پلنگ

محیط زیست استان سمنان از ثبت تصاویر کم نظیری از یک خانواده پلنگ ایرانی در منطقه شکار ممنوع تپال شاهرود در شرق استان سمنان خبر داد.

به گزارش ایران‌پژواک، این تصاویر توسط دوربین‌های تله‌ای موجود در این زیستگاه مهم و غنی برداشته شده است. دوربین های تله ای نصب شده در منطقه شکار ممنوع تپال تصاویر یک خانواده پلنگ ایرانی را بر سر آبشخور آب ثبت کردند و این در حالی است که پیشتر نیز از یک خانواده چهار فردی در این منطقه با دوربین عکاسی تصویر برداری شده بود.

منطقه شکار ممنوع تپال، یکی از مهمترین جاذبه های اکوتوریستی در استان سمنان است که به واسطه با چشم اندازهای بسیار زیبا، تنوع گونه های گیاهی و جانوری و در دسترس بودن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
منطقه شکار ممنوع تپال با وسعتی برابر ۳۰ هزار هکتار در شمال غربی شهرستان شاهرود واقع شده و منطقه‌ای کوهستانی و دشتی است که در مجاورت شاهرود واقع شده است.

حیات‌وحش این منطقه تا قبل از سال ۱۳۷۳ دچار آسیب‌های جدی شده بود. به همین دلیل از این سال به بعد از سوی شورای عالی حفاظت محیط‌زیست به عنوان منطقه شکار ممنوع ثبت شد و تحت حفاظت قرار گرفت.
از گونه‌های بارز حیات‌وحش تپال می‌توان قوچ، میش، کل، بز، آهو، خرس قهوه‌ای، پلنگ، تیهو، کبک و انواع پرندگان شکاری را نام برد.

اخیراْ در این منطقه چندین مرحله پلنگ ،گربه وحشی،گربه پالاس مشاهده شده است. گونه‌های گیاهی بارز این منطقه شامل درمنه، گون، انواع گرامینه و ارس و...است. این منطقه به لحاظ نزدیکی و مجاورت شهرستان شاهرود و مجن از موقعیت خاصی برخوردار بوده و دسترسی به این منطقه برای گردشگران و دوستداران طبیعت با کمترین زمان و هزینه امکان‌پذیر است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی