بورس

گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌های بورسی، شناسایی سود توسط سهامداران و جنگ غزه، سه عامل اثرگذار بر معاملات بورس در هفته جاری بودند. در همین حال طی چهارمین روز معاملاتی هفته، بازار تحت تاثیر اختلال در برخی سامانه‌های معاملاتی قرار گرفت. آیا بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته از گزند اسن عوامل جان سالم به در می‌برد؟

به گزارش ایران‌پژواک، در پایان معاملات روز سه‌شنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای تقریبا در جای خود ساکن بود. به طوری که با افت اندک ۰.۰۱ درصدی، معادل ۲۱۰ واحد از ارتفاع این شاخص، در پله یک میلیون و ۹۸۱ هزار واحدی باقی ماند. سکون نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن، عملکردی مشابه اما خلاف جهت را به ثبت رساند و با رشد نامحسوس ۰.۰۲ درصدی (معادل ۱۱۸ واحد)، در ارتفاع ۶۷۰ هزار واحدی باقی ماند. شاخص فرابورس نیز تنها ۳۲ واحد رشد کرد و به سطح ۲۴ هزار و ۳۰۸ واحد رسید.

بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) بورس را در روز سه‌شنبه، سه هزار و ۳۰۷ میلیارد تومان نشان می‌داد. قرارگیری ارزش معاملات در کانال سه هزار میلیارد تومانی هنوز برای حرکت به سوی پویایی بازار کافی نیست. به طور کلی تا زمانی که این شاخص ارزیابی بورس تهران، نتواند در محدوده‌های بالاتر از پنج همت تثبیت شود، از منظر تابلوخوانی نمی‌توان چشم‌انداز روشنی را پیش روی بازار سهام ترسیم کرد.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز سه‌شنبه را ۵.۸ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز سه‌شنبه، خبر از خروج ۴۴۸ میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

پیش بینی بورس چهارشنبه

پس از عملکرد مثبت بازار سهام در یکشنبه و دوشنبه، آن دسته از نوسان‌گیرانی که در اواخر بازه معاملاتی شنبه دست به خرید زده بودند، اقدام به شناسایی سود کردند. از این رو فشار عرضه‌ها در بازار سه‌شنبه، بالاتر از روزهای پیشین بود و اجازه حرکت به بازار نداد.

از سوی دیگر، کندی و اختلال در سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها صدای اعتراض سهامداران را درآورد. اخبار مخابره شده از مواضع تازه کشور در قبال التهابات غرب خاورمیانه، سیگنال کاهشی به معاملات میدان فردوسی داد. با کمرنگ شدن سایه تیره جنگ بر سر بازار سرمایه، می‌توان نسبت به ورود پول‌های پارک شده بیرون بازار امیدوار بود.

با این حال به نظر می‌رسد ترس نگهداری سهام در تعطیلات آخر هفته با توجه به احتمال وقوع اتفاقات غیرمنتظره مانند آنچه سهامداران در هفته‌های گذشته تجربه کرده‌اند، فشار عرضه‌ها در بازار آخرین روز هفته را بالا نگه دارد. از این رو احتمال منفی خوردن سهام در بازار چهارشنبه بالاست.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی