• ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
  • کد خبر: 35538
روغن رزماری

مطالعات نشان می دهند که رزماری احتمالا می تواند برخی از رایج ترین اشکال ریزش مو را معکوس کند.

به گزارش ایران‌پژواک، در برخی از مطالعات روغن رزماری به منظور تحریک رشد مو یا توقف ریزش آن توصیه شده است. با این حال، همچنان تحقیقات بیشتری برای ارزیابی دقیق اثربخشی آن مورد نیاز است.

با استناد به گزارشات انجمن ریزش مو آمریکا، تا سن ۵۰ سالگی، حدود نیمی از زنان و ۸۵ درصد از مردان درجاتی از ریزش مو را تجربه خواهند کرد. تحقیقات در مورد روغن رزماری و تاثیر آن بر رشد مو همچنان در مراحل اولیه است، بنابراین هیچ راه قطعی و مشخصی در راستای اطمینان از اینکه آیا روغن رزماری برای همه افراد مفید است یا خیر وجود ندارد. اما به نظر می رسد که این درمان طبیعی ایمن تر از داروهای شیمیایی تحریک کننده رشد مو باشد و کمتر از آنها عوارض جانبی ایجاد کند.

در ادامه نگاه دقیق تری به روغن رزماری به عنوان یک درمان خانگی برای ریزش مو خواهیم داشت. گفتنی است که اطلاعات مورد استفاده در این خصوص با استناد به مقالات معتبر جمع آوری شده اند و از طریق وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا قابل دسترسی هستند.

رزماری و رشد مو

مردم به دلایل متعددی ممکن است موهای خود را از دست بدهند، از جمله ابتلا به برخی از عفونت ها، واکنش های سیستم ایمنی، سن، تغییرات هورمونی و ریزش موی ارثی.

لازم به ذکر است که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه رزماری می تواند ریزش مو را به دنبال شیمی درمانی، مصرف سایر داروها یا ریزش مو ناشی از کندن اضطرابی و مزمن مو متوقف کند، وجود ندارد. ولی مطالعات نشان می دهند که این گیاه می تواند برخی از رایج ترین اشکال ریزش مو را معکوس کند.

طاسی با الگوی مردانه (MPB) نوعی ریزش مو است و زمانی رخ می دهد که محصول جانبی تستوسترون به نام دی هیدروتستوسترون (DHT) به فولیکول های مو حمله کند.

در بدن هم مردان و هم زنان تستوسترون تولید می‌ شود، اما مردان معمولا تستوسترون بیشتری نسبت به زنان تولید می‌ کنند. بنابراین ریزش مو در مردان با احتمال بیشتر و در سنین پایین‌ تر رخ می دهد.

روغن رزماری ممکن است به این نوع ریزش مو کمک کند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ روی موش‌ های مبتلا به ریزش موی مرتبط با تستوسترون نشان داد که روغن رزماری می‌ تواند رویش موهای آنها را بازگرداند. هرچند این مطالعه قطعی نیست، نویسندگان آن معتقد هستند که روغن رزماری ممکن است از اتصال DHT به گیرنده‌ های هورمونی که آن را قادر به حمله به فولیکول ‌های مو می سازند، جلوگیری کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ روغن رزماری را با ماینوکسیدیل؛ یک درمان محبوب برای رشد مجدد مو، مقایسه کرد. بدین ترتیب افراد مبتلا به ریزش موی مرتبط با DHT، روغن رزماری یا ماینوکسیدیل را به مدت ۶ ماه دریافت کردند.

در ۳ ماهگی، هیچ یک از گروه ها موی بیشتری نداشتند. در ۶ ماهگی، هر دو گروه شاهد افزایش قابل توجهی در رشد موهای خود بودند.

گروهی که تحت درمان با روغن رزماری قرار گرفتند، رشد موی بیشتری نسبت به گروه ماینوکسیدیل داشتند، اما این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود. این نتیجه نشان می دهد که روغن رزماری قابلیت تقویت رشد مو را در اختیار دارد، اما صرفا در دراز مدت.

در همین مطالعه، خارش پوست سر در گروهی که ماینوکسیدیل دریافت کرده بودند بیشتر بود. بنابراین روغن رزماری می‌تواند گزینه بهتری برای افراد با سابقه حساسیت یا تحریک پوست سر باشد.

مجموعه کوچکی از تحقیقات حاکی از آن هستند که روغن رزماری ممکن است سایر اشکال ریزش مو را نیز معکوس کند.

برخی از مطالعات، از جمله پژوهشی مربوط به سال ۲۰۱۷ نشان داده اند که روغن رزماری ممکن است برخی از قارچ ها و باکتری ها را از بین ببرد. بنابراین، هنگامی که ریزش مو به دلیل عفونت یا پوست سر ناسالم است، روغن رزماری می تواند موثر واقع شود.

آلوپسی آره آتا یک اختلال خود ایمنی است که می تواند باعث ریزش مو شود. پژوهشی که در سال ۱۹۹۸ منتشر شد، تاثیر آروماتراپی با استفاده از روغن رزماری بر افراد مبتلا به این بیماری را بررسی کرد. حدود ۴۴ درصد از شرکت کنندگان با استفاده از رزماری طی ۷ ماه بهبود یافتند، در مقایسه با نرخ بهبود ۱۵ درصدی در افرادی که هیچ درمانی دریافت نکرده بودند.

همچنین ممکن است روغن رزماری اثربخشی درمان‌ های معمول را افزایش دهد، اما تاکنون مطالعه‌ معتبری این ایده را راستی آزمایی نکرده است. با این وجود، اگر روغن رزماری واقعا بتواند اثرات DHT را خنثی کند، ممکن است به عنوان یک درمان مفید برای پیشگیری از ریزش مو در خانواده هایی با سابقه طاسی به کار رود.

مطالعه‌ ای در سال ۲۰۱۶ نشان داد که رزماری بر گردش خون و سلامت پوست در موش ‌ها تاثیر می‌ گذارد. اگر این موضوع در مورد انسان نیز صادق باشد، روغن رزماری با بهبود سلامت مو و پوست سر از ریزش مو جلوگیری خواهد کرد.

ایمنی روغن رزماری

زنان باردار یا شیرده نباید از روغن رزماری استفاده کنند مگر آن که پزشک به آنها توصیه کند.

مصرف کنندگان همچنین باید از وارد شدن روغن رزماری به چشم یا دهان خود جلوگیری کنند و آن را دور از دسترس کودکان قرار دهند.

علاوه بر این هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد روغن رزماری برای ریزش مو در دوران کودکی موثر است یا استفاده از آن برای پوست سر کودکان بی خطر است.

نحوه استفاده از روغن رزماری برای ریزش مو

ساده ترین راه برای استفاده از روغن رزماری استفاده از شامپو با غلظت بالای این ترکیب است. تهیه شامپو رزماری در منزل نیز امکان پذیر است. تنها کافیست ۱۰-۱۲ قطره روغن رزماری را به شامپوی خود اضافه کنید و روزانه موها را بشویید.

در تئوری، استفاده از روغن رزماری روی پوست سر و باقی ماندن آن به مدت طولانی‌ تر، می‌ تواند اثرات آن را افزایش دهد.

برای تهیه محلول روغن رزماری، علاقه مندان می توانند یک یا دو قطره روغن رزماری را در روغن حامل رقیق کنند، سپس آن را روی پوست سر خود زده و اجازه دهند شب تا صبح بماند.

روغن رزماری در عطاری ها و داروخانه ها قابل دسترسی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی