گوترش

دبیرکل سازمان ملل با توجه به گستردگی تلفات انسانی در غزه، نامه‌ای را با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل به رییس شورای امنیت ارسال کرده است.

به گزارش ایران‌پژواک از شبکه خبری الجزیره، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در اقدامی که بسیار به ندرت انجام شده، با استفاده از اختیارات قانونی خود، ماده ۹۹ منشور جهانی سازمان ملل متحد را فعال کرد تا شورای امنیت این نهاد را برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه تحت فشار قرار دهد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه نسبت به «فروپاشی کامل و قریب‌الوقوع نظم عمومی» در نوار غزه هشدار داد.

دبیرکل سازمان ملل در نامه بی‌سابقه خود به شورای امنیت بار دیگر بر لزوم برقراری «آتش‌بس بشردوستانه» در باریکه غزه تاکید کرده است. به گفته آنتونیو گوترش «فروپاشی کامل نظم عمومی» در نوار غزه ارسال کمک‌های بشردوستانه حتی به صورت محدود را «غیرممکن» خواهد کرد.

دبیرکل سازمان ملل در نامه خود برای اولین بار از آغاز فعالیتش در این سمت به ماده ۹۹ منشور ملل متحد استناد کرده است.

این ماده به دبیرکل سازمان ملل متحد امکان می‌دهد توجه اعضای شورای امنیت را به موضوعی که ممکن است «حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر بیاندازد» جلب کند.

گوترش در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) نوشت: «با در نظر گرفتن خطر از کار افتادن سیستم‌های امدادرسانی انسان‌دوستانه در غزه، من از شورای امنیت می‌خواهم که مانع از وقوع یک فاجعه انسانی شود و استدعا می‌کنم یک آتش‌بس انسان‌دوستانه فوری اعلام کند».

وی در نامه خود به رییس فعلی شورای امنیت نوشته که اوضاع در غزه به سرعت رو به وخامت است و امکان دارد که عواقب چنین وضعیتی برای فلسطینیان و همچنین امنیت کل منطقه غیرقابل جبران شود.

گفتنی است این ماده که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته، به دبیرکل این سازمان اجازه می‌دهد در مواردی که احساس می‌کند «امنیت و صلح جهان» در خطر است اعضای شورای امنیت را به جلسه‌ای فوری دعوت کند و از آنها بخواهد اقدامی اضطراری در این باره انجام دهند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی