• ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۱
  • کد خبر: 36960
آلودگی هوا

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به این‌که ۱۳.۹درصد از مرگ‌های طبیعی ایران منتسب به آلودگی هواست، گفت: شهر تهران رتبه ۱۹ را از نظر غلظت ذرات معلق بین پایتخت کشورهای جهان دارد.

به گزارش ایران‌پژواک، عباس شاهسونی به‌مناسبت هفته هوای پاک درباره میزان مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در ایران اظهار کرد: طبق آیین‌نامه قانون هوای پاک، وزارت بهداشت وظیفه دارد که سالانه مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا را بررسی، محاسبه و منتشر کند، بر این اساس از سال ۱۳۹۵ مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا را سالانه محاسبه و منتشر می‌کنیم. طبق بررسی‌ها و محاسباتی که با مدل پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت در ۳۳ شهر کشور در سال ۱۴۰۱ انجام دادیم و ذرات متعلق PM۲.۵ را محاسبه کردیم؛ مشخص شده است که ۱۳.۹ درصد از مرگ‌های طبیعی در کشورمان، منتسب به این ذرات معلق بوده است.

وی افزود: میانگین غلظت ذرات معلق در کشور ما ۳۸ میکروگرم است که ۷.۶ برابر بالاتر از رهنمود سازمان جهانی بهداشت و بیش از سه برابر استاندارد ملی کشورمان است!

شاهسونی در پاسخ به سؤالی مبنی بر رتبه ایران از نظر کیفیت هوا بین کشورهای جهان تصریح کرد: کشور ما به‌لحاظ کیفیت هوا در مقایسه با سایر کشورها در جهان، رتبه بیست و یکم را بین ۱۳۱ کشور دارد؛ چاد، عراق، پاکستان، بحرین و بنگلادش بدترین کیفیت هوا را داشته‌اند.

وی با بیان این‌که بالاترین شاخص کیفیت هوا در جهان به‌طور میانگین عدد ۱۶۹ است، ادامه داد: میانگین شاخص کیفیت هوا در کشور ایران عدد ۹۴ است.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت درباره وضعیت هوای پایتخت نیز بیان کرد: براساس آخرین آمارها، از بین ۹۲ پایتخت‌ کشورهای دنیا، شهر تهران، رتبه ۱۹ را از نظر غلظت ذرات معلق (آلودگی هوا) دارد و شهرهای دهلی، داکا و پایتخت مغولستان رتبه اول تا سوم را از نظر آلودگی هوا دارند.

شاهسونی خاطرنشان کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱ در شهر تهران ۲۲۱ روز هوا در وضعیت قابل قبول بوده است و ۱۰۷ روز از سال گذشته شرایط هوای تهران در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و ۳۶ روز ناسالم برای همه گروه‌ها بوده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی