نیز به نقدی تغییر یافت و دریافتی کشاورزان عزیز به ازای هر کیلوگرم گندم، جمعاً به ۱۵,۰۰۰ تومان رسید.

کسری ۵۰ همتی منابع به دلیل افزایش تولید گندم

در عمل با وضعیت مناسب‌تر اقلیمی و اهتمام گندمکاران عزیز تولید گندم با رشد چشمگیری مواجه شد و خرید تضمینی با رشد ۴۴ درصد به ۱۰/۳۴ میلیون تن رسید. برآیند این تغییرات منابع مورد نیاز را تا ۱۵۵ هزار میلیارد تومان افزایش داد؛ بنابراین منابع پیش بینی شده در قانون بودجه تکافوی تأمین منابع مزبور را نمی‌کرد و با کسری حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان مواجه شد و تأمین منابع جدید را ضروری ساخت.

لازم به ذکر است که تا کنون ۷۱ درصد از طلب گندمکاران به ارزش ۱۱۰/۷ هزار میلیارد تومان تسویه شده است. دولت ضمن تقدیم لایحه اصلاح بودجه ۱۴۰۲ در اوایل مردادماه اقدامات خود را برای جبران کسری پرداخت تعهدات کشاورزان با تمام روش‌های ممکن آغاز کرد.

لذا ضمن عرض پوزش از عموم کشاورزان زحمتکش که با حرکت جهادی گام مهمی در خودکفایی در محصول اساسی گندم و امنیت غذایی کشور برداشتند به استحضار این عزیزان می‌رساند با تدابیر اتخاذ شده منابع لازم باروش‌های غیر تورمی در حال تأمین است و حداکثر تا پایان مهر ماه باقیمانده طلب کشاورزان عزیز پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی