نشست صلح قاهره

سخنگوی ریاست جمهوری مصر به تشریح آنچه در نشست موسوم به صلح قاهره گذشت، پرداخت.

به گزارش ایران‌پژواک از مهر، احمد فهمی سخنگوی ریاست جمهوری مصر پس از برگزاری نشست موسوم به صلح در قاهره با اظهار اینکه هدف از برگزاری این نشست انسجام جوامع بین الملی و افزایش زمینه های تفاهم مشترک بین همه کشورها بود گفت: تحقق این اهداف لزوما در صدور بیانیه پایانی یا اعلامیه مشترک یا مواضع همسان نیست.

او با اشاره به اینکه برخی از موسسات بین المللی مانند شورای امنیت درمورد مساله حل موضوع میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان نتوانست تفاهم نامه و بیانیه مشترکی صادر کند، ادامه داد عدم صدور بیانیه مشترک معیاری برای داوری درباره این نشست نیست.

فهمی تأکید کرد که اصلی ترین نقطه مشترک بین این کشورها بر اساس تفاهمی که بین عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و جو بایدن همتای آمریکاییش تحت نظارت سازمان ملل منعقد شد در رابطه با وضعیت انسانی و ضرورت تداوم ارسال کمک های انسان دوستانه از طریق گذرگاه رفح بود.

سخنگوی ریاست جمهوری مصر توافق نظر اصلی در این نشست را احترام به قوانین بین المللی و حمایت از جان و مال غیر نظامیان دانست.

وی اصلی ترین اختلاف ها در این نشست را نیز سطح محکوم کردن طرف های درگیر بود و افزود که برخی کشورها می خواستند فقط یک طرف را محکوم کنند و فقط بر آنچه در ۷ اکتبر رخ داد تمرکز کنند و برخی دیگر در پی تعادل در محکوم کردن طرفین بودند.

فهمی در ادامه گفت موضوع آتش بس نیز یکی از موضوعاتی بود که در آن شاهد اختلاف نظر بودیم.درحالی که برخی این حق را برای تل آویو قائل میشدند که ازخود دفاع کند و برخی خواستار آتش بس فوری بودند.

سخنگوی ریاست جمهوری مصر در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد رژیم غاصب صهیونیستی برای کوچ اجباری فلسطینی ها به سینا گفت که مصر موضع خود را صراحتا به جهانیان اعلام کرده است و افزود: رئیس جمهور مصر تصریح کرد که این موضع تک تک مردم مصر است و قرار نیست حل مناقشه فلسطین و اسرائیل از حساب مصر باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی