مناظره جمهوری خواهان

هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در دومین مناظره مقدماتی جمهوری خواهان بر سر موضوعاتی چون مهاجرت، چین و اقتصاد با یکدیگر بحث کردند و برخی از آنها انتقادات تندی را نسبت دونالد ترامپ، نامزد پیشرو در نظرسنجی‌ها اما غایب در مناظره‌ها مطرح نمودند.

به گزارش ایران‌پژواک، ترامپ که با پرونده‌های متعدد کیفری درگیر است ترجیح داده که در مناظره‌ها شرکت نکند و به دیدار کارگران صنعت خودرو در ایالت میشیگان برود. عدم حضور اوباعث شد تا کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی که بزرگترین مخالف او در میان نامزدهای جمهوری‌خواه هم به شمار می‌رود، این سرمایه دار ۷۷ ساله را به «ترسیدن» برای حضور در مناظره‌ها و رقابت با دیگر نامزدها متهم کند.

کریستی در بخشی از مناظره خطاب به ترامپ گفت: «تو این چیزها را نادیده می گیری، و بگذار من به تو بگویم که قرار است چه اتفاقی بیفتد. به این کار ادامه بده، دیگر هیچ کس اینجا تو را دونالد ترامپ خطاب نمی کند. ما به تو می گوییم اردک دونالد.» کنایه‌ای به ترامپ که در واقع او را دانلد داک، شخصیت محبوب شرکت والت دیزنی نامید.

کریستی در این مناظره با کسانی چون ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا، نیکی هیلی، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل و همچنین مایک پنس، معاون سابق ترامپ رو به رو شد. همچنین افراد دیگری چون تیم اسکات، سناتور ایالت کارولینای جنوبی، داگ بورگوم و فرماندار داکوتای شمالی نیز در این مناظره حضور داشتند.

اما بیش از ۳ هزار کیلومتر دورتر، دونالد ترامپ در میشیگان در تلاش بود تا آرای کارگران را جذب کند، طبقه‌ای که جو بایدن به داشتن طرفدارانی در میان آنها می‌بالد. ترامپ در سخنرانی خود گفت: «جو بایدن ادعا می‌کند که طرفدار اتحادیه‌های کارگری است، این یک مزخرف است. تمام حرفه او پر بوده از اقدامانت خیانت‌بار اقتصادی و تخریب اتحادیه‌های کارگری»

موضوع اهمیت کارگران و همچنین اعتصاب کارگران صنعت خودرو علیه جنرال موتورز، فورد و استلانتیس که حالا به دومین هفته خود رسیده بخشی از مناظره جمهوری‌خواهان را نیز به خود اختصاص داده بود. در حالی که راماسوامی با کارگران ابراز همدردی کرد، اسکات تصریح کرد که اولویت او مهاجرت است تا مناقشه کارگری. اسکات گفت: «جو بایدن باید در مرز جنوبی ما حضور داشته باشد و برای بستن مرز با مکزیک تلاش کند چرا که آنجا ناامن و کاملا باز است.»

با وجود پرونده‌های حقوقی متعدد ترامپ، او همچنان جایگاه خود را در میان نامزدهای جمهوری‌خواه تثبیت شده می‌بیند به طوری که در تازه‌ترین نظرسنجی‌ شبکه خبری ان بی سی، این سیاستمدار جنجالی با ۵۹ درصد در صدر قرار دارد و پس از او با اختلافی فاحش ران دیسانتیس با ۱۶ درصد در جای دوم ایستاده است.

دیسانتیس در مناظره جمهوری‌خواهان به غیبت ترامپ اشاره کرد و گفت: «او در صحنه غایب است در حالی‌که باید اینجا حضور داشته باشد و از کارنامه خود دفاع کند؛ جایی که او با سیاست‌های خود ۷.۸ تریلیون دلار بدهی به کشور اضافه کرده و زمینه را برای تورم در ایالات متحده فراهم کرده است.»

در همین حال کریستی از سوابق رئیس جمهوری سابق در کنترل مهاجرت انتقاد کرد، موضوعی که در بن بست کنونی بر سر بودجه دولتی که کنگره را فلج کرده بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

هرچند نامزدهای جمهوری‌خواه در بیشتر بخش‌های مناظره بر سر یکدیگر فریاد می‌کشیدند اما این سیاستمداران روی بسیاری موارد هم با یکدیگر توافق داشتند. با این حال بر سر جنگ در اوکراین یک شکاف واقعی میان آنها وجود داشت؛ جایی که کریستی، اسکات و پنس از حمایت آمریکا از کی‌یف دفاع کردند اما در مقابل دیسانتیس و راماسوامی تردیدهای خود را نسبت به این سیاست ایالات متحده ابراز داشتند.

در خصوص چین هم پرسش‌های چالشی بسیاری وجود داشت و سیاستمداران جمهوری خواه دیدگاه‌های خود را در این رابطه ابراز داشتند. راماسوامی از حضور خود در شبکه اجتماعی تیک‌تاک دفاع و تاکید کرد که این راهی ارتباطی با جوانان است.

نیکی هیلی اما با انتقاد از از حضور این نانزد جمهوری‌خواه در این شبکه اجتماعی متعلق به چین بر خطرات امنیتی که ممکن است از این طریق برای آمریکا پیش بیاید تاکید کرد.

در فاصله حدود یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به نظر می‌رسد جبهه جمهوری‌خواه هنوز نتوانسته یک چهره و پدیده را در این رقابت‌ها معرفی کند و با وجود غیبت، همچنان این دونالد ترامپ است که پیروز مناظره‌ها لقب می‌گیرد چرا که در اکثر نظرسنجی‌های معتبر همچنان با فاصله قابل توجه در صدر قرار دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی