طب سنتی

طب ایرانی‌سنتی، طبی مکمل و تکمیلی است، نه طبی جایگزین، یعنی به هیچ عنوان نباید به این دلیل که داریم از این توصیه‌ها استفاده می‌کنیم، از دریافت خدمات طب نوین جلوگیری کنیم.

به گزارش ایران‌پژواک، متأسفانه مواردی چون حجامت گوش نوزاد و توصیه‌هایی برای رفع زردی و...، گاهی می‌تواند منجر به از دست رفتن زمان مناسب برای درمان شود.

در این‌باره دکتر سیدمحمد میرخانی، عضو هیأت مدیره نظام پزشکی نکته‌هایی را با ما در میان گذاشته است.

میزان توصیه‌ها در شیادی‌های طب سنتی به‌شدت افزایش یافته که نه ‌تنها افراد بزرگسال که کودکان را نیز در معرض آسیب‌های جدی قرار داده است. چون این گروه سنی بسیار ضعیف‌تر و حساس‌تر هستند و این توصیه‌ها می‌تواند خطر مضاعفی برای آنها داشته باشد.

کودکان عمدتا در زمان تولد با مسئله‌ای به‌نام زردی مواجه هستند که به دلایل مختلف بروز می‌کند و در ۸۰ درصد تولدها هم وجود دارد. یکی از موارد بسیار شایع آن ناسازگاری‌های خون مادر و نوزاد است. در نظام درمانی در همان بدو تولد و دوباره بعد از ۲۴ ساعت اول، ویزیت درباره زردی انجام می‌شود، یعنی با آزمایش از کودک، میزان زردی موجود در خون او بررسی می‌شود.

یکی از خطرناک‌ترین چیزهایی که اکنون از سوی شیادان طبی مطرح می‌شود و افزایش هم یافته، حجامت گوش است. آنها عنوان می‌کنند برای زردی کودک، گوش او باید حجامت شده تا زردی از خونش خارج شود. با یک تیغ چند خراش نسبتا عمیق در گوش کودک ایجاد می‌کنند درحالی‌که نوزاد قادر به دفاع از خود نیست، قطعا آسیب می‌بیند و درد هم می‌کشد.

احتمال عفونت در لاله گوش نوزاد هم وجود دارد که اگر رخ دهد، درمان بسیار سختی خواهد داشت، چون خون‌رسانی در آن منطقه به‌دلیل غضروفی بودن خاص است و حتی می‌تواند به از بین رفتن لاله گوش کودک منجر شود.

3درجه از زردی در کودکان وجود دارد. زردی کم، نیازمند مراقبت‌های ساده و زردی با شدت بیشتر، نیازمند مراقبت همراه با فوتوتراپی(دستگاهی بسیار ارزان که اجاره داده می‌شود) است. اگر زردی نوزاد با فوتوتراپی برطرف نشود، نیاز به تعویض خون نوزاد است که دو برابر حجم نوزاد از مادر خون می‌گیرند.

تا ۶ ماهگی هیچ توصیه‌ای به خوردن ماده غذایی به جز شیر مادر وجود ندارد. درباره خرما هم بحث آلودگی و هضم سخت آن مطرح است. مصرف شیرخشت هم عوارض خاص خودش را دارد.

نمونه‌های زیادی از افراد دارای معلولیت یا تشنج در جامعه وجود دارد که اگر زردی آنها در همان زمان تولد درمان می‌شد، مشکلات دوران بزرگسالی را تجربه نمی‌کردند. اگر این توصیه‌ها منجر به آسیب مغزی شود و کودک از همان ابتدا با بیماری مغزی رشد ‌کند، هزینه‌های روانی و مالی قابل ‌توجهی برای خانواده و نظام سلامت و حتی خودش دارد.

شیادان با سوءاستفاده از طب اسلامی و سنتی این روند درمانی را مختل می‌کنند. آنها می‌گویند کام نوزاد مبتلا به زردی را با خاک باز کنید یا مثلا می‌گویند خرما به کودک بدهید یا شیرخشت.

ممکن است این موارد به از دست رفتن زمان درمان برای این کودکان منجر شود. در این شرایط والدین فریب می‌خورند و تصور می‌کنند زردی فرزندشان در ۲۴ تا ۴۸ ساعت برطرف می‌شود. به همین دلیل به پزشک یا بیمارستان مراجعه نمی‌کنند و به ‌احتمال بسیار زیاد اگر زردی به‌صورت خودبه‌خودی محدود نشود، کودک دچار تشنج می‌شود که درمانی ندارد. این در حالی است که اگر تیغ مورد استفاده دارای عفونت هم باشد می‌تواند کودک را به هپاتیت یا ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا کند.

والدین اقدام به این کار می‌کنند و با به خطر افتادن جان فرزندان دچار عذاب‌وجدان‌هایی می‌شوند که تا مدت‌های زیادی با آنها خواهد بود. همین چند وقت پیش یک نوزاد را به‌دلیل پارگی روده‌ها(پری‌تونیت) به بیمارستان آوردند که ناشی از خوراندن ترنجبین به‌دلیل یبوست بود. سیستم گوارشی این نوزاد قادر به دفع ترنجبین نبوده و در نهایت روده‌هایش دچار پارگی شده بود. جان این کودک از دست رفت و قطعا والدینش یک عمر در حسرت خواهند ماند. این موارد کم نیستند و آسیب این توصیه‌های شیادانه هم بسیار زیاد است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی