• ۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۹
  • کد خبر: 36686
بارش

تغییر و تحولات ناپایدار هوا در سالیان گذشته و دخالت‌های بی‌مورد بشر در اکوسیستم حیاتی، برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و کشت‌های غرق ابی به همراه نابودی محیط زیست جهانی و… از جمله عوامل کاهش باران‌ها در طی سالیان اخیر است.

به گزارش ایران‌پژواک، پاییز ۱۴۰۲ فصلی تقریباً بی‌باران بودیم و قطعاً زمستان امسال با همه بارش‌هایی که می‌بارد باز زمستانی کم باران و در کل سالی کم بارش خواهیم داشت. ایران در تب و تاب بی‌بارانی‌های ممتد و طولانی می‌سوزد و خشکسالی‌های سالیان اخیر چونان خوره بر پیکره اقتصاد و صنعت و کشاورزی و دامداری ما مسلط است. سال‌های آخر دهه هفتاد از خشک‌ترین سال‌های چهار دهه گذشته اعلام شده بود، این در حالی است که با آغاز نیمه دوم دهه هشتاد تا به امروز که اوایل زمستان سال ۱۴۰۲ هستیم خشک سالی رکوردی جدید در کشور ما به جای گذاشته است. از سال زراعی ۸۶- ۸۵ تا به امسال بارندگی حتی نسبت به سال‌های کم آب آخر دو دهه گذشته، سیری نزولی را آغاز کرده که همچنان ادامه دارد.

در کشور ما، سالهاست بحث‌های جدی برای حفظ منابع آب، بهره‌برداری مناسب از بارش‌های فصلی با روش‌های گوناگون آبخیزداری مطرح شده و حتی در مناطقی از کشور با اجرای این روش‌ها دستاوردهای خوبی هم حاصل شده است، اما هنوز یک برنامه جامع و کلان در این خصوص وجود ندارد و حتی در مواردی حاکم شدن شیوه‌های متکی بر آزمون و خطا، اجرای سراسری روش‌های موفق ذخیره‌سازی طبیعی آب در کشور را متوقف کرده است. حتی اگر کمی بارش‌ها در فصل زمستان چند سال اخیر در بسیاری از شهرها و مناطق کشور، چندان نگران کننده به نظر نرسد، اما به هر حال ضروری است تا مسئولان همچنان از اهمیت توجه به حفظ منابع آب کشور با در نظر گرفتن این نکته که ایران درمنطقه جغرافیایی خشک و گرم قرار دارد، غافل نشده و برای جلوگیری از خطر بروز خشکسالی در کشور از هم اکنون چاره‌اندیشی کنند.

پاییزان ۱۴۰۲ بی‌آنکه بارانی بیاید رفت و زمستانی خشک اما نسبتاً گرم و بی‌باران شروع شده است. آب و هوای کشورمان دستخوش تغییراتی شده به گونه‌ای که در پاییز امسال مقدار بارش گزارش شده بسیار کم بوده و این مسأله زنگ خطر جدی برای حیات همه ما و موجودات زنده است. هم اکنون نیز شرایط دمایی به گونه‌ای است که نه زمستان است و نه تابستان، نه بهار و نه پاییز، گویی شرایط آب و هوایی در این روزها، فصل دیگری به جز چهار فصل سال را در ذهن‌هایمان تداعی می‌کند!

تاکنون سابقه نداشته که در اوایل دیماه که سردترین فصل سال است هوا این طور ملایم و تا حدودی بهاری باشد. به عنوان مثال در استان نیمه خشک فارس که در دو، سه دهه گذشته با پدیده ناخوانده خشکسالی روبرو بوده در این موقع از سال در بسیاری از خانه‌ها، شعله بخاری‌ها کم و شوفاژ خانه‌ها بعضا خاموش شده و مصرف گاز نیز تا حدودی کاهش داشته است. در پاییز امسال میزان بارندگی‌ها در فارس نسبت به میانگین بلند مدت ده‌ها درصد کاهش یافته و در میان استان‌های کشور در مقایسه با مدت مشابه بلند مدت، از جمله استان‌های اول کاهش بارندگی‌ها در سال زراعی جاری بوده است. باز باران، باز بارانی که نیست و ما همچنان در انتظار رحمت بارش‌های الهی بر کوی و دشت و برزن و بر مزارع و کشتزارهای خویشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی