دومای روسیه

دومای روسیه امروز لایحه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای از سوی مسکو لغو می‌شود.

به گزارش ایران‌پژواک، در بحبوحه تشدید تنش‌ های غرب با مسکو، پارلمان روسیه امروز چهارشنبه با تصویب لایحه‌ ای که موضع قانونی این کشور را در مورد آزمایش‌ های هسته‌ ای تغییر می‌ دهد، به خواست «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌ جمهور پاسخ مثبت داد.

«ولادیمیر پوتین» پیش از این در ۵ اکتبر از دومای روسیه خواسته بود تا با رأی دادن به لغو چنین مصوبه‌ ای، دست به اقدام متقابل در قبال ایالات متحده بزنند.

روسیه در این خصوص تصریح می کند که آزمایش‌ های هسته‌ ای خود را از سر نمی‌ گیرد؛ مگر اینکه واشنگتن چنین کاری انجام دهد.

کنستانتین ورونتسوف، معاون واحد عدم اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه پیشتر در نشستی در سازمان ملل متحد گفته بود که مسکو در حال نزدیک‌ تر شدن به لغو تعهداتش درباره عدم انجام آزمایش هسته‌ ای است؛ هرچند مادامی که آمریکا آنها را مجبور نکند، چنین قصدی ندارد.

ورونتسوف در این نشست یادآور شد که روسیه در سال ۲۰۰۰ پیمان جامع منع آزمایش هسته‌ ای مصوب سال ۱۹۹۶ را تایید و تصویب کرد و ۲۳ سال است که در انتظار اقدامی مشابه از سوی آمریکا است.

وی افزود: واشنگتن با عدم تصویب این پیمان، از تمام منافع آن بهره‌مند می‌شود و حتی تصور می‌کند که با موعظه امضاکنندگان این معاهده درباره چگونگی نظارت بر آن، کار درستی انجام می‌دهد. بس است دیگر!

واشنگتن در سال ۱۹۹۲ آخرین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد و روسیه در سال ۱۹۹۰ و پیش از فروپاشی شوروی این کار را کرده بود. پوتین در چندین موقعیت هشدار داده بود که ممکن است آمریکا به عنوان بخشی از برنامه نوسازی هسته‌ ای خود، دوباره آزمایش هسته‌ ای را ازسربگیرد.

روسیه در سال ۲۰۰۰ میلادی پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای را در پارلمان خود تصویب کرد و اکنون می‌ گوید اگرچه این مصوبه را لغو کرده، اما همچنان یکی از امضاکنندگان این معاهده باقی می‌ماند و به ارائه داده‌ ها در این زمینه به سیستم نظارت جهانی ادامه خواهد داد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی