ترامپ

رییس جمهوری پیشین آمریکا در یک سخنرانی در جمع هوادارانش اظهارات «نژادپرستانه‌ای» علیه جمعیت مهاجران آمریکایی مطرح کرده و وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات با مهاجران غیرقانونی مقابله و مهاجران قانونی را نیز محدود خواهد کرد.

به گزارش ایران‌پژواک، «دونالد ترامپ»، رییس جمهوری پیشین آمریکا که کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۴ نیز شده است، با گفتن اینکه مهاجرانِ فاقد مدارک قانونی «نژاد کشور ما را فاسد می‌کنند» الفاظی را تکرار کرد که پیش‌تر به عنوان بیگانه‌هراسی و شباهت آن به الفاظ نازی‌ها مورد انتقاد قرار گرفته بود.

خبرگزاری رویترز با اشاره به این اظهارات ترامپ که در یک سخنرانی در جمع هوادارانش در ایالت نیوهمپشایر آمریکا مطرح شد، نوشت: او به موج مهاجرانی اشاره داشت که از مرز آمریکا-مکزیک عبور کرده‌اند و شمار آن‌ها در ماه سپتامبر به طور بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کرد.

ترامپ در این سخنرانی وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات، با مهاجران غیرقانونی مقابله و محدودیت‌هایی را نیز علیه مهاجران قانونی اعمال کند.

او با اشاره به این که مهاجران از آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی به آمریکا می‌آیند، گفت «آن‌ها نژاد کشور ما را فاسد می‌کند؛ از تمام جاهای دنیا به کشور ما سرازیر می‌شوند.»

رییس جمهوری پیشین آمریکا در گفت‌وگویی با وبگاه راست‌گرای نشنال پالس نیز از لفظ «فاسد کردن خون آمریکایی» استفاده کرده بود که در اواخر سپتامبر منتشر شد. استفاده از این عبارات انتقاد اتحادیه ضد افترا را برانگیخته و «جاناتان گرینبلت» ششمین مدیر این اتحادیه اظهارات ترامپ را «نژادپرستانه، بیگانه هراسانه و نفرت‌انگیز» خواند.

در این میان، «جیسون استنلی» استاد دانشگاه ییل و نویسنده کتابی درباره فاشیسم می‌گوید تکرار استفاده ترامپ از این الفاظ خطرناک است. به گفته استنلی، اظهارات ترامپ به نوعی، پژواک اظهارات «آدولف هیتلر» رهبر نازی‌ها بود که در رساله سیاسی خود «نبرد من» هشدار داده بود یهودی‌ها نژاد آلمانی را فاسد می‌کنند.

او همچنین اشاره کرد: «حالا او (ترامپ) همین واژگان را بارها در جمع هوادارانش استفاده می‌کند. تکرار کردن سخنان خطرناک آن‌ها عادی‌تر جلوه می‌دهد و موارد عمل به توصیه‌های آن را افزایش می‌دهد. این الفاظ برای امنیت مهاجران در آمریکا بسیار نگران‌کننده است.»

خبرگزاری رویترز در ادامه نوشت: «استیون چونگ» سخنگوی کارزار انتخاباتی ترامپ در ماه اکتبر انتقادات از بیان رییس جمهوری پیشین را رد کرده و استدلال کرد که الفاظ مشابهی در کتاب‌ها، گزارش‌های خبری تلویزیون به طور متداول به کار می‌رود.

ترامپ در این سخنرانی در نیوهمپشایر بارها درباره مسائل مرزی از الفاظی تحریک‌آمیز استفاده و از سیاست‌های «جو بایدن» رییس جمهوری فعلی آمریکا انتقاد کرد.

او که از حزب جمهوری‌خواه کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آمریکا شده است، همچنین وعده داد که در صورت پیروزی، «هجوم به مرزهای شمالی» را متوقف کند و «بزرگ‌ترین کارزار اخراج (مهاجران) را در تاریخ آمریکا راه بیاندازد.»

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی