سقط جنین

یک سال مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا و پذیرش یا لغو قانون سقط‌جنین در مجالس ایالتی امریکا به آوردگاهی میان احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه تبدیل شده است.

به گزارش ایران‌پژواک، هر چهار سال یکبار، نامزدهای ریاست‌جمهوری ایالات متحده ابتدا در رقابتی ایالتی برای به‌دست‌آوردن برتری نامزد حزب خود رقابت می‌کنند ازاین‌رو تصویب قوانین حساسیت برانگیزی مانند قانون سقط‌جنین می‌تواند به تشکیل دو قطبی‌های سیاسی در ایالت‌ها و متعاقباً زورآزمایی دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات تبدیل شود.

مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری در امریکا و روند نامزدی در آن یکی از طولانی‌ترین و گران‌ترین روندهای انتخابات در جهان است که بیش از یک سال طول می‌کشد. انتخابات امریکا در آبان ۱۴۰۳ (۵نوامبر۲۰۲۴) برگزار خواهد شد اما در فرایند انتخابات، نامزدهایی که بیشترین سهم نمایندگان حزب خود را به دست می‌آورند، نامزدی و جایگاه خود را در انتخابات عمومی تضمین می‌کنند. در سال ۲۰۱۹، نظرسنجی‌های قبل از انتخابات نشان داد که بایدن رقابت برای نامزدی دموکرات‌ها را از دست خواهد. چه آنکه تجزیه و تحلیل‌هایی حکایت از آن داشت که او رقیبی ضعیف برای دونالد ترامپ خواهد بود.

اما حالا چهار سال از آن انتخابات گذشته و دموکرات‌ها بار دیگر نگران چنین رقابتی هستند. آن‌گونه که پیش‌بینی می‌شود جمهوری‌خواهان احتمالاً انتخابات ۲۰۲۴ را با دونالد ترامپ تکرار خواهند کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد نظرسنجی‌ها حول دو پیش فرض اساسی در ذهن امریکایی‌ها در جریان است: بایدن قدیمی است و بسیاری از رای دهندگان یک جایگزین جوان را ترجیح می‌دهند اگرچه به اندازه کافی عدالتخواه است، اما عدالتخواهی معنای برجسته ای برای رای دهندگان امریکایی ندارد چراکه ترامپ هم برای امریکایی‌ها به همان اندازه قدیمی و حتی فاسد است اما دارای پایگاه رای قابل توجهی است.

مسئله سقط‌جنین؛ محور رقابت ایالتی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان

در ایالات متحده آمریکا سقط‌جنین از ۲۲ ژانویه ۱۹۷۳ تحت عنوان «رو اند وید» توسط دادگاه مطلقه، قانونی اعلام شد. بسیاری از مردم آمریکا بر این باور هستند که در قانونی‌بودن این کار باید تجدیدنظر شود و هنوز این گروه از مردم نسبت به قانونی‌بودن آن معترض هستند. منتقدین سقط‌جنین این کار را خارج از اصول اخلاقی می‌دانند. در مورد آزادی سقط‌جنین مردم آمریکا به دودسته تقسیم می‌شوند، گروهی اختیار سقط‌جنین را حق مادر می‌دانند و عده‌ای معتقد هستند انسانی که متولد نشده است و به‌صورت جنین است حق زندگی دارد و سقط‌جنین یک نوع قتل محسوب می‌شود. در سال ۲۰۲۲ این قانون رسماً لغو شد، و به حقوق فدرال سقط‌جنین پایان داده شد و به هر یک از ایالات اجازه داده شده دوباره مقررات خود را بر سقط‌جنین وضع کند.

بازیگران اصلی در مباحثه سقط‌جنین اغلب خود را به‌عنوان "جنبش حامی انتخاب" چارچوب‌بندی می‌کنند، و بر این باورند که یک زن محق به انتخاب است که آیا می‌خواهد به بارداری خود ادامه دهد یا نه و در مقابل "جنبش حامی زندگی " معتقد است که جنین حق زندگی دارد، گرچه بیشتر آمریکاییان با برخی از مواضع هر یک از دو طرف موافق‌اند. حمایت از سقط‌جنین پس از حکم رو در برابر وید در آمریکا تدریجاً افزایش یافت، اما در دهه ۲۰۱۰ پایدار شد.

دوقطبی‌سازی انتخاباتی حول قانون سقط‌جنین

اما این روزها، دموکرات‌ها دو پیروزی زودهنگام در کنتاکی و اوهایو داشتند. ایالت‌هایی که در سال ۲۰۲۰ به ترامپ رای دادند، به دست اورند. در هر دو ایالت، سقط جنین موضوع اصلی مبارزات انتخاباتی بود.

اندی بشیر، فرماندار کنتاکی و از نامزدهای جمهوری‌خواه در ایالتی که ترامپ پیروز آن بود، دوباره انتخاب شد. اندی بشیر که رقیب درون‌حزبی ترامپ است از دیدگاه‌های دادستان کل، دانیل کامرون، رقیب جمهوری‌خواه خود درباره سقط‌جنین، در مناظرات و تبلیغات تلویزیونی انتقاد کرده بود. اندی بشیر در یکی از تبلیغات خود، زنی را نشان می‌داد که پس از تجاوز به او در سن ۱۲ سالگی سقط جنین کرده بود. بشیر توانسته بود با ابراز ناراحتی از این موضوع، رقیب درون حزبی خود را تضعیف کند.

اما در اوهایو یعنی ایالتی که ترامپ در سال ۲۰۲۰ برنده شده بود، رای گیری برای حفظ حقوق سقط جنین، تصویب شد. این نکته حائز اهمیت است که جمهوری خواهان به لحاظ سنتی مخالف سقط جنین هستند.

دن مک کافری پس از اینکه خود را به‌عنوان مدافع حقوق سقط‌جنین قرارداد توانست آرا رأی‌دهندگان امریکایی را بیش‌ازپیش به خود جلب کند. چه آنکه در ویرجینیا، دموکرات‌ها سنای ایالتی را در اختیار داشتند اما نتایج نشان می‌دهد که چشم‌انداز سیاسی این ایالت تغییر کرده زیرا اکثریت محافظه‌کار دیوان عالی ایالات متحده در سال گذشته حق فدرال سقط‌جنین را لغو کردند.

رقابت دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه بر سر حقوق سقط‌جنین، اگرچه ممکن است به‌اندازه کافی قدرتمند نباشد تا نتیجه انتخابات را به‌خودی‌خود تغییر دهد اما سقط‌جنین موضوعی است که این روزها توانسته هر دو حزب را درباره انتخابات سال آینده‌نگران کند.

این در حالی است که سال گذشته رأی‌دهندگان در ایالت‌های میشیگان، ورمونت و کالیفرنیا به حمایت از سقط جنین در قانون اساسی ایالتی خود رأی دادند، درحالی‌که رای دهندگان کانزاس، کنتاکی و مونتانا تلاش برای بازگرداندن حق سقط جنین را رد کردند. طرفداران سقط جنین در حال تلاش برای به دست اوردن ابتکاراتی تازه هستند تا بر نظر رای دهنددگان در انتخابات ۲۰۲۴ در ایالت‌هایی از جمله اریزونا، کلرادو، نوادا، فلوریدا، داکوتای جنوبی و نبراسکا اثرگذار شوند.

نظرسنجی‌ها تا به امروز به نفع چه کسی است؟ ترامپ یا بایدن؟

نظرسنجی جدید نیویورک‌تایمز نشان می‌دهد، در نوادا، ایالتی که بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ به سختی پیروز شد، ترامپ دارای ۵۲٪ حمایت نسبت به ۴۱٪ بایدن است. ترامپ همچنین در جایگاه بالاتری از بایدن در جورجیا قرار دارد، ایالتی که در مرکز تاکتیک او برای لغو انتخابات ریاست جمهوری قرار داشت و او با ۴۹ درصد به ۴۳ درصد بایدن به برتری رسید. ترامپ همچنین بایدن را در اریزونا با ۴۹ درصد در مقابل ۴۴ درصد شکست داد.

در میشیگان نیز، ترامپ برتری دارد: ۴۸ درصد در حالی که بایدن ۴۳ درصد است. اخرین نظرسنجی ایالتی میدان جنگ بر چالش‌های قابل توجهی است که بایدن با آن مواجه است. از جمله تردید رای دهندگان به بایدن سوالاتی در مورد سن و توانایی او برای هدایت کشور است که در نظر سنجی‌ها برجسته بوده است. نتایج این نظرسنجی‌ها به ویژه برای بایدن در حالی است که مشکلات قانونی فزاینده ترامپ برای شرکت در انتخابات به پاشنه آشیل او در دادگاه‌های امریکا تبدیل شده است. رئیس جمهور سابق امریکا با ۹۱ اتهام جنایی در چهار کیفرخواست مواجه است.

چرا انتخابات ویرجینیا مهم‌ترین آزمون برای هر دو حزب در سال ۲۰۲۴ است؟

اکثر امریکایی‌ها نمی‌توانند نسبت به انتخابات سال قبل از رقابت ریاست‌جمهوری کم‌اهمیت باشند. مانند ویرجینیا و نیوجرسی که اکنون در حال برگزاری انتخابات برای مجلس قانون‌گذاری ایالتی خود هستند و رای دهندگان اوهایو در مورد دو طرح مهم تصمیم خواهند گرفت. از سوی دیگر بسیاری از شهرها شهرداران را انتخاب خواهند کرد.

نکته مهم آن است که نتایج انتخابات برای مجلس قانون‌گذاری ویرجینیا در طول چند دوره گذشته نشان‌داده‌شده که رویدادهای این انتخابات با آنچه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده ارتباط دارد. مرور رخدادهای سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد دموکرات‌ها وقتی توانستند برای هر دو مجلس قانونگذاری، رای ویرجینیا را بدست آورند، سال بعد جو بایدن دموکرات توانست ریاست جمهوری امریکا را از آن خود کند. چه آنکه در سال ۲۰۲۱، جمهوریخواهان مجلس ایالتی ویرجینیا را بازپس گرفتند و برنده مجلس نمایندگان در سال ۲۰۲۲ شدند. با این حال، حزبی که سنای ویرجینیا را در انتخابات ریاست جمهوری کنترل می‌کند، هر ساله به جز یک بار از سال ۱۹۹۹ در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسیده است.

امسال نیز هر دو حزب در موقعیتی هستند که کنترل یک یا هر دو نهاد قانونگذاری در ویرجینیا را به دست اورند. دموکرات‌ها اکثریت را در سنای ایالتی دارند، در حالی که جمهوری خواهان به سختی مجلس ایالتی را کنترل می‌کنند. با این حال، نظرسنجی‌های ملی نشان می‌دهد دو نامزد پیشتاز برای نامزدهای حزب خود - بایدن و دونالد ترامپ - در نظرسنجی‌های ۲۰۲۴ به یکدیگر نزدیک هستند.

رقابت انتخاباتی دو حزب در شهرهای کوچک بزرگ

در همین حال استراتژی دموکرات‌ها تلاش برای به‌دست‌آوردن رأی در مناطق پرجمعیت شهری است و استراتژی جمهوری‌خواهان رقابت در جغرافیای کوچک‌تر است. این روند به‌ویژه پس از ظهور دونالد ترامپ به‌عنوان چهره غالب جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۱۶ شتاب گرفت و از زمانی که دیوان عالی کشور در سال گذشته حق افراد را برای سقط‌جنین را که در قانون اساسی به آن تصریح شده بود لغو کرد، افزایش‌یافته است.

تسلط جمهوری‌خواهان بر مناطق بیرونی و حاشیه‌ای شهرهای کوچک و روستایی به ترامپ کمک کرد تا زمام کاخ سفید را در سال ۲۰۱۶ به دست اورد و به حزب اجازه داد تا قدرت خود را در رای گیری در ایالت‌های داخلی با جمعیت بزرگ غیر شهری تقویت کند. اما عقب نشینی جمهوریخواهان از حومه‌های شهری تحصیل کرده نتایج ناامید کننده ای برای آنها در انتخابات ۲۰۱۸، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ به همراه داشت و شکست جمهوری خواهان در جنبش ضد سقط جنین به این فرایند کمک کرد. به طور کلی، ناظران سیاسی معتقدند احتمال اینکه جمهوری خواهان کنترل هر دو مجلس را به دست اورند ضعیف است و ارزیابی‌های واقع بینانه حکایت از آن دارد که دموکرات‌ها مجلس ایالتی را در حالی که سنا را کنترل می‌کنند، حفظ خواهند کرد.

این در شرایطی است که نارضایتی مداوم عمومی از عملکرد بایدن در اقتصاد بر نظرات رأی‌دهندگان امریکایی اثرگذار بوده و جمهوری‌خواهان را قادر ساخته تا رای دهندگان را در شهرهای پر جمعیت از دموکرات‌ها دور کنند. موضوعی که یکسان مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، تب رقابت دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه را در تمام ایالت‌ها بر سر انتخابات های درون ایالتی و به‌ویژه جهت‌گیری حول قانون سقط‌جنین، زنده نگه داشته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی