بورس

بازار سهام در حالی آخرین هفته آبان‌ماه را به پایان رساند و وارد نهمین ماه سال شد که همچنان سهام کوچک و متوسط بازار در صدر معاملات سرمایه‌گذاران قرار داشتند. به این ترتیب شاخص کل در این هفته از رشد بازماند، اما شاخص هم‌وزن بالا رفت. آیا حرکت تازه بازار سهام بر پایه شرکت‌های کوچک و متوسط کلید خورده است؟

به گزارش ایران‌پژواک، طی پنج روز معاملاتی هفته پایانی آبان‌ماه منتهی به یکم آذر ۱۴۰۲، شاخص کل بورس تهران از پله دو میلیون و ۳۸ هزار واحد با کاهش ۰.۸۱ درصدی به پله دو میلیون و ۲۲ هزار واحد رسید.

با این حال، اخص کل هم‌وزن به‌عنوان نماگر معاملات شرکت‌های کوچک و متوسط مسیری متضاد را در پیش گرفت و قدری بالا رفت. به این ترتیب شاخص هم‌وزن در این هفته حدود ۰.۵۹ درصد به ارتفاع خود افزود و خود را از تراز ۷۰۲ هزار واحد به تراز ۷۰۶ هزار واحد رساند.

در همین حال، حجم و ارزش معاملات خرد با وجود رشد نسبت به هفته قبل، در هفته اخیر همچنان رکودی بود؛ اگرچه مثبت‌شدن تراز پول حقیقی به بازار، کام اهالی بورس را اندکی شیرین کرد. بر این اساس بازار سهام در این هفته به طور میانگین روزانه هفت میلیارد برگه سهم حجم خورد و ارزش معاملات چهار هزار و ۱۳۱ میلیارد تومانی را رقم زد. همچنین برآورد شاخص‌ ورود و خروج پول حقیقی نشان می‌دهد، طی پنج روز کاری ۴۳۴ میلیارد تومان پول وارد بازار سهام شده است.

پیش بینی بورس شنبه

بر اساس آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد وضعیت معاملاتی بازار سهام به‌ویژه در آخرین هفته آبان‌ماه، اندکی بهبود یافته و پول در این بازار کمی تحرک و چرخش را تجربه کرده است. نگاهی به معاملات روز چهارشنبه هم نشان می‌دهد بیشتر نمادهای بازار مثبت بوده و البته در کف محدوده مثبت نوسان کرده‌اند. بر همین اساس به‌نظر می‌رسد پول با خوشبینی در بازار حرکت می‌کند اما هنوز برای ورود جدی به معاملات مردد است.

با این حال اغلب کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بازار سهام در سطح ارزندگی قرار گرفته و آماده پذیرش پول تازه است. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران حرفه‌ای هم این مهم را دریافته و در حال انتخاب سهام مناسب برای سرمایه‌گذاری هستند. به‌ویژه طی هفته‌های اخیر، سهم‌های کوچک و متوسط بازار بیش از شاخص‌سازها مورد توجه بوده‌اند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی