بورس

برخی از کارشناسان معتقدند یکی از عوامل انحراف جریان پول تصمیمات دولت است. بنابراین وضعیت بنیادی شرکت‌ها و ارزندگی سهام زیر سایه اخبار و تصمیمات دولت قرار گرفته است.

به گزارش ایران‌پژواک، در ابتدای هفته اخیر شاخص کل بورس تهران برای دومین روز متوالی صعود کرد، هرچند میزان آن تنها ۲ هزار و ۷۹ واحد بود. روز شنبه ۳۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.

اقتصادآنلاین در گزارشی نوشت که روز دوشنبه شاخص ۸ هزار و ۲۰۳ واحد پایین آمد و ۲۹۹ میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. سه‌شنبه نیز شاخص هزار و ۵۹۴ واحد افت کرد و خروج پول به ۲۲۶ میلیارد تومان رسید.

روز چهارشنبه شاخص کل ۱۱ هزار و ۷۸۷ واحد ریزش کرد و برای هشتمین روز معاملاتی متوالی، پول حقیقی از بورس خارج شد که ارزش آن ۲۱۱ میلیارد تومان بود.

بدین ترتیب، در پایان معاملات چهارشنبه، شاخص کل ۱۹ هزار و ۵۵۶ واحد پایین‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی ۰.۹ درصد شود. اما شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۱۱ هزار و ۴۰ واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی منفی ۱.۵ درصدی را ثبت کرد.

در مجموع کل هفته ۷۷۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۱۹۳ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین رشد ۱۰۱ درصدی داشته است.

روند تغییرات ارزش معاملات خرد سهام در مجموع نزولی بود، میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر ۳ هزار و ۸۴۲ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۴ هزار و ۳۰ میلیاردی هفته پیشین، کاهش ۵ درصدی داشته است.

بدین ترتیب شاخص در این هفته از مرز ۲.۱ میلیونی پایین آمد و این محدوده را از دست داد. تداوم روند خروج سرمایه از بازار نیز نشان از عدم تمایل سهامداران حقیقی برای سرمایه گذاری در بازار سهام دارد. در چنین شرایطی عرضه اولیه شرکت‌ها، نرخ سود ۳۰ درصدی و مداخلات قیمتی در بازار مورد انتقاد کارشناسان و تحلیلگران قرار گرفته است. درواقع برخی از کارشناسان معتقدند یکی از عوامل انحراف جریان پول تصمیمات دولت است. بنابراین وضعیت بنیادی شرکت‌ها و ارزندگی سهام زیر سایه اخبار و تصمیمات دولت قرار گرفته است. بنابراین بازار برای رشد و بازگشت به کانال ۲.۱ میلیونی، به یک خبر یا محرک از جنس سیاست‌های دولت نیازمند است.اما نباید فراموش کرد که مشکل اصلی سهم و نقش بزرگ دولت در بازار است، راه حل بهبود و رونق بازار سرمایه در بلندمدت، کاهش مداخلات و کوچک شدن سهم دولت در بازار سرمایه است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی