• ۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹
  • کد خبر: 36680
ژاک دولور

ژاک دولور (Jacques Delors) سیاستمدار فرانسوی که از وی به عنوان معمار اصلی ادغام اروپا نام برده می شود، در سن ۹۸ سالگی درگذشت.

به گزارش ایران‌پژواک، خبرگزاری رویترز نوشت این سیاستمدار بنیانگذار طرح تاریخی ارز مشترک اتحادیه اروپا روز چهارشنبه درگذشت.

رویترز، دولور را از حامیان یکپارچگی اروپا بعد از جنگ معرفی کرد که به عنوان رئیس کمیسیون اروپا، نهاد اجرایی اتحادیه اروپا در بازه زمانی بین ژانویه ۱۹۸۵ تا پایان ۱۹۹۴ برای سه دوره خدمت کرده است و طولانی ترین مدت تصدی این کرسی را نسبت به هر مقام دیگری در این پست داشته است.

در طول خدمت این سیاستمدار فرانسوی به عنوان رئیس کمیسیون اروپا، اتحادیه اروپا طرح بازار مشترک یکپارچه خود را تکمیل و درباره معرفی ارز مشترک و ایجاد سیاست مشترک خارجی و امنیتی توافق کرد.

وی که از او به عنوان یک شخصیت محوری در سیاست اروپا نام برده می شود، در سال ۱۹۸۱ به عنوان وزیر دارایی فرانسه در دوره فرانسوا میتران رئیس جمهوری پیشین فرانسه خدمت کرد و بعدها به یک معمار کلیدی ادغام اروپا تبدیل شد.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، درباره ژاک دولور گفت وی فردی الهام بخش بود که اروپا را قوی‌تر کرد.

دلور فعالیت های دیگری نیز از جمله در بانک فرانسه، به عنوان استاد در دانشگاه پاریس و عضویت در پارلمان اروپا در کارنامه خود دارد.

درگذشت سیاستمدار کهنه کار آلمانی در سن ۸۱ سالگی

رسانه ها همچنین از درگذشت ولفگانگ شوئبله سیاستمدار مطرح آلمانی و وزیر دارایی این کشور در دوران بحران بدهی یورو که به دلیل نقشش در وحدت دوباره آلمان شهرت داشت، خبر دادند.

تارنمای یورو نیوز نوشت: شوئبله که به مذاکره برای اتحاد دوباره آلمان در سال ۱۹۹۰ کمک کرد به عنوان وزیر دارایی این کشور نیز نقش محوری در تلاش های جدی ریاضتی برای خارج کردن اروپا از بحران بدهی خود در بیش از دو دهه بعد ایفا کرد.

معمار ادغام اروپا درگذشت

خانواده وی روز چهارشنبه به خبرگزاری آلمانی DPA گفتند که شوئبله عصر سه شنبه در خانه اش درگذشت.

این سیاستمدار آلمانی در اکتبر سال ۲۰۰۹ به عنوان وزیر دارایی آنگلا مرکل صدر اعظم وقت آلمان فعالیت می کرد. این دوران درست بعد از افشای کسری بودجه هنگفت یونان بود که بحرانی را پدید آورد که کل قاره اروپا را دربر گرفت و تهدید بی ثباتی نظم مالی جهان را در بر داشت.

مرکل در جشن تولد ۷۰ سالگی این سیاستمدار وی را «معمار اتحاد آلمان، معمار اقدام دولت و معمار ثبات منطقه یورو» توصیف کرد.

دویچه وله نوشت: شوئبله برای دهه‌ها نقشی کلیدی در شکل ‌دهی سیاست آلمان در پست هایی به عنوان وزیر، رهبر حزب، رهبر گروه پارلمانی و رئیس پارلمان داشت.

شویبله در ۱۸ سپتامبر ۱۹۴۲ در شهر فرایبورگ به دنیا آمد. او در رشته حقوق تحصیل کرد و سپس به عرصه فعالیت سیاسی پا گذاشت. شویبله در سال ۱۹۶۵ به حزب دمکرات مسیحی پیوست. او برای اولین بار در سال ۱۹۷۲ به نمایندگی پارلمان رسید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی