بورس

با جهش برق‌آسای نماگر اصلی در ابتدای معاملات روز دوشنبه، محدوده مقاومتی شاخص کل به خاطرات پیوست. با این وجود سرنوشت بازار سهام در روزهای پایانی هفته دوم آذرماه چه خواهد شد؟

به گزارش ایران‌پژواک، در پایان معاملات روز میانی هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد ۲.۰۸ درصدی (معادل ۴۴ هزار و ۲۹ واحد از ارتفاع این شاخص)، در سطح دو میلیون و ۱۶۵ هزار و ۲۲۸ واحدی قرار گرفت.

افزایش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی اما ضعیف‌تر را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با رشد ۱.۳۶ درصدی (معادل ۹ هزار و ۹۳۸ واحد)، در ارتفاع ۷۴۱ هزار واحدی قرار گرفت.

شاخص‌ کل فرابورس که منعکس‌کننده سطح عمومی قیمت‌ سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس است نیز با رشد ۱.۲۷ درصدی معادل ۳۲۶ واحد از ارتفاع این شاخص، در افق ۲۶ هزار و ۵۶ واحدی قرار گرفت.

بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) در روز دوشنبه را، ۹ هزار و ۱۱۵ میلیارد تومان نشان می‌داد. با قرارگیری شاخص ارزیابی بورس تهران در کانال ۹ هزار میلیارد تومانی، از منظر تابلوخوانی تاییدیه تغییر فاز بازار سرمایه صادر شده است.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز میانی هفته را هم ۱۵.۱ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه بازار در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه تداوم صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس روز دوشنبه، خبر از ورود ۴۷۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی پول حقیقی به سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

در کنار این موضوع، خروج ۴۵۶ میلیاردی پول از صندوق‌های با درآمد ثابت نشان از بالا بودن هیجان خرید سهام در میان اهالی بازار سرمایه دارد.

پیش بینی بورس سه شنبه

طی چهار روز معاملاتی اخیر، شاخص کل بیش از ۶.۵۷ درصد رشد داشته است. استارت قوی مسیر تازه بورس تهران از ابتدای چهارشنبه هفته گذشته آغاز شد. افزایش محسوس حجم و ارزش معاملات در سه روز ابتدایی هفته جاری، به خوبی نشان داد فاز تازه بازار محدود به نوسانی چند روزه نخواهد بود.

رشد بیش از ۱۳۳ هزار واحدی شاخص طی چهار روز معاملاتی اخیر، محدوده پرعرضه دو میلیون و ۱۴۲ تا دو میلیون و ۱۵۵ هزار واحد را در هم شکست. با عبور شاخص کل از سقف قبلی که در ۱۴ شهریورماه تشکیل شده بود، روند صعودی شاخص با تشکیل سقف و کف‌های بالاتر در شمایل تکنیکال نیز ظاهر شده است. از سوی دیگر کندل‌های این چهار روز معاملاتی، به ترتیب در اندازه بزرگتری ثبت شده است. این به معنی صعودی بودن مومنتوم بازار است که با تشکیل روند پول‌های خارج از بازار نیز شروع به ورود کرده‌اند.

پیش بینی بورس سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ / مقاومت شاخص کل در هم شکست

مقاومت پیش روی دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای محدوده دو میلیون و ۲۰۵ تا دو میلیون و ۲۱۱ هزار واحدی است که به نظر می‌رسد، شاخص کار سختی برای عبور از آن نداشته باشد. با این حال جاماندگان از رشد چند روز اخیر به فرصتی که این محدوده مقاومتی در جهت خرید سهام ایجاد کرده، چشم دوخته‌اند.

چاشنی خوش‌بینی به آینده بازار که به واسطه جریان تجدید ارزیابی‌ها و رسمی شدن این فرآیند ابتدا برای فولاد مبارکه و پس از آن نماد «ومعادن» حاصل شده است، خریداران را همچنان در موضع برتر نگه می‌دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی