• ۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
  • کد خبر: 36625
قهوه

در این مقاله به بررسی خواص قهوه برای انواع نهال خواهیم پرداخت، همچنین می‌خواهیم بدانیم واقعاً قهوه برای نهال‌های میوه ده مفید بوده یا این یک باور عموم و اشتباه است؟

گزارش آگهی/ بهتر است قبل از خرید انواع نهال میوه با انواع ترکیباتی که باعث رشد یا صدمه رساندن به درخت می‌شوند آشنا شوید؛ طبق بررسی‌های انجام شده قهوه حاوی ریز مغذی‌های زیر است:

  • در تفاله قهوه مقداری گوگرد نیتروژن و پروتئین گیاهی وجود دارد همانطور که می‌دانید این سه عنصر برای رشد بهتر نهال میوه‌ده لازم و ضروری است.
  • از دیگر مواد مغذی باید به کلسیم و منیزیم نیز اشاره کنیم، طبق آنالیز انجام شده در تفاله قهوه مقدار قابل توجهی کلسیم و منیزیم وجود دارد.
  • درختان میوه برای رشد اقتصادی به پتاسیم احتیاج دارند، پتاسیم سیستم دفاعی درخت را در برابر سرما و عوامل بیماری‌زا افزایش می‌دهد؛ جالب است بدانید در تفاله قهوه پتاسیم نیز یافت می‌شود.

با توجه به موارد فوق آیا تفاله قهوه برای درختان میوه مناسب است یا نه؟ اصلا کارشناسان نهالستان به شما اجازه می‌دهند که برای تقویت درختان باغ خود از تفاله قهوه استفاده کنید؟

استفاده از تفاله قهوه برای درختان میوه

استفاده از تفاله قهوه برای درختان میوه، نیاز به بررسی علمی دارد؛ به طور کلی، تفاله قهوه حاوی مقدار زیادی نیتروژن، پتاسیم، مس، منگنز و بعضی عناصر معدنی دیگر بوده و به گیاهان کمک می‌کند؛ اما برای استفاده از آن به عنوان کود، باید مقدار مناسب آن را به ریزوم درختان میوه اضافه کنید تا با دیگر نیازهای رشدی درختان هماهنگ شود.

برای استفاده از تفاله قهوه مطمئن شوید که برای درختان میوه باغ شما مناسب بوده و حواستان باشد که در صورت استفاده از تفاله قهوه به میزان زیاد، خاک باغ اسیدی می‌شود و اکثر درختان میوه در خاک اسیدی رشد نمی‌کنند.

بهرحال، ما توصیه می‌کنم قبل از استفاده از تفاله قهوه به عنوان کود برای احداث باغ میوه، با متخصصان باغبانی یا کارشناسان نهالستان مشورت کنید تا بتوانید در صورت نیاز، دستورالعمل‌های دقیق برای آن را دریافت کنید؛ ولی مطمئن باشید کارشناسان نهالستان شما را از این کار منع خواهند کرد.

تفاله قهوه برای درختان میوه

تفاله قهوه در واقع یک منبع از عناصر غذایی مهم مانند نیتروژن، پتاسیم و فسفر است؛ این عناصر غذایی می‌توانند به درختان میوه کمک کنند تا رشد سریع و پربار داشته و عملکرد بارورتری داشته باشند. همچنین، تفاله قهوه به عنوان یک منبع تغذیه برای آلی‌سازی خاک استفاده شده و باعث افزایش حاصلخیزی خاک می‌شود؛ ولی برای باغات مدرن و حرفه‌ای استفاده از تفاله قهوه چندان توصیه نمی‌شود، می‌توانید دلایل زیر را مطالعه کنید:

  • اگر شما به دنبال استفاده از کود ارزان قیمت برای درختان میوه هستید، توجه کنید که چه میزان می‌توانید تفاله قهوه برای باغات خود تهیه کنید و چه هزینه‌ای گزافی برای خرید قهوه و تفاله آن صرف کنید.
  • استفاده بیش از اندازه از قهوه باعث اسیدی شدن خاک می‌شود، درختانمیوه و بارده به یک ph مناسب احتیاج دارند تا رشد و باروری اقتصادی داشته باشند، هرگونه تغییر در ph خاک باعث ضعف سیستم دفاعی درخت میوه خواهد شد.
  • ریشه نهال‌های جوان بسیار حساس بوده و زیاده‌روی در استفاده تفاله قهوه باعث قطع رشد و حتی مانع از باروری درختان جوان خواهد شد.
  • در اکثر مواقع ثابت شده، مرطوب بودن تفاله قهوه باعث کپک زدگی آن می‌شود؛ یعنی اگر تفاله قهوه بیش از حد مرطوب باشد محل تجمع عامل بیماری زای قارچی خواهد بود.

تفاله قهوه بیشتر برای گیاهان گلدانی و درختان زینتی استفاده می‌شود و صاحب آنها هیچگونه انتظار باردهی و سوددهی از آنها ندارد؛ کارشناسان نهالستان به هنگام فروش نهال میوه برای تقویت درختان میوه، تاکید زیادی بر رعایت برنامه کوددهی دارند؛ جهت آشنایی با برنامه کوددهی می‌توانید به سایت paliznahal.ir مراجعه کنید؛ البته ما در ادامه مقاله به بررسی خاکستر، نمک و آهک برای تقویت درختان خواهیم پرداخت.

خواص قهوه برای انواع نهال

خاکستر برای درخت

بله، خاکستر برای درخت میوه می‌تواند مفید باشد، خاکستر شامل عناصر معدنی مانند پتاسیم، فسفر و کلسیم بوده و برای رشد و توسعه صحیح درختان میوه ضروری هست؛ این عناصر معدنی به عنوان کود طبیعی عمل کرده و به جذب بهتر مواد غذایی توسط ریشه کمک می‌کند، برای استفاده از خاکستر دستورالعمل‌های مربوطه را بررسی کرده و مقادیر مناسب را به درستی اعمال کنید، خاکستر باید خالص بوده و ترکیبات مضر نداشته باشد.

آیا نمک برای درخت مفید است

کشاورزان به هنگام خرید نهال از کارشناسان نهالستان این سوال را دارند: ٫«آیا نمک برای درخت مفید است؟» به خاطر ریز مغذی‌های موجود در نمک تا حدودی باعث افزایش رشد درختان میوه می‌شود، محلول پاشی آب نمک در کنترل آفات و بیماری‌ها مؤثر بوده و خاصیت ضد قارچی دارد، این محلول سیستم دفاعی درخت را در مقابل برخی عفونت‌ها مانند قارچ‌ها افزایش می‌دهد.

ولی، استفاده زیاد و بی‌رویه از نمک به خاک و محیط زیست آسیب می‌رساند؛ مقادیر زیاد نمک باعث کاهش بافت خاکی، شور شدن خاک و افزایش غلظت نمک در خاک شود؛ حتی استفاده از نمک به بعضی از درختان میوه آسیب رسانده و سبب مرگ و خشکی آن‌ها می‌شود، بنابراین، در انتخاب میزان و روش استفاده از نمک برای تقویت درختان میوه، احتیاج به مشاوره کارشناسان ماهر و با تجربه دارید.

آهک برای درختان میوه

استفاده از آهک برای درختان میوه می‌تواند به موارد زیر کمک کند:

  1. اصلاح خاک: آهک می‌تواند PH خاک را تنظیم کرده و از اسیدی شدن آن جلوگیری کند، برخی از درختان میوه مانند سیب و گیلاس نیاز به خاک با PH کمی دارند و استفاده از آهک به بهبود رشد آن‌ها کمک می ‌کند.
  2. جلوگیری از نقص عناصر غذایی: آهک باعث جذب بهتر عناصر غذایی موجود در خاک و افزایش تولید و کیفیت محصولات می‌شود؛ برخی از درختان میوه به عناصری مانند کلسیم و منیزیم نیاز دارند و آهک این نیازها را برطرف کند.
  3. مقابله با بیماری‌ها: آهک دارای خاصیت ضدعفونی کننده بوده و در جلوگیری و کاهش ابتلا به بیماری‌ها و قارچ‌ها در درختان میوه موثر هست.

با این حال، قبل از استفاده از آهک برای تقویت درختان میوه، با مشاور یا کارشناس نهالستان مشورت کنید تا بهتر بتوانید نیازهای خاص درختان خود را ارزیابی کنید، همچنین قبل از خرید نهال حتماً خاک باغ را آنالیز کنید تا از میزان اسیدی بودن آن را اطلاع داشته باشید.

کلام آخر

ما در این آگهی نامه اطلاعات کاملی در مورد مصرف قهوه، نمک، خاکستر و آهک برای درختان میوه در اختیار شما قرار دادیم؛ شما به عنوان یک کشاورز به هنگام احداث باغ میوه اطلاعات بیشتری در مورد تقویت درختان میوه کسب کنید و از روش‌های غیر نرمال بپرهیزید.

تماس با پالیز نهال:

09144501003

09144501009

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی