بورس

بازار بورس اوراق بهادار تهران نهمین ماه سال ۱۴۰۲ را نیز به پایان برد و بازدهی شاخص کل از ابتدای سال تا کنون حدود ۱۳ درصد مثبت ثبت شده است همچنین بازدهی شاخص کل در یک ماهه آذر ماه ۱۴۰۲ رقم ۹ درصد مثبت ثبت گردیده است.

به گزارش ایران‌پژواک، شاخص کل بورس اوراق بهادار از ابتدای سال ۱۴۰۲ که کار خود را از محدوده‌های یک میلیون و ۹۷۰ هزار واحدی آغاز کرده است در حال حاضر و پس از گذراندن ۹ ماه از سال جاری حدود ۱۳ درصدی بازدهی مثبت داشته است. البته که بازدهی ابتدای سال تا میانه‌های اردیبهشت ماه سال جاری که حدود ۳۰ درصدی می‌شد را نباید نادیده گرفت و همچنین افت بیش از ۲۵ درصدی از میان‌های اردیبهشت ماه تا اوایل شهریور ماه سال جاری نیز از خاطرات سال ۱۴۰۲ است که در ذهن اهالی بازار سرمایه جای گرفته است.

اما بازار روز چهارشنبه آخرین روز معاملاتی آذر ماه ۱۴۰۲ با افت شاخص به پایان رسید و شاخص حدود ۱۶۰۰ واحدی رخ منفی را به خود دید همچنین شاخص هم وزن در ادامه منفی‌های شاخص کل رخ سرخی را به خود گرفت و با افت ۱۵۰۰ واحدی در محدوده‌های ۷۶۱ هزار واحدی ایستاد.

ارزش معاملات در بازار بورس اوراق بهادار تهران در حوالی ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان ثبت شده است که نسبت به ماه پیش اوضاع بهتری را به خود گرفته است اما در مقابل نسبت به هفته گذشته باید گفت کمی از تب خرید خریداران که در هفته گذشته ایجاد شده بود کاسته شد.

پروه سیمانی در روز چهارشنبه با ارزش معاملاتی در حدود ۱۵۶ میلیارد توانی توانست خود را در جز ۷ گروه برتر بازار سرمایه از منظر ارزش معاملاتی قرار دهد. ارزش معاملاتی گروه خودرویی ۴۱۶ میلیارد تومان ثبت شد که به عنوان برترین گروه بازار سرمایه از منظر ارزش معاملاتی جای گرفت.

محمدعلی شیرازی، مدیرعامل فرابورس اعلام کرده است که در ۸ ماهه امسال ۳۸ شرکت، ۹ هزار میلیارد تومان از مسیر فرابورس تأمین مالی کردند که ۴۵۰ میلیارد تومان آن متعلق به دانش‌بنیان‌ها بوده است.

همچنین در انتهای هفته گذشته مجلسی‌ها در نشست روز چهارشنبه خود در صحن علنی با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور موافقت کردند.

روز چهارشنبه هم روزنامه دنیای اقتصاد نوشت که معاون حمل‌ونقل وزارت صمت از قیمت‌گذاری خودروهای داخلی توسط هیئت‌مدیره خودروسازان تا پایان سال جاری خبر داد. بر این اساس قرار است شورای رقابت به‌عنوان یک نهاد قانونی به جای قیمت‌گذاری خودرو، به تنظیم بازار بپردازد.

این موضوع می‌تواند سه ماهه خوبی را برای شرکت‌های خودروسازی بازار سرمایه ایجاد کند و گروه لیدر سنتی بازار سرمایه بتواند بازدهی خوب برای اهالی بازار سرمایه ایجاد کند.

این در حالی است که گروه بهمن با نماد خبهمن که در جریان معاملات روز چهارشنبه در حال رسیدن به صف خرید بود مسیر خودش را تغییر داد و به صف فروش رسید اهالی بازار سرمایه علت این موضوع را خبر محکوم شدن گروه بهمن در خصوص شکایت شورای رقابت بابت جریمه گران فروشی سال‌های قبل عنوان کرده است.

گروه بهمن هنوز در این خصوص در سامانه کدال اطلاع رسانی نکرده البته که این سامانه (سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران) چند روزی است که از دسترس خارج شده است و کسی هم از سوی سازمان بورس و شرکت پشتیبانی‌کننده آن به اهالی بازار سرمایه پاسخگو نیست.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

در جریان معاملات روز چهارشنبه در بازار بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل یه افت ۱۶۰۰ واحدی رو به خودش دید که البته این افت خیلی برای بازار سرمایه و شاخص کل افتی در نظر گرفته نخواهد شد .

همچنان تکنیکالیست‌ها بازار سرمایه بر تشکیل شدند الگوی کلاسیک مستطیلی که روی نمودار شاخص کل بورس اوراق بهادار دیده می‌شود تأکید دارند و سطح مقاومت ۲.۱ میلیون واحدی که شکسته شده است را به عنوان یک سطح حمایتی خوب برای بازار سرمایه در نظر می‌گیرند.

اهالی بنیادی بازار سرمایه نیز افزایش ارزش معاملاتی ظرف هفته گذشته را خبر خوبی برای بازار می‌دادند چرا که چیزی تا پایان سال ۱۴۰۲ نمانده است و اهالی بازار به دنبال دریافت سود نقدی از شرکت‌ها بازار سرمایه هستند چرا که عملاً بازدهی خوبی از روی تابلوی قیمتی سهم‌ها برای اهالی بازار سرمایه در این ۹ ماهه گذشته سال ۱۴۰۲ برای افراد ثبت نشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی