ویتامین دی

مصرف مناسب ویتامین D در سلامت سیستم ایمنی، انرژی جسمی و سلامت شناختی نقش دارد. از آنجا که نور خورشید یکی از قوی‌ترین منابع ویتامین D است و منابع غذایی زیادی برای این ویتامین وجود ندارد، معمولاً افراد در طول فصل زمستان بیشتر دچار کمبود این ویتامین هستند.

به گزارش ایران‌پژواک، هرچند برخی از مواد غذایی مانند ماهی، جگر گاو، زرده تخم مرغ، غلات، شیر و ... به طور طبیعی حاوی ویتامین D هستند، اما ما معمولاً ویتامین D را، از طریق جذب اشعه ماوراءبنفش توسط پوست، از خورشید دریافت می‌کنیم. به طور کلی دریافت ویتامین D از طریق تغذیه، به ویژه برای گیاهخواران، ممکن است سخت باشد و در فصل زمستان هم با توجه به نبودِ نور کافی خورشید، کمبود این ماده مغذی رایج‌تر است.

از کجا بفهمیم کمبود ویتامین D داریم؟

اگر علائم زیر را برای مدتی بیش از یک الی دو ماه تجربه کردید، احتمالاً با کمبود ویتامین D مواجه هستید و بد نیست با مراجعه به پزشک، آزمایش خون بدهید و به طور دقیق وضعیت ویتامین D خون خود را چک کنید.

۱) اغلب مریض می‌شوید

ویتامین D در تقوت سیستم ایمنی نقش اساسی دارد و بدن را برای مبارزه مؤثر با ویروس‌ها و باکتری‌ها مجهز می‌کند. به همین دلیل، یکی از علائم شایع کمبود ویتامین D این است که به‌طور مکرر بیمار شوید. کمبود این ویتامین منجر به تضعیف پاسخ ایمنی می‌شود و بدن را مستعد ابتلا به عفونت‌ها و بیماری‌ها می‌کند.

۲) نوسانات خلقی یا افسردگی را تجربه می‌کنید

کمبود ویتامین D نه تنها بر سلامت جسمی تأثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند خلق و خو را نیز تحت تأثیر قرار دهد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بین سطوح پایین ویتامین D و اختلالات خلقی، از جمله افسردگی، ارتباط وجود دارد. هم‌چنین بر اساس تحقیقات، سطوح پایین ویتامین D با تشدید علائم اضطراب، افسردگی، غم و اندوه طولانی‌مدت مرتبط است.

۳) احساس خستگی می‌کنید

نشانه دیگری که نشان می‌دهد کمبود ویتامین D دارید، این است که به طور مداوم دچار خستگی و کسالت هستید. از آنجا که ویتامین D در تولید انرژی نقش دارد، در برخی موارد ممکن است برخلاف استراحت کافی، به طور مداوم احساس خستگی کنید یا به دلیل کمبود انرژی، تحمل و ادامه‌ روز برایتان سخت باشد. خستگی مفرط را جدی بگیرید چون به شما می‌گوید که بدنتان ویتامین D کافی ندارد.

۴) درد عضلانی دارید

تجربه دردهای عضلانی که با تمرینات ورزشی مرتبط نبوده یا با احساس ضعف مداوم همراه هستند، ممکن است ناشی از کمبود ویتامین D باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین D برای قدرت عضلانی و ثبات وضعیت بدن مورد نیاز است و این ویتامین حتی به کاهش خطر ضعف عضلانی در افراد مسن کمک می‌کند.

۵) دچار کمر درد هستید

ویتامین D نقش مهمی در جذب کلسیم دارد و برای حفظ استخوان‌های قوی و سالم ضروری است. از همین رو، کمبود این ویتامین می‌تواند به درد ستون فقرات، کمر و بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان منجر شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی