• ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۱
  • کد خبر: 35452
 بوی بد دهان

گاهی‌اوقات نفس برخی از افراد صبح‌ها، آنقدر بدبو می‌شود گویی نیمه‌های شب، گوشتی که سه روز از آن گذشته خورده‌اند. اما بدبویی دهان همیشه به‌دلیل غذایی نیست که فرد خورده است و دلایل دیگری دارد.

به گزارش ایران‌پژواک، بیشتر افراد از خشکی و بدبویی دهان هنگام صبح، پس از خواب شبانه، شکایت دارند که حداقل سه دلیل فرد را به این مشکل مبتلا می‌کند:

۱. خشکی دهان و فعالیت باکتری‌ها

شب‌ها موقع خواب، بزاق کمتر ترشح شده و درنتیجه دهان خشک می‌شود. در این شرایط، باکتری‌ها به سراغ سلول‌های مرده موجود در دهان و ذرات به‌جا مانده از غذا روی زبان و دندان‌ها می‌روند.

بدترین قسمت این وضعیت، این است که باکتری‌ها، مواد زاید خود را که در آن سولفور هم وجود دارد روی زبان باقی می‌گذارند و موجب بدبویی دهان می‌شوند.

بهترین روش پیشگیری از بوی بد دهان هنگام صبح، استفاده از مسواک زبان‌ پاک‌کن است. پس از مسواک زدن دندان‌هایتان، روی زبان‌تان را هم با مسواک زبان پاک‌کن تمیز کنید.

هنگام استفاده از مسواک زبان‌ پاک‌کن، بهتر است از مواد شستشودهنده‌ای استفاده کنید که اگر بخشی از آن را قورت دادید، مضر نباشد. درضمن این مواد، غدد بزاقی را تحریک کرده و با ترشح بزاق بیشتر دهان‌تان را از خشکی و فعالیت بیش از حد باکتری‌ها نجات می‌دهد.

۲. تشکیل پلاک دندان

پلاک دندان در واقع به لایه‌ای نازک از میلیون‌ها باکتری گفته می‌شود که به سطح دندان‌هایتان می‌چسبند. برای اینکه پلاک روی دندان‌هایتان شکل نگیرد، دندان‌ها را باید مرتب بشویید. توجه به بهداشت دهان تا حد زیادی جلوی بدبو شدن نفس‌تان را می‌گیرد.

۳. غذاهای بودار

خوردن غذاهای بودار، به‌ویژه سیر و پیاز، هم در بدبو شدن نفس‌تان نقش مهمی بازی می‌کند. درواقع سیر و پیاز حاوی ترکیبات چسبنده سولفور هستند و این ماده شیمیایی تولید بوی بد در دهان می‌کند. تره، موسیر، پیازچه هم از یک خانواده‌اند و موجب نفس بدبو می‌شوند. اگر می‌خواهید صبح‌ها نفس‌تان بوی بد ندهد، شب‌ها قبل از خواب از این خوراکی‌های بودار مصرف نکنید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی