Colossus

«Colossus» نام کامپیوتری است که در جنگ جهانی دوم به انگلیسی‌ها کمک کرد تا پیام‌های رمزگذاری شده آلمان را بخوانند و در نهایت پیروز جنگ جهانی دوم شوند.

به گزارش ایران‌پژواک، در هشتادمین سالگرد اختراع کامپیوتر «Colossus» تصاویری دیده نشده از این اختراع شگفت‌انگیز در رسانه‌ها منتشر شد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان «Colossus» اولین کامپیوتر دیجیتال تاریخ است که وجود آن تا اوایل قرن ۲۱ تا حد زیادی مخفی نگاه داشته شده بود.

نخستین کامپیوتر «Colossus» اوایل سال ۱۹۴۴ در مرکز رمزگشایی بریتانیا شروع به کار کرد و تا پایان جنگ جهانی دوم تعداد این کامپیوترها به ۱۰ عدد رسید که عمده وظیفه‌شان رمزگشایی پیام‌های ارتش آلمان نازی بود.

این کامپیوترهای غول‌پیکر با بیش از ۲ متر ارتفاع به تیمی از کاربران و تکنیسین‌های ماهر برای نگهداری و کار احتیاج داشتند. اغلب این کاربرها زنان عضو نیروی دریایی بودند. در یکی از تصاویر منتشر شده نیز می‌توان یکی از این کاربران را مشاهده کرد.

تا پایان جنگ جهانی دوم این کامپیوترهای ۶۳ میلیون کاراکتر از پیام‌های فوق سری آلمان را رمزگشایی کردند. یکی از مهم‌ترین کارهای آن‌ها کمک به آگاه شدن متفقین از برنامه هیتلر در ژوئن ۱۹۴۴ و حمله به نرماندی بود.

به این ترتیب می‌توان ادعا کرد که کامپیوترها جنگ را کوتاه کردند و جان‌های بسیاری را نجات دادند.

البته این دستاورد بزرگ علمی به مدت بیش از ۶ دهه از چشم جهانیان پنهان نگه داشته شد تا این که در سال ۲۰۰۰ از سایه بیرون آمد.

تصاویر دیده نشده از ماشینی که هیتلر را به خاک سیاه نشاند

پس از جنگ بریتانیا ۸ کامپیوتر از ۱۰ دستگاه موجود را در همین رابطه نابود کرد تا فناوری آن را محرمانه نگه دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی