اوکراین

رسانه آمریکایی گزارش داد، اوکراین و متحدانش در رقابت تولید تسلیحات با روسیه شکست خورده‌اند و در تامین مهمات مورد نیاز اوکراین برای ادامه جنگ دچار مشکل هستند.

به گزارش ایران‌پژواک، به گفته منابع آگاه در کشورهای متحد اوکراین که از وضعیت خطوط مقدم مطلع هستند، جریان کمک‌های نظامی غرب به اوکراین به طرز چشمگیری کاهش یافته است؛ تا جایی که در برخی موارد از برخی سلاح‌های اوکراینی تنها یک خشاب در روز شلیک می‌شود تا امکان ادامه جنگ وجود داشته باشد.

این موجب شده تا متحدان اوکراین برای تامین مهمات موردنیاز این کشور در چهارگوشه جهان به هر دری بزنند؛ اما این طرح‌ها از سرعت کافی برخوردار نیست و دستاورد آن‌ها در کوتاه‌مدت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

نخست‌وزیر استونی با اشاره به این کمبود مهمات در پیامی به شبکه خبری بلومبرگ گفت: «وقتی برای هدر دادن نداریم. تعهد بلندمدت مهم است، اما این حقیقت هم در مورد جنگ وجود دارد که هر طرف مهمات بیشتری داشته باشد، پیروز می‌شود.»

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود، گزارش داد متحدان «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین نگران حملات احتمالی روسیه در تابستان هستند.

کی‌یف در اواخر ژانویه به متحدان خود هشدار داد که روسیه در روز سه برابر نیروهای اوکراین گلوله توپ شلیک می‌کند. این میزان امروز به هفت‌ برابر رسیده است.

مقامات اروپایی که چند ماه درگیر بحث بر سر استفاده از بودجه‌های اتحادیه اروپا برای خرید مهمات موردنیاز اوکراین از کشورهای خارجی بودند، حال به عمق فاجعه پی برده و می‌دانند در صورت پیشروی روسیه در اوکراین، دفاع از قلمرو ناتو برای آن‌ها به‌مراتب پرهزینه‌تر خواهد بود. ازاین‌رو، آن‌ها به هر دری می‌زنند تا مهمات لازم را تامین کنند.

بااین‌حال، زلنسکی اخیرا در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن‌پست اظهار کرد که در صورت عدم حمایت آمریکا از کی‌یف، اوکراین ناچار به عقب‌نشینی تدریجی خواهد شد.

او به واشنگتن‌پست گفت: «اگر هیچ حمایتی از سوی آمریکا صورت نگیرد، یعنی ما پدافند هوایی نخواهیم داشت؛ موشک‌های پاتریوت، تجهیزات اختلال در جنگ‌افزارهای الکترونیک و توپ‌های ۱۵۵ میلی‌متری نخواهیم داشت. این بدین معناست که ما گام‌به‌گام و ذره به ذره به عقب می‌رویم.»

به گزارش گاردین، روسیه قرار است در سال میلادی جاری حدود ۴.۵ میلیون گلوله توپ تولید کند. در مقابل، اتحادیه اروپا هدف خود را تولید تنها ۱.۴ میلیون گلوله توپ تعیین کرده و وعده داده در سال آینده این عدد به ۲ میلیون گلوله افزایش یابد. ایالات متحده هم سعی دارد تا سال ۲۰۲۵ تولید توپ خود را به ۱.۲ میلیون در سال برساند، اما این نیز به موافقت کنگره آمریکا بستگی دارد و زمان‌بر است.

نخست‌وزیر استونی در این باره به بلومبرگ گفت: «می‌دانیم که صنعت نظامی روسیه به‌صورت سه شیفت فعال است و اندوخته‌های مهمات اوکراین با سرعت کاهش می‌یابند. اگر ما حمایت نکنیم، این جنگ شکست خواهد خورد.»

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی