بایدن

رقبای سرسخت دیروز به حامیان امروز تبدیل شدند تا حزب جمهوری خواه را به این نتیجه برساند که گزینه ای بهتر از دونالد ترامپ نیست. اما وضعیت در اردوگاه دموکرات ها چندان مطلوب نیست و باید دید جو بایدن چه برنامه ای در پیش رو دارد.

به گزارش ایران‌پژواک، انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال جاری میلادی از حساسیت های ویژه خود برخوردار است. به نظر می رسد با سپری شدن زمان جمهوری خواهان به این نتیجه رسیده اند که گزینه بهتری از دونالد ترامپ برای رقابت با جو بایدن وجود ندارد. علیرغم داشتن پرونده ای از اتهامات گوناگون، ترامپ در نظرسنجی ها نسبت به جو بایدن وضعیت بهتری دارد. رقیبان و مخالفان سرسخت او حالا به حامی او تبدیل شده اند. ران دی سانتیس فرماندار فلوریدا که با توپ پر به میدان رقابت ها آمد، به نفع او کنار رفته، ویوک راماسوامی با نتایج مأیوس کننده از در مرحله اول انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان عرصه را ترک کرد. سناتور تیم اسکات که زمانی رقیب ترامپ بود حالا به طور تمام قد در تجمعات برای ترامپ تبلیغ می کند. به نظر می رسد ترامپ تنها نیکی هیلی را جدی ترین رقیب خود می بیند. او پس از پیروزی قاطع در ایالات آیوا می خواهد هر چه سریعتر دیگر رقبا نیز انصراف دهند.

در آن سو جو بایدن ۸۱ ساله با کهولت سن دردسرهایش بیشتر می شود. جدالش با ترامپ در سال ۲۰۲۰ که آمار بیشترین مشارکت در انتخابات را ثبت کرد به یک جدال تمام عیار تبدیل شد که سرانجام به حادثه ششم ژانویه یعنی شورش به کنگره ختم شد. در حال حاضر نیز به چالش کشیدن بایدن توسط هم حزبیان خود می تواند نتایج غیرمترقبه ای را به همراه داشته باشد.

ناظران و کارشناسان با بررسی سابقه ۲۵۰ ساله آمریکا در برگزاری انتخابات می گویند جریان سوم شانس راهیابی به کاخ سفید را ندارد.

در سال ۱۹۶۸ و در زمان اوج جنگ ویتنام سناتور دموکرات یوجین مک کارتی که از مخالفان سرسخت جنگ بود لیندون جانسون رئیس جمهور مستقر وقت را در رقابت های درون حزبی در نیوهمپشیر به چالش کشید. جانسون در نهایت به سختی توانست از پس این رقیب ضدجنگ برآید به یکباره با نامزدی رابرت کندی وزیر دادگستری وقت و برادر جان اف کندی روبرو شد. سرانجام لیندون جانسون طی یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که برای دوره دوم ریاست جمهوری نامزد نخواهد شد.

رابرت اف کندی دموکرات که به پیروزی در انتخابات مقدماتی امیدوار بود ناگهان ترور شد و پس از آن ریچارد نیکسون نامزد حزب جمهوری خواه توانست به آسانی دو رقیب دموکرات خود هیوبرت همفری معاون رئیس جمهوری مستقر و جورج والاس فرماندار آلاباما پیروز شود.

حزب دموکرات در سال ۱۹۸۰ گرفتاری چالشی مشابه شد و سناتور دموکرات ادوارد کندی وارد رقابت های مقدماتی با جیمی کارتر رئیس جمهوری مستقر شد و این پرسش مطرح شد که آیا این چالش در شکست جیمی کارتر در برابر رونالد ریگان جمهوری خواه موثر واقع شده بود؟ ریگان در آن برهه جز راستگراترین افراد بود و اگر یک جمهوری خواه کلاسیک نامزد می شد احتمال پیروزی او بر کارتر بسیار بالاتر می رفت. در آن برهه کارتر و اطرافیان او ریگان را فردی افراطی معرفی می کردند. البته ریگان در مناظره ها متفاوت از آنچه که گفته می شد ظاهر شد و خود را قوی و مقتدر نشان داد. نظرسنجی ها نیز تا قبل از برگزاری انتخابات وضعیت کارتر و ریگان را تقریبا برابر نشان می داد اما انتقاداتی از جانب حزب دموکرات به سیاست های کارتر وارد می شد و این موضوع در انتخابات مقدماتی منجر به تضعیف جایگاه کارتر شد.

اما این مشکلات مختص دموکرات ها نبود و جمهوری خواهان نیز با چالش مواجه شدند. ریگان فرماندار کالیفرنیا در ۱۹۷۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد تا در انتخابات مقدماتی با جرالد فورد رئیس جمهور مستقر رقابت کند اما هیچ یک از این دو نتوانستند با حدنصاب آرای کافی به کنوانسیون جمهوری خواهان در کانزاس سیتی بروند. شاید همین آشفتگی در اردوگاه جمهوری خواهان پیروزی جیمی کارتر دموکرات را در انتخابات را هموار کرد.

در سال ۱۹۹۲ پت بیوکنن سیاستمدار محافظه کار نیز در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری خواه، جورج بوش پدر رئیس جمهور مستقر را به چالش گرفت و او را گلوبالیستی معرفی کرد که ثروت و قدرت آمریکا را برای نظم نوین جهانی هزینه می کند. اما در نهایت نتایج این انتخابات به بیل کلینتون را به پیروزی رساند.

با بررسی پیشینه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا سوال اصلی اینجاست که آیا چنین شرایطی برای جو بایدن نیز ممکن است رقم بخورد؟ رابرت اف کندی فرزند رابرت کندی وزیر دادگستری جان کندی به عنوان یک سیاستمدار مستقل نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده و از دیدگاه کارشناسان مهمترین چالش پیش روی اردوگاه لیبرال های حامی جو بایدن محسوب می شود. بر اساس نظرسنجی ها کندی می تواند ده درصد آرای رأی دهندگان را به دست آورد. او که از خاندان پرنفوذ کندی است در ابتدا با مخالفت دموکرات ها برای اعلام نامزدی مواجه شد که چرا که معتقد بودند که حضور او در انتخابات موجب شکسته شدن آرای نامزد اصلی دموکرات تلقی می شود و در نهایت این ترامپ است که پیروز رقابت خواهد شد. از همین رو دموکرات ها نامزدی او را برای حزب نپذیرفتند تا وی در نهایت به صورت نامزد مستقل وارد کارزار انتخاباتی شود. هر چند در حزب جمهوری خواه اجماع بر سر ترامپ بیشتر می شود همگرایی در اردوگاه دموکرات کمتر می شود. باید دید آیا دموکرات ها سرانجام بر سر بایدن به تفاهم می رسند یا تحولات غیرمنتظره ای در انتظار این حزب خواهد بود.

تا به امروز چند شخصیت سیاسی شناخته شده لیبرال نیز نامزدی خود را برای انتخابات ۲۰۲۴ اعلام کرده اند. یکی از آنها دین فیلیپس نماینده ایالت‌ مینه سوتا است که با به چالش گرفتن نامزد بایدن خواستار روی کار آمدن نسل جدیدی از دموکرات ها است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی